• Dennis2678

Lurad på ett tredje barn

Min Fru och jag har två fantastiska barn efter 12 års förhållande

Jag har varit övertydlig med att jag inte vill ha en tredje.

Hon har utan att berättat tagit ut sin spiral och nu är vi gravida med ett tredje barn.

Hur ska man förhålla sig??

• Svar på tråden Lurad på ett tredje barn
  • fjanten
    fjanten skrev 2021-08-12 07:33:39 följande:

Han ska göra det för risken finns att hennes preventivmedel inte fungerar, inte för att han inte litar på henne (vilket han, med facit i hand, inte borde ha gjort). Är en MAN helt säker på att han inte vill ha/ha fler barn - då måste han vara riktigt noggrann med var spermierna hamnar helt enkelt. En kvinna har ändå alternariv om en graviditet uppstår.

Återigen: Jag håller med om att frun gjort helt fel.

Och "meningen" med pekpinnar är att han kanske kan undvika barn 4 och 5 och 6 i framtiden (med samma eller ny partner) om han tar eget ansvar. Samt att det kanske ger någon annan karl en tankeställare.
  • sextiotalist

Ts
    Jag tycker du kan fråga henne hur hon hade känt sig om du hade gått och steriliserat dig utan du informerat henne om detta. 
    Jodå, jag anser att det är din kropp och ditt beslut, men samtidigt något man informerar sin partner om, precis som att hon tog ut spiralen utan att informera dig.

Jag var för övrigt väldigt noga med att meddela min sambo om jag hade glömt att ta p-piller. Inte "nu är det dags för sex, nu informerar jag" utan "shit jag glömde ta pillret, kan vara bra att veta för dig" när jag kom på det

• molly50
    Han ska göra det för risken finns att hennes preventivmedel inte fungerar, inte för att han inte litar på henne (vilket han, med facit i hand, inte borde ha gjort). Är en MAN helt säker på att han inte vill ha/ha fler barn - då måste han vara riktigt noggrann med var spermierna hamnar helt enkelt. En kvinna har ändå alternariv om en graviditet uppstår.

Men om skyddet har fungerat hela tiden så finns det väl ingen anledning att anta att det plötsligt ska sluta fungera.
    En spiral fungerar ju inte som p-piller så att man kan bli gravid om man glömmer ett eller som en kondom som går sönder.
    Och att göra abort är heller inget alternativ för alla.
    Det är inget man gör hur lättvindigt som helst. Det är ju inte direkt som att nysa. 
    Dessutom verkar inte problemet här vara huruvida de skyddar sig eller inte utan bristen på kommunikation.
    Det hon har gjort är lika illa som om han hade steriliserat sig eller stuckit hål på kondomen utan att prata med henne om det innan.
    Man skäms för att vara kvinna när man får höra talas om något sån´t här.
  • Tecum

Men IDAG är han säker på att han inte vill ha fler barn, hur är det om ett år, eller fem? Något av deras barn kan avlida, det kan bli skilsmässa och den nya kvinnan vil absolut ha barn, han kan helt enkelt ändra sig på grund av händelseutveckling eller personlig förändring. När jag var 20 ville jag aldrig ha barn, när jag var 30 hade vi två planerade barn.

Hans eventuella sterilisering har inte det minsta med hustruns fulspel att göra, fattar faktiskt inte varför vissa kvinnor blandar ihop dessa saker? Jag är säker på att om frun råkat bli gravid trots fungerande skydd hade inte TS anklagat henne utan accepterat läget. Lever man tillsammans och är överens om preventivmedel ska man inte behöva vidta åtgärder för att man inte kan lita på den andre! Kan aldrig tänka mig att deras relation kan bli bra igen, inte heller att han kommer att älska detta barn lika mycket som de andra då det blivit till genom ett djupt svek.
  • SkruttigtÄpple

Jag håller inte med alls. Jag tycker inte man ska behöva köra dubbel/trippelskydd när man är i förhållande bara för att man inte vill ha mer barn där den ena partnern står för skydd. Jag tycker dessutom det är ytterst sorgligt att fokus för vissa alltid ska hamna på mannens såkallade "felande" (anser dock inte att han har gjort något fel alls).

