molly50 skrev 2021-08-12 11:05:22 följande:
Men om skyddet har fungerat hela tiden så finns det väl ingen anledning att anta att det plötsligt ska sluta fungera.
En spiral fungerar ju inte som p-piller så att man kan bli gravid om man glömmer ett eller som en kondom som går sönder.
Och att göra abort är heller inget alternativ för alla.
Det är inget man gör hur lättvindigt som helst. Det är ju inte direkt som att nysa.
Dessutom verkar inte problemet här vara huruvida de skyddar sig eller inte utan bristen på kommunikation.
Det hon har gjort är lika illa som om han hade steriliserat sig eller stuckit hål på kondomen utan att prata med henne om det innan.
Man skäms för att vara kvinna när man får höra talas om något sån´t här.
En spiral har aldrig 100 % skydd, så vill han vara helt säker på att inte råka få ett tredje barn behöver han ta ansvar för det. Även fast spiralen fungerat i flera år betyder inte det att den fortsatt gör det. Därför behöver män som inte vill ha barn skydda sig själva, för blir en kvinna gravid har hon 100 % bestämmanderätt för vad som händer med graviditeten.
Ja, bristen på kommunikation är ett problem.
Ja, det är lika illa som att han skulle ha smusslat.
Tecum skrev 2021-08-12 11:17:19 följande:
Men IDAG är han säker på att han inte vill ha fler barn, hur är det om ett år, eller fem? Något av deras barn kan avlida, det kan bli skilsmässa och den nya kvinnan vil absolut ha barn, han kan helt enkelt ändra sig på grund av händelseutveckling eller personlig förändring. När jag var 20 ville jag aldrig ha barn, när jag var 30 hade vi två planerade barn.
Hans eventuella sterilisering har inte det minsta med hustruns fulspel att göra, fattar faktiskt inte varför vissa kvinnor blandar ihop dessa saker? Jag är säker på att om frun råkat bli gravid trots fungerande skydd hade inte TS anklagat henne utan accepterat läget. Lever man tillsammans och är överens om preventivmedel ska man inte behöva vidta åtgärder för att man inte kan lita på den andre! Kan aldrig tänka mig att deras relation kan bli bra igen, inte heller att han kommer att älska detta barn lika mycket som de andra då det blivit till genom ett djupt svek.
Nej, då hade han fått skydda sig bäst han kunnat ändå, med kondom+avbrutet kanske, för att betydligt minska risken för en oplanerad graviditet. Nej, jag blandar inte ihop sterilisering med kvinnans fulspel. Jag har ingen aning om hur han kommer känna för barnet.
SkruttigtÄpple skrev 2021-08-12 11:43:00 följande:
Jag håller inte med alls. Jag tycker inte man ska behöva köra dubbel/trippelskydd när man är i förhållande bara för att man inte vill ha mer barn där den ena partnern står för skydd. Jag tycker dessutom det är ytterst sorgligt att fokus för vissa alltid ska hamna på mannens såkallade "felande" (anser dock inte att han har gjort något fel alls).
Hade tråden handlat om en kvinna vars man lurat på henne ett till barn trots att hon absolut inte vill bli gravid igen så tror jag inte folk hade svarat att hon borde skydda sig nästa gång. Tycker det är tråkigt att man inte kan hålla sig till ämnet utan måste komma med värdelösa pekpinnar istället för att faktiskt diskutera det faktum att TS partner har gjort ett så otroligt övertramp och agerat otroligt respektlöst. Men nej, istället väljer man att fokusera på det faktum att Ts valt att lita på sin partner och inte kör med 100 olika preventivmedel... För det är det viktiga för vissa, att klandra Ts. För det hjälper honom just nu att veta att han borde kört med skydd.
Nej, det tycker inte du. Jag tycker att män som inte vill ha barn behöver ta ansvar för sig själva, del i det kan vara dubbelt skydd - i ett förhållande eller inte - eller sterilisering. Okej, du gillar inte det fokuset. Ja, TS partner har gjort ett otroligt övertramp. Hade en kvinna råkat ut för det hade det varit också varit hemskt - hon hade i alla fall haft ett val.
molly50 skrev 2021-08-12 11:59:25 följande:
Om han skulle träffa en ny partner eller ha ett ONS så kan jag hålla med om att han ska skydda sig.
Men stannar han hos sin nuvarande så kan jag inte hålla med.
Har man levt tillsammans i många år så ska man kunna lita på varandra så pass mycket att man talar om ifall man vill sluta med skyddet eller byta metod.
Om TS nu känner att han inte kan lita på frun (vilket i så fall är fullt förståeligt) så är det kanske bättre att han lämnar.
Ja, då bör han