• Anonym (Göra vad?)

Orkar inte mer

Ska försöka få med så mycket info så man förstår mig????

Bor i ett eftertraktat område, stort hus, bilar, pool pengar mm. Min sambo äger allt pga jag har mycket mindre lön än han. Jag har två barn sedan tidigare på heltid.

Vi har varit sambo i 5 år och för ett år sedan upptäckte jag att han varit otrogen flertalet gånger och är intresserad av att ha en kk för vi hade inget sex och jag va tråkig.

Jag försökte lämna men efter flera försök så övertalade han mig att stanna.

Han har alltid gillat öl men dricker mer och mer. Iaf några öl varje dag. Har hittat ölburkar i skåp och garderober. Sköter det ändå snyggt men ibland blir det för mycket och då somnar han,men kan bli otrevlig mot mig. Jag har försökt skärpa mig och va mer intresserad av sex och köpt sexiga underkläder och förfört honom flera gånger men nu känner jag att det är samma sak igen. Han säger att han tycker jag är jobbig som ifrågasätter hans drickande och då blir det att han vill dricka.

Han döljer vad han gör på mobilen, han måste dricka något för att tycka något är kul. När jag ifrågasätter han så börjar han prata om vår framtid och vad han vill att vi ska göra i framtiden så på något sätt så övertalar han ju mig.

Jag är så trött på att inte kunna lita på honom, inte veta hur mycket han ska dricka under dagen. Nu har det varit semester och såklart druckit mer,men han säger att han ska hålla upp med drickandet några veckor när han börjar jobba.

Det är väldigt svårt att få lägenhet här och jag vill inte flytta barnen från skola eller mitt jobb. Det lättaste är att få en tvåa men när man är van vid stora ytor, trädgård, pengar mm så känner jag att det blir svårt men jag vill absolut inte bo med honom längre. Varje gång han öppnar en öl känner jag att jag vill bara att vi ska kunna flytta men när han inte dricker så tänker jag på vad vi får så då ändrar jag mig. Jag vill innerst inne flytta med barnen men jag är rädd för förändringen och samtidigt jätte ledsen och arg för jag har skött hem och trädgård mer än han, jag har kämpat för detta förhållande, föreslagit terapi, behandling mm.

Jag vill nog bara höra lite vad andra tycker, ska man försöka igen eller är jag för dum?

• Svar på tråden Orkar inte mer
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Göra vad?) skrev 2021-08-11 18:16:40 följande:

Ska försöka få med så mycket info så man förstår mig????

Bor i ett eftertraktat område, stort hus, bilar, pool pengar mm. Min sambo äger allt pga jag har mycket mindre lön än han. Jag har två barn sedan tidigare på heltid.

Vi har varit sambo i 5 år och för ett år sedan upptäckte jag att han varit otrogen flertalet gånger och är intresserad av att ha en kk för vi hade inget sex och jag va tråkig.

Jag försökte lämna men efter flera försök så övertalade han mig att stanna.

Han har alltid gillat öl men dricker mer och mer. Iaf några öl varje dag. Har hittat ölburkar i skåp och garderober. Sköter det ändå snyggt men ibland blir det för mycket och då somnar han,men kan bli otrevlig mot mig. Jag har försökt skärpa mig och va mer intresserad av sex och köpt sexiga underkläder och förfört honom flera gånger men nu känner jag att det är samma sak igen. Han säger att han tycker jag är jobbig som ifrågasätter hans drickande och då blir det att han vill dricka.

Han döljer vad han gör på mobilen, han måste dricka något för att tycka något är kul. När jag ifrågasätter han så börjar han prata om vår framtid och vad han vill att vi ska göra i framtiden så på något sätt så övertalar han ju mig.

Jag är så trött på att inte kunna lita på honom, inte veta hur mycket han ska dricka under dagen. Nu har det varit semester och såklart druckit mer,men han säger att han ska hålla upp med drickandet några veckor när han börjar jobba.