Hade tråden handlat om en kvinna vars man lurat på henne ett till barn trots att hon absolut inte vill bli gravid igen så tror jag inte folk hade svarat att hon borde skydda sig nästa gång. Tycker det är tråkigt att man inte kan hålla sig till ämnet utan måste komma med värdelösa pekpinnar istället för att faktiskt diskutera det faktum att TS partner har gjort ett så otroligt övertramp och agerat otroligt respektlöst. Men nej, istället väljer man att fokusera på det faktum att Ts valt att lita på sin partner och inte kör med 100 olika preventivmedel... För det är det viktiga för vissa, att klandra Ts. För det hjälper honom just nu att veta att han borde kört med skydd.
  • molly50
    fjanten skrev 2021-08-12 07:35:18 följande:
    Och "meningen" med pekpinnar är att han kanske kan undvika barn 4 och 5 och 6 i framtiden (med samma eller ny partner) om han tar eget ansvar. Samt att det kanske ger någon annan karl en tankeställare.

Om han skulle träffa en ny partner eller ha ett ONS så kan jag hålla med om att han ska skydda sig.
    Men stannar han hos sin nuvarande så kan jag inte hålla med.
    Har man levt tillsammans i många år så ska man kunna lita på varandra så pass mycket att man talar om ifall man vill sluta med skyddet eller byta metod.
    Om TS nu känner att han inte kan lita på frun (vilket i så fall är fullt förståeligt) så är det kanske bättre att han lämnar.

• Bagar Bengtsson

Ett förhållande bygger på tillit, man ska kunna lita på sin partner i vått och torrt. Ni som skriver att "Det är mannens ansvar att skydda sig om han inte vill bli pappa igen" förstår jag inte hur ni resonerar??? OM han nu skulle han använt kondom, hur skulle kvinnan ha uppfattat det? Att han inte "tror henne" när hon använder preventivmedel?

Hon har tydligt visat brist på respekt. Hade hon informerat mannen om detta så hade det varit upp till honom om han ville sterilisera sig, använda kondom eller annat, nu fick han inte den möjligheten.

• fjanten
    molly50 skrev 2021-08-12 11:05:22 följande:

Men om skyddet har fungerat hela tiden så finns det väl ingen anledning att anta att det plötsligt ska sluta fungera.

En spiral fungerar ju inte som p-piller så att man kan bli gravid om man glömmer ett eller som en kondom som går sönder.

Och att göra abort är heller inget alternativ för alla.

Det är inget man gör hur lättvindigt som helst. Det är ju inte direkt som att nysa. 

Dessutom verkar inte problemet här vara huruvida de skyddar sig eller inte utan bristen på kommunikation.

Det hon har gjort är lika illa som om han hade steriliserat sig eller stuckit hål på kondomen utan att prata med henne om det innan.

Man skäms för att vara kvinna när man får höra talas om något sån´t här.

En spiral har aldrig 100 % skydd, så vill han vara helt säker på att inte råka få ett tredje barn behöver han ta ansvar för det. Även fast spiralen fungerat i flera år betyder inte det att den fortsatt gör det. Därför behöver män som inte vill ha barn skydda sig själva, för blir en kvinna gravid har hon 100 % bestämmanderätt för vad som händer med graviditeten.

Ja, bristen på kommunikation är ett problem.

Ja, det är lika illa som att han skulle ha smusslat.
    Tecum skrev 2021-08-12 11:17:19 följande:

Men IDAG är han säker på att han inte vill ha fler barn, hur är det om ett år, eller fem? Något av deras barn kan avlida, det kan bli skilsmässa och den nya kvinnan vil absolut ha barn, han kan helt enkelt ändra sig på grund av händelseutveckling eller personlig förändring. När jag var 20 ville jag aldrig ha barn, när jag var 30 hade vi två planerade barn.

Hans eventuella sterilisering har inte det minsta med hustruns fulspel att göra, fattar faktiskt inte varför vissa kvinnor blandar ihop dessa saker? Jag är säker på att om frun råkat bli gravid trots fungerande skydd hade inte TS anklagat henne utan accepterat läget. Lever man tillsammans och är överens om preventivmedel ska man inte behöva vidta åtgärder för att man inte kan lita på den andre! Kan aldrig tänka mig att deras relation kan bli bra igen, inte heller att han kommer att älska detta barn lika mycket som de andra då det blivit till genom ett djupt svek.

Nej, då hade han fått skydda sig bäst han kunnat ändå, med kondom+avbrutet kanske, för att betydligt minska risken för en oplanerad graviditet. Nej, jag blandar inte ihop sterilisering med kvinnans fulspel. Jag har ingen aning om hur han kommer känna för barnet.
    SkruttigtÄpple skrev 2021-08-12 11:43:00 följande:

Jag håller inte med alls. Jag tycker inte man ska behöva köra dubbel/trippelskydd när man är i förhållande bara för att man inte vill ha mer barn där den ena partnern står för skydd. Jag tycker dessutom det är ytterst sorgligt att fokus för vissa alltid ska hamna på mannens såkallade "felande" (anser dock inte att han har gjort något fel alls).

