Toxoplasma innan konstaterad graviditet
Är inne på min andra månad där jag försöker bli gravid. Första månaden levde jag som om jag var gravid och hade stenkoll på allt jag åt enligt livsmedelsverkets rekomendationer. Det tog musten ur mig att gå runt som på nålar. Blev uppmuntrad att leva som vanligt innan jag hade en bekräftad graviditet med tanke på hur lång tid det kan ta innan det tar sig... Försökte med detta denna månad. Åt allt jag ville äta mellan mens och ägglossningen. På ägglossningsdagen och en vecka innan åt jag råbiff vilket jag såklart vet att man inte ska om man är gravid men tänkte att graviditeten knappt har börjat i detta läge. Läste aldrig ingående hur toxoplasma sprider sig om man nu skulle bli smittad. Läser sedan att inkubationstiden är 2-3 veckor, att det finns risk för grav missbildning om man blir smittad i första trimestern. Kan inte sluta oroa mig nu och har bokat tid hos läkaren och bett om ett test om 3 veckor vilket kommer vara gravid vecka 5 om jag blivit befruktad. Har dock inte fått någon bekräftelse än på att de kommer ta provet.. Men de vet att det är mitt önskemål. Är det någon som vet hur länge man har en pågående infektion? Dvs hur länge man kan smitta barnet innan man utvecklar antikroppar? Kommer jag ha antikroppar innan barnet får näring från moderkakan? Gud... Håller på att bli galen av ångest.