• Villblimamma96

Stöd och prat för oss som försöker bli gravida och tycker att det är lite jobbigt just nu

Hej!

Jag är 25 år och har nu försökt i 9 månader? utan resultat. Jag slutade med minipiller i december och var förberedd på att det kunde ta ett innan cyklarna kom igång som de skulle, men jag var inte beredd på att det skulle vara såhär svårt. Jag tänkte i min enfald att jag är ju ung och fertil, eller?

Efter att på riktigt trott att den här månaden var vår månad (mina bröst har sett ut som om de skulle explodera och sambon sa på skoj ?har du opererat dem i smyg eller??, konstiga spänningar runt livmodern, konstigt mycket flytningar och extrem trötthet + lite ljusrosa flytningar senaste två dagarna) så sjönk min temperatur med en hel grad idag och det verkar som att mensen startade trots alls. Ihop med tempen så sjönk även mitt hopp och just nu så känner jag att jag inte orkar försöka mer. Jag har tänkt konstant på barn i 9 månader, även om jag har försökt att ?tänka på annat och bara ta det som det kommer?.

Jag har bara min sambo och hans mamma att prata med om detta. Min sambos mamma är ett väldigt bra stöd, min egen mamma är inte det? Hade velat ringa mamma nu och gråta, men hon är en sån hippie och säger bara att om jag slutar tänka på det så kommer det att ta sig. Hon säger att så länge jag hoppas så kommer det inte att gå och hon har föreslagit healing och akupunktur? Vilket inte är min grej. Jag känner mig ensam och hade velat ha andra att prata med, gråta med och få tips av.

Hur går det för er? Hur mår ni i detta? Ärligt. För jag mår skit, rent ut sagt.

• Svar på tråden Stöd och prat för oss som försöker bli gravida och tycker att det är lite jobbigt just nu
  • Villblimamma96

Vet inte varför ? . . . ? blir frågetecken när jag skriver. Många av frågetecknen i min text skulle inte vara frågetecken

• Meg3000

Det är förståeligt att du mår så i allt detta. Man kan självklart säga, ta det lugnt mm, men det är inte så lätt när man befinner sig i det.

Har du varit på kontroll hos någon läkare?

Kollat värden av sköldkörtel?

Oftast är det inte endast mentalt, utan kanske något medicinskt som spökar.

• Janni91

Usch, vill bara skicka en stor kram till dig! Jag förstår dig verkligen och går igenom samma sak, tycker också det är skitjobbigt och är ett vrak varje månad mensen kommer. Jag slutade med p-piller i juli förra året och ägglossningen kom igång redan ett par veckor senare så jag blev såå hoppfull. Men det har inte hänt något alls på över ett år nu :( Jag har testat typ allt men har slutat tempa för stressar mig för mycket och gör så jag sover dåligt. Hoppas du får ditt efterlängtade plus snart! Har du någon vän eller så du kan prata med? Jag öppnade upp mig för en vän som också går igenom detta så vi stöttar varandra nu, vilket hjälper mig mycket!

• Villblimamma96
    Meg3000 skrev 2021-08-12 10:15:46 följande:

Det är förståeligt att du mår så i allt detta. Man kan självklart säga, ta det lugnt mm, men det är inte så lätt när man befinner sig i det.

Har du varit på kontroll hos någon läkare?

Kollat värden av sköldkörtel?

Oftast är det inte endast mentalt, utan kanske något medicinskt som spökar.