Hade tråden handlat om en kvinna vars man lurat på henne ett till barn trots att hon absolut inte vill bli gravid igen så tror jag inte folk hade svarat att hon borde skydda sig nästa gång. Tycker det är tråkigt att man inte kan hålla sig till ämnet utan måste komma med värdelösa pekpinnar istället för att faktiskt diskutera det faktum att TS partner har gjort ett så otroligt övertramp och agerat otroligt respektlöst. Men nej, istället väljer man att fokusera på det faktum att Ts valt att lita på sin partner och inte kör med 100 olika preventivmedel... För det är det viktiga för vissa, att klandra Ts. För det hjälper honom just nu att veta att han borde kört med skydd.

Nej, det tycker inte du. Jag tycker att män som inte vill ha barn behöver ta ansvar för sig själva, del i det kan vara dubbelt skydd - i ett förhållande eller inte - eller sterilisering. Okej, du gillar inte det fokuset. Ja, TS partner har gjort ett otroligt övertramp. Hade en kvinna råkat ut för det hade det varit också varit hemskt - hon hade i alla fall haft ett val.
    molly50 skrev 2021-08-12 11:59:25 följande:

Om han skulle träffa en ny partner eller ha ett ONS så kan jag hålla med om att han ska skydda sig.

Har man levt tillsammans i många år så ska man kunna lita på varandra så pass mycket att man talar om ifall man vill sluta med skyddet eller byta metod.

Om TS nu känner att han inte kan lita på frun (vilket i så fall är fullt förståeligt) så är det kanske bättre att han lämnar.

Ja, då bör han också skydda sig. Jag tycker han bör göra det även om han stannar kvar. Ja, man bör kunna lita på varandra om man levt tillsammans i många år.
  • fjanten
    Bagar Bengtsson skrev 2021-08-12 12:19:32 följande:

Ett förhållande bygger på tillit, man ska kunna lita på sin partner i vått och torrt. Ni som skriver att "Det är mannens ansvar att skydda sig om han inte vill bli pappa igen" förstår jag inte hur ni resonerar??? OM han nu skulle han använt kondom, hur skulle kvinnan ha uppfattat det? Att han inte "tror henne" när hon använder preventivmedel?

Hon har tydligt visat brist på respekt. Hade hon informerat mannen om detta så hade det varit upp till honom om han ville sterilisera sig, använda kondom eller annat, nu fick han inte den möjligheten.

Hade det varit jag hade jag uppfattat det som att min man tog sitt ansvar för att det inte skulle bli fler barn, för inga preventivmedel är 100 % säkra.

Hon har absolut visat enorm brist på respekt.
  • GGN

Jag tog på mig att skydda oss. Det blev graviditet ändå. Självklart pep inte min man om det, för det är en HELT ANNAN SAK. Det är inte samma sak som TS har varit med om här.

Jag känner inte heller att min partner har lagt över ansvaret på mig. Jag har erbjudit mig, han tackade ja till förslaget. Ändrar jag mig får han lösa det för egen del, men då meddelar jag självklart honom.

TS fru har gjort något så in i helvete fel, PUNKT.

• Johan70

Grattis!

Du kommer säkert att älska det tredje barnet lika mycket som de två första hur som helst.

• OchEnFisk
    fjanten skrev 2021-08-10 13:24:49 följande:

Å ena sidan har ju du såklart ett eget ansvar för din egen fertilitet. Vill du inte ha fler barn, och är helt säker på det, då måste du ju ta ansvar för det genom sterilisering egentligen (eller kondom, men det är ju inte helt säkert det heller). För risken finns ju där att fruns p-medel inte fungerar. Så du har ju hela tiden tagit den lilla risken att råka göra henne gravid, och borde ju ha skyddat dig. Samtidigt är det fult av henne att mygla med att hob tagit ut spiralen (har du inte alls reagerar på att trådarna var borta..?).

Men nu är ju läget som det är. Hon har varit oärlig, kan du leva med det? Barnet kommer ju oavsett, och är oskyldig i detta.

Han ska sterilisera sig pga risken för att fruns preventivmedel inte fungerar, skriver du. Men ändå är spiral mer effektivt än sterilisering.
  • molly50
    fjanten skrev 2021-08-12 13:16:41 följande:
    En spiral har aldrig 100 % skydd, så vill han vara helt säker på att inte råka få ett tredje barn behöver han ta ansvar för det. Även fast spiralen fungerat i flera år betyder inte det att den fortsatt gör det. Därför behöver män som inte vill ha barn skydda sig själva, för blir en kvinna gravid har hon 100 % bestämmanderätt för vad som händer med graviditeten.