Det är väldigt svårt att få lägenhet här och jag vill inte flytta barnen från skola eller mitt jobb. Det lättaste är att få en tvåa men när man är van vid stora ytor, trädgård, pengar mm så känner jag att det blir svårt men jag vill absolut inte bo med honom längre. Varje gång han öppnar en öl känner jag att jag vill bara att vi ska kunna flytta men när han inte dricker så tänker jag på vad vi får så då ändrar jag mig. Jag vill innerst inne flytta med barnen men jag är rädd för förändringen och samtidigt jätte ledsen och arg för jag har skött hem och trädgård mer än han, jag har kämpat för detta förhållande, föreslagit terapi, behandling mm.

Jag vill nog bara höra lite vad andra tycker, ska man försöka igen eller är jag för dum?

Jag tycker du ska lämna, det blir ju uppenbarligen inte bättre, han respekterar dig inte.

Att situationen är som den är ekonomiskt får du finna dig i, eftersom ni inte är gifta. Sedan vet jag inte hur det fungerar med ert boende, om det räknas, så att han måste lösa ut dig om han bor kvar. Det får du ta reda på. 
  • Anonym (C)

Om bostaden köptes efter att ni blev tillsammans u syftet att ni skulle flytta in dit tillsammans så är halva värdet av bostaden ditt om ni inte har ett samboavtal

• Anonym (Göra vad?)

Han hade bostaden sedan tidigare så jag vet ju att jag inte har rätt till den men känslomässigt och fysiskt så haft jag gjort mer och det är det som är det sura men min och barnens lycka är värd mer. Men allt känns så tungt men jag vet att vi klarar det och jag behöver inte massa pengar och saker för att va lycklig./Trådstartaren.

• CitronTulo

Att du skriver här och sätter ord på det du känner och tänker är en bra början!

Du och barnen kommer få det bättre på egen hand, ett stort hus och pengar kan inte uppväga det du behöver utstå med honom.

Var glad för att veta att du försökt och gjort allt du kunnat för att få förhållandet att funka. Du gav inte upp för lätt! Men det hjälper ju inte om inte han också försöker..

• Anonym (A)
    Anonym (C) skrev 2021-08-11 18:23:43 följande:
    Om bostaden köptes efter att ni blev tillsammans u syftet att ni skulle flytta in dit tillsammans så är halva värdet av bostaden ditt om ni inte har ett samboavtal
    +1
  • Anonym (llll)

"du försöker skärpa dig"?  - Den meningen visar hur skadad du är av er relation. 
    Dumpa igår!

• Anonym (O)

Du lever med honom på grund av pengarna och lyxlivet. Lämna, så får ni det bättre båda två.

• Anonym (flytta)

om jag var du skulle jag ha flyttat till den där tvåan, du ska inte behöva stå ut med allt det där! 

• Anonym (flytta)

han kanske får sig ett rejält wakeupcall om du faktiskt flyttar o visar att du menar allvar!

• Anonym (Lycka mer värt än lyx)

Ja, som min signatur säger: lycka är mer värt än lyx. Jag hade inte tvekat en sekund på att flytta. Låter ju horribelt som ni har det. Du är tillsammans med en otrogen alkoholist? Men överväger att stanna pga huset? Du kommer bara återkomma till dessa tankar hela tiden så gör slag i saken redan idag! Börja kolla boende och säg det till honom.

• sextiotalist

Nej, det enklaste är inte att få en tvåa. Ofta längst köer till små och billiga lägenheter.

Testa en dyr och stor istället

• Anonym (xx)
    sextiotalist skrev 2021-08-12 06:04:11 följande:

Nej, det enklaste är inte att få en tvåa. Ofta längst köer till små och billiga lägenheter.

Testa en dyr och stor istället

Har du varit på bostadsmarknaden nyligen? Det finns inte nog med lägenheter från 3:or och uppåt i större städer, oavsett om man kan betala rejält. Antalet ettor och tvåor i hyresutbudet är brutalt mycket större.

mvh/ en som bor i tvåa med man och barn pga omöjligt att få tag på ens en trea.
  • sextiotalist
    Anonym (xx) skrev 2021-08-12 06:44:43 följande:

Har du varit på bostadsmarknaden nyligen? Det finns inte nog med lägenheter från 3:or och uppåt i större städer, oavsett om man kan betala rejält. Antalet ettor och tvåor i hyresutbudet är brutalt mycket större.

mvh/ en som bor i tvåa med man och barn pga omöjligt att få tag på ens en trea.

