• StudierKemi

Migrationsverket. Att gifta sig med någon från Indien.

Hej!

Min pojkvän (29 år) kommer från Indien, och vill komma till Sverige så snart som möjligt, gifta sig med mig, och bo med mig i min hyresrätt i Stockholm. Hur går man tillväga med allt? Han sa att jag ska kontakta Migrationsverket åt honom, men vad ska jag säga? Kan någon snäll hjälpa mig och förklara lite?

• Svar på tråden Migrationsverket. Att gifta sig med någon från Indien.
  • Emzzh

Seriöst ? Nej nej nej?som jag har läst så verkar detta så oseriöst med giftemål. Många män är desperata efter kvinnor som vill ta sig till Sverige.

• Emzzh

Seriöst ? Nej nej nej?som jag har läst så verkar detta så oseriöst med giftemål. Många män är desperata efter kvinnor som vill ta sig till Sverige.

• StudierKemi
    Tusselina skrev 2021-08-16 12:38:15 följande:

Så tråden hade egentligen ingenting att göra med att du ville veta hur reglerna ser ut då?

Joo, och jag är tacksam för ditt långa, utförliga svar! Vi har bestämt tillsammans vi 2 att jag tar emot honom permanent efter jag är klar läkemedelstekniker, om 1.5 år. Jag kommer försörja oss alla i början framtills att även han får jobb (han är en ingenjör med masterexamen i sitt hemland). Det är ett bra tag till innan han och jag blir ett, men han lovar att vänta hur länge det än behövs.
  • StudierKemi
    Emzzh skrev 2021-08-16 12:46:31 följande:

Om han var oseriös så hade han velat ta sig till Sverige UTAN att behöva gifta sig med mig (då skulle han velat ha sex innan bröllopet m.m.), så att han lättare kan sticka sen... Men så är inte fallet. Han är seriös för att han skriver såhär:

Såhär är det, han och jag är båda två introverta och intuitiva samtidigt. Vi är "smått asperger-aktiga". Eller det är kanske att ta i, men vi båda sticker ut i mängden, faktiskt. Han och jag känner av varandras kreativitet / intuition, och detta betyder mycket för oss. För oss är det ingen "deal-breaker" om den ena är för tyst eller råkar säga något awkward när vi ses IRL. Tvärtom vill både han och jag observera/höra något unikt då och då. Normala personer bryter kontakten lätt om någon inte passar in, men han och jag fungerar inte riktigt så. Därför vet både han och jag att vi passar, även utan fysiska träffar <3
  • Tusselina
    StudierKemi skrev 2021-08-16 16:32:04 följande:
    Joo, och jag är tacksam för ditt långa, utförliga svar! Vi har bestämt tillsammans vi 2 att jag tar emot honom permanent efter jag är klar läkemedelstekniker, om 1.5 år. Jag kommer försörja oss alla i början framtills att även han får jobb (han är en ingenjör med masterexamen i sitt hemland). Det är ett bra tag till innan han och jag blir ett, men han lovar att vänta hur länge det än behövs.
    Då är det nog faktiskt en smidigare väg att han försöker leta arbete i Sverige redan nu (eller tja det är väl lämpligt att träffas först och se att alla inblandade verkligen vill, men alltså inte vänta på att du ska sponsra honom) för att få arbetstillstånd, arbetar en hel del indier i Sverige so beroende på inriktning och erfarenhet är det inte helt omöjligt. 
    Han får nämligen inte automatiskt arbetstillstånd direkt även om han skulle få uppehållstillstånd till dig och då kan det i praktiken ta ganska många år innan han kan arbeta i Sverige (i och med att ni också måste vänta tills du är klar med utbildning och har tillräckligt bra jobb etc. innan ni ens kan ansöka).
    Ni slipper då även den börda det alltid blir på ett förhållande om den ena inte kan vara självständig. 
  • Loet

Om han är ingenjör borde det vara lätt för honom att få jobb och uppehållstillstånd kopplat till det iSverige. Inom de flesta ingenjörsområdena så rekryteras det från hela världen till Sverige p g a att allt för få svenskar utbildar sig till ingenjörer.

• Emzzh

Jag har också fått massor med såna meddelande innan , jag vet en kompis som även skaffade barn och gifte sig med en kille men slutade med att han va otrogen mot henne med en annan tjej från samma hemland som honom och köpte biljetter till Sverige osv. Jag menar inget elakt mot dig, vill bara du ska vara försiktig. <3

• StudierKemi
    Emzzh skrev 2021-08-16 21:11:56 följande:

Jag har också fått massor med såna meddelande innan , jag vet en kompis som även skaffade barn och gifte sig med en kille men slutade med att han va otrogen mot henne med en annan tjej från samma hemland som honom och köpte biljetter till Sverige osv. Jag menar inget elakt mot dig, vill bara du ska vara försiktig. <3

Tack, dina ord värmer :) Skön känsla! <3

Jag har sett nästan samma i mina dagar. Min mors bästa kompis från Chile gifte sig och skaffade ett barn med någon, och 2 år senare ville han mannen (också från Chile) skiljas, och istället ta hit sin gamla familj från utlandet... Han ville göra vad som helst för att få komma till Sverige, därför tog han bara någon och gifte sig med henne! Förfärligt hur långt man kan gå egentligen för att få komma hit!! Men jag vet inte tillräckligt mycket om den lögnaktiga mannen i fråga, jag har bara hört rykten och historier om honom när jag var ung tonåring. Ingenting som jag kan lära utav med andra ord, eller dra en slutsats ifrån :-/ Men jo, man måste ändå vara försiktig!!

(Men min kille verkar vara mycket känslig och kan lätt bli sårad själv)
  • StudierKemi
    Loet skrev 2021-08-16 18:41:03 följande:

Om han är ingenjör borde det vara lätt för honom att få jobb och uppehållstillstånd kopplat till det iSverige. Inom de flesta ingenjörsområdena så rekryteras det från hela världen till Sverige p g a att allt för få svenskar utbildar sig till ingenjörer.

Smart tänkt! Jag skrev det nu på en gång till honom! Tack. :)

(Men eftersom kl är 1:00 på natten i Indien (de ligger före oss med 3,5 timme) så lär jag nog få svar från honom imorgon)
  • felix le chat

Om jag förstått rätt så är mannen Indier, 29 år och har en Mastersexamen
    i Engineering och är inte gift.

Jag har bott och arbetat i Indien ( Pune, Bangalore ) i totalt 4 år och jag har
    aldrig träffat på en ogift 29 åring med bra utbildning.

Han är så unik att man nästan inte tror att det är sant. 

• StudierKemi
    felix le chat skrev 2021-09-24 15:11:24 följande:

Om jag förstått rätt så är mannen Indier, 29 år och har en Mastersexamen

i Engineering och är inte gift.

Jag har bott och arbetat i Indien ( Pune, Bangalore ) i totalt 4 år och jag har

aldrig träffat på en ogift 29 åring med bra utbildning.

Han är så unik att man nästan inte tror att det är sant. 

Ja, han är verkligen verkligen unik! Det är inte bara detta att han är ogift, han är också oskuld :-* Han är även en poet som publicerar sin poesi på en blogg, så han är inte enbart en master-ingenjör. Skit-cool verkligen... Men det är på grund av religiösa skäl som han är oskuld, ingen annan orsak.
Svar på tråden Migrationsverket. Att gifta sig med någon från Indien.