Ja, bristen på kommunikation är ett problem.

Ja, det är lika illa som att han skulle ha smusslat
    Men har man varit tillsammans i många år så ska man väl kunna lita på varandra så pass mycket att man inte ska behöva använda kondom om kvinnan använder skydd.
    Och hur skulle det kännas för kvinnan,tror du,om mannen helt plötsligt vill börja använda kondom?
    Det skulle ju kännas som att han inte litar på henne.
    Så skulle det i alla fall kännas för mig.
    Speciellt som mina skydd har funkat i alla år.
    Så jag kan inte se att TS har gjort något fel här,annat än att lita på sin fru.
    Vilket man bör kunna göra efter många år tillsammans.
  • molly50
    fjanten skrev 2021-08-12 13:16:41 följande:
    .
    molly50 skrev 2021-08-12 11:59:25 följande:

Ja, då bör han också skydda sig. Jag tycker han bör göra det även om han stannar kvar. Ja, man bör kunna lita på varandra om man levt tillsammans i många år.
    Om han väljer att stanna kvar så är det kanske lika bra att han skyddar sig eller steriliserar sig.
    För den här kvinnan går uppenbarligen inte att lita på.
    Men det är sorgligt om det ska behöva vara så i ett långt förhållande.
  • EnAnonumius
    Dennis2678 skrev 2021-08-10 09:46:26 följande:

Min Fru och jag har två fantastiska barn efter 12 års förhållande

Jag har varit övertydlig med att jag inte vill ha en tredje.

Hon har utan att berättat tagit ut sin spiral och nu är vi gravida med ett tredje barn.

Hur ska man förhålla sig??

I ett förhållande så är det "VI kommer fram till OSS"..

Ni var överens om att hon skulle använda spiral.
    Då din fru tog ur den, utan att säga något så har hon lurat dig rejält. Detta kallar jag till och med för bedrägeri det DU, TS, har blivit utsatt för. Svårt att säga hur man skall förhålla sig i detta läget. Dock hade jag varit i dina skor så hade jag inte kunnat lita på henne.

TS nu när du vet vad din fru är kapabel till, och OM du vill ändå fortsätta vara ihop med henne så rekommenderar jag dig att i framtiden att du använder kondom eller Steriliserar dig. Skulle du välja att sterilisera dig så gör du den UTAN att säga till. Väljer du kondom, så kom ihåg att vara konsekvent och aldrig att ha penetrerande sex utan regnrocken och se till att hon inte kommer åt dem.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Dennis2678
    Alessia skrev 2021-08-11 15:58:56 följande:

Du har varit "övertydlig" med att inte skaffa fler barn, skriver du. Men du har inte använt kondom - eller bättre - genomgått vasektomi för att säkerställa att du inte blir far till fler.Du har inte tagit något personligt ansvar alls. Du har överlåtit preventivtekniken på din fru och du har mage att gnälla nu. Skäms!

????

Sätt dig in i vad tråden handlar om innan du börjar kommentera dom.

Men kul att du tog dig tid att googla ett svårt ord iallafall
  • Themis
    OchEnFisk skrev 2021-08-12 13:44:14 följande:
    Han ska sterilisera sig pga risken för att fruns preventivmedel inte fungerar, skriver du. Men ändå är spiral mer effektivt än sterilisering.
    Det där låter taget direkt ur bakdelen, verkligen. Tar 1 minut att googla och då ser även de som saknar allmänbildning om preventivmedel följande:

"Spiral är ett mycket säkert preventivmedel 98-99% säkerhet och som kan rekommenderas till de flesta kvinnor som har låg risk för sexuellt överförbara infektioner."

www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-dig-som-undrar/frageladan/preventivmedel/spiral/nagra-fragor-om-kopparspiral/~:text=Om%20man%20byter%20sexpartners%20och,risk%20f%C3%B6r%20sexuellt%20%C3%B6verf%C3%B6rbara%20infektioner.

Vasektomi

"Säkerheten med operationen är stor. 999 av 1000 steriliserade män blir helt sterila. Men omvänt gäller att 1 av 1000 steriliserade kan bli pappa. Beroende av din läkningsförmåga kan det i sällsynta fall bildas en ny förbindelse mellan de avklippta sädesledarna."

www.1177.se/Skane/fragor--svar/nationellt/behandling--hjalpmedel/hur-lange-behover-jag-anvanda-preventivmedel-efter-en-sterilisering/~:text=S%C3%A4kerheten%20med%20operationen%20%C3%A4r%20stor,f%C3%B6rbindelse%20mellan%20de%20avklippta%20s%C3%A4desledarna.
    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Lurad på ett tredje barn