Ja, det är därför jag svarade som jag svarade.

Flyttade till en fyra i ett av de bästa områdena i Malmö

Kö i ett år. Att få tag på en tvåa eller trea i Malmö krävs många års kö.
  • Anonym (S)
    Anonym (Göra vad?) skrev 2021-08-11 18:27:32 följande:

Han hade bostaden sedan tidigare så jag vet ju att jag inte har rätt till den men känslomässigt och fysiskt så haft jag gjort mer och det är det som är det sura men min och barnens lycka är värd mer. Men allt känns så tungt men jag vet att vi klarar det och jag behöver inte massa pengar och saker för att va lycklig./Trådstartaren.

Så vad väntar du på? Lämna. Självklart ska du inte stanna kvar hos en otrogen alkoholist. Hans kvinnoaffärer har med största sannolikhet inte upphört.
  • Anonym (xx)
    sextiotalist skrev 2021-08-12 06:52:14 följande:
    Ja, det är därför jag svarade som jag svarade.

Flyttade till en fyra i ett av de bästa områdena i Malmö

Kö i ett år. Att få tag på en tvåa eller trea i Malmö krävs många års kö.
    Okej, Malmö kanske är annorlunda. Där jag bor finns bara ettor och tvåor, i princip, en liten del treor, men fyror är nästintill omöjliga att hitta. Det kan alltså variera.
  • sextiotalist
    Anonym (xx) skrev 2021-08-12 08:11:46 följande:
    Okej, Malmö kanske är annorlunda. Där jag bor finns bara ettor och tvåor, i princip, en liten del treor, men fyror är nästintill omöjliga att hitta. Det kan alltså variera.
    Det kanske kommer ut 3-4 varje dag. Men vi valde aktivt de dyrare (och självklart i ett område vi ville bo i). Vi tittade på  c:a 10, avsa oss intresse för hälften och fick en som vi sedan valde att byta mot en bättre efter ett år.
  • Anonym (Göra vad?)

Jag vet att jag måste lämna och vill göra det men det är så svårt o få bostad här. Jag hoppas jag får den tvåan som finns ledig men om jag inte får den så blir det så tungt igen för då känner man sig fast igen och det är då man funderar på om man verkligen ska göra det ( fast jag vet att det är det rätta)

• Anonym (xx)
    sextiotalist skrev 2021-08-12 08:24:18 följande:
    Det kanske kommer ut 3-4 varje dag. Men vi valde aktivt de dyrare (och självklart i ett område vi ville bo i). Vi tittade på  c:a 10, avsa oss intresse för hälften och fick en som vi sedan valde att byta mot en bättre efter ett år.
    Oj, Malmö har tydligen en ganska annorlunda bostadssituation i så fall. Där jag bor kommer vi inte ens i fråga för visning på treor och fyror i områden vi kan tänka oss att bo i (nästan alla), oavsett hyra, och då har vi ändå många år i hyreskön. Det är alltid minst 100 personer före i kön på större lägenheter. Nåja, man ska kolla alla möjligheter i alla fall, så det är ett bra tips! Och det kan ju finnas andra möjligheter, kanske kontakta privata värdar direkt osv.
  • sextiotalist
    Anonym (xx) skrev 2021-08-12 09:26:42 följande:
    Oj, Malmö har tydligen en ganska annorlunda bostadssituation i så fall. Där jag bor kommer vi inte ens i fråga för visning på treor och fyror i områden vi kan tänka oss att bo i (nästan alla), oavsett hyra, och då har vi ändå många år i hyreskön. Det är alltid minst 100 personer före i kön på större lägenheter. Nåja, man ska kolla alla möjligheter i alla fall, så det är ett bra tips! Och det kan ju finnas andra möjligheter, kanske kontakta privata värdar direkt osv.
    Vet inte varför det är så. Men vet att de nya områden man bygger upp så är det rätt många 3:or och 4:or som byggs (men så trångt, vi tittade på ett par och nej tack). Även Västra Hamnen har många stora lägenheter (också trångt).
    Vi bor i västra delen av Malmö, etablerat området som troligen inte kommer förtätas och många äldre bostäder
Svar på tråden Orkar inte mer