Jag kollade sköldkörteln förra hösten, för att jag var trött och sjuk ofta. Verkade inte vara någonting speciellt då. Kanske borde kolla det igen? Väntar på samtal från barnmorskan på min vårdcentral nu, ska fråga om min extremt oregelbundna mens och se om de kan göra en undersökning. Står ju på 1177 att man bör söka hjälp om man har oregelbunden mens och försöker bli gravid, om man inte försöker bli gravid så ska man däremot vänta längre med att söka hjälp. Jag hoppas att de kan göra en undersökning och skicka en remiss till Gyn om någonting är konstigt.
  • Janni91
    Villblimamma96 skrev 2021-08-12 10:26:58 följande:
    Jag kollade sköldkörteln förra hösten, för att jag var trött och sjuk ofta. Verkade inte vara någonting speciellt då. Kanske borde kolla det igen? Väntar på samtal från barnmorskan på min vårdcentral nu, ska fråga om min extremt oregelbundna mens och se om de kan göra en undersökning. Står ju på 1177 att man bör söka hjälp om man har oregelbunden mens och försöker bli gravid, om man inte försöker bli gravid så ska man däremot vänta längre med att söka hjälp. Jag hoppas att de kan göra en undersökning och skicka en remiss till Gyn om någonting är konstigt.
    Fick du reda på dina sköldkörtelvärden? Vården är väldigt generös med vad som är "normalt" men det behöver inte betyda att det är optimalt. Jag ligger inom referensintervallen (TSH på 3,1) men enligt Jenny Koos som är väldigt insatt i detta så innebär TSH på över 2 ofta att man har störningar i sin menscykel plus andra symptom. Mitt värde har gått från 4,4 till 3,1 så det går åt rätt håll i alla fall, jag försöker stötta sköldkörteln på egen hand.
  • Villblimamma96
    Janni91 skrev 2021-08-12 10:22:13 följande:

Usch, vill bara skicka en stor kram till dig! Jag förstår dig verkligen och går igenom samma sak, tycker också det är skitjobbigt och är ett vrak varje månad mensen kommer. Jag slutade med p-piller i juli förra året och ägglossningen kom igång redan ett par veckor senare så jag blev såå hoppfull. Men det har inte hänt något alls på över ett år nu :( Jag har testat typ allt men har slutat tempa för stressar mig för mycket och gör så jag sover dåligt. Hoppas du får ditt efterlängtade plus snart! Har du någon vän eller så du kan prata med? Jag öppnade upp mig för en vän som också går igenom detta så vi stöttar varandra nu, vilket hjälper mig mycket!

Tack så mycket! Kram tillbaka!

Usch det är så jobbigt att vänta och inte veta. Jag har ingen vän att prata med direkt? Mina närmaste vänner är inte riktigt på samma plats i livet som jag.. Jag och sambon har också sagt att vi inte skulle berätta för en massa för att inte lägga mer press på oss själva, men jag ska nog prata med honom och se om vi inte kan berätta för någon mer att vi kämpar?
  • Villblimamma96
    Janni91 skrev 2021-08-12 10:22:13 följande:

Skönt att ni kan stötta varandra! Önskar att jag hade det med någon annan än min sambo!
  • Villblimamma96
    Meg3000 skrev 2021-08-12 10:28:58 följande:

Hoppas verkligen att det kommer gå bra för er!

Tack. Det hoppas jag också. . .
  • Villblimamma96
    Janni91 skrev 2021-08-12 10:36:07 följande:

Fick du reda på dina sköldkörtelvärden? Vården är väldigt generös med vad som är "normalt" men det behöver inte betyda att det är optimalt. Jag ligger inom referensintervallen (TSH på 3,1) men enligt Jenny Koos som är väldigt insatt i detta så innebär TSH på över 2 ofta att man har störningar i sin menscykel plus andra symptom. Mitt värde har gått från 4,4 till 3,1 så det går åt rätt håll i alla fall, jag försöker stötta sköldkörteln på egen hand.

Jag kommer inte ihåg om jag fick reda på det. . . Tror ni att jag kan få ta ett nytt test via barnmorskan? Eller borde jag ringa vårdcentralen och be specifikt om ett nytt sköldkörtelprov? Kan ju visserligen fråga barnmorskan om det när hon ringer nu vid 11.30
  • Villblimamma96
    Janni91 skrev 2021-08-12 10:36:07 följande:

Jag lyckades hitta vad jag hade för TSH i februari (fanns bland provsvaren på 1177) och jag hade 2,2 då. Borde inte vara så farligt väl?
  • Janni91
    Villblimamma96 skrev 2021-08-12 10:53:47 följande:
    Jag lyckades hitta vad jag hade för TSH i februari (fanns bland provsvaren på 1177) och jag hade 2,2 då. Borde inte vara så farligt väl?
    Men så bra, nej det är nog ganska bra! :) Jag vände mig till en privat klinik för jag upplevde problem med min cykel och då gjorde de en landstingsfinansierad fertilitetsutredning. Det låter som en bra idé att söka hjälp!
  • nernu

Vet att det här inte är något man vill höra. Men allt upp till ett år är helt normalt. Dock en evighet när man går och väntar och längtar?. För mig tog det sju månader med andra barnet. Första gick på första försöket så jag nojade järnet. Sen en månad när vi hade gjort något halvhjärtat försök vid fel tidpunkt egentligen. Så blev det plus. Håll ut!

• Villblimamma96
    nernu skrev 2021-08-12 11:19:03 följande:

Vet att det här inte är något man vill höra. Men allt upp till ett år är helt normalt. Dock en evighet när man går och väntar och längtar?. För mig tog det sju månader med andra barnet. Första gick på första försöket så jag nojade järnet. Sen en månad när vi hade gjort något halvhjärtat försök vid fel tidpunkt egentligen. Så blev det plus. Håll ut!

Jag vet att det kan ta lång tid. Tänker att det inte är konstigt om det tar ännu längre tid eftersom jag slutade med minipiller också och att det kan ta lång tid innan ägglossningen kommer igång som den ska efter det. Men jag är fortfarande knäckt och förbannad över att vi inte började försöka tidigare. . . Även det som är vanligt och normalt gör ju fortfarande ont. . . Tror också att det känns extra jobbigt eftersom min egen mamma inte ens verkar förstå. Hon råkade bli gravid med mig och även med min syster (även om mina föräldrar var gifta när min syster föddes) och tjatar om att jag ska sluta tänka på det och att det ?bara händer när det händer?. . . Även om det är normalt att det tar tid så känner man (eller i alla fall jag) sig så misslyckad, och jag vet inte hur jag ska tvätta bort den känslan.
  • RH93
    Villblimamma96 skrev 2021-08-12 10:11:49 följande:

Hej!

Jag är 25 år och har nu försökt i 9 månader? utan resultat. Jag slutade med minipiller i december och var förberedd på att det kunde ta ett innan cyklarna kom igång som de skulle, men jag var inte beredd på att det skulle vara såhär svårt. Jag tänkte i min enfald att jag är ju ung och fertil, eller?

Efter att på riktigt trott att den här månaden var vår månad (mina bröst har sett ut som om de skulle explodera och sambon sa på skoj ?har du opererat dem i smyg eller??, konstiga spänningar runt livmodern, konstigt mycket flytningar och extrem trötthet + lite ljusrosa flytningar senaste två dagarna) så sjönk min temperatur med en hel grad idag och det verkar som att mensen startade trots alls. Ihop med tempen så sjönk även mitt hopp och just nu så känner jag att jag inte orkar försöka mer. Jag har tänkt konstant på barn i 9 månader, även om jag har försökt att ?tänka på annat och bara ta det som det kommer?.

Jag har bara min sambo och hans mamma att prata med om detta. Min sambos mamma är ett väldigt bra stöd, min egen mamma är inte det? Hade velat ringa mamma nu och gråta, men hon är en sån hippie och säger bara att om jag slutar tänka på det så kommer det att ta sig. Hon säger att så länge jag hoppas så kommer det inte att gå och hon har föreslagit healing och akupunktur? Vilket inte är min grej. Jag känner mig ensam och hade velat ha andra att prata med, gråta med och få tips av.

Hur går det för er? Hur mår ni i detta? Ärligt. För jag mår skit, rent ut sagt.

Hej. Vill bara säga att jag känner så med dig och förstår dina känslor. Jag har alltid varit rädd att inte kunna bli gravid och när månaderna går och man inte lyckas känna det som ens värsta mardröm besannats, oavsett om det är inom "normal tid". Efter typ ett halvår började det kännas hopplöst tyckte jag. Vi har nu försökt ett år. Som någon skrev kan man få hjälp med fertilitetsutredning, och jag tror många tar emot en tidigare för undersökning om man dessutom har oregelbundna cykler.

Du är verkligen inte ensam om detta och vill tipsa dig om en tråd som heter "vi som försökt en längre tid - första barnet" där vi är många som vet hur det är att få kämpa lite mer för att bli gravid. Du är så välkommen där om du vill ha en plats med andra som är i samma sits och där du kan dela med dig av dina känslor. Kram!
Svar på tråden Stöd och prat för oss som försöker bli gravida och tycker att det är lite jobbigt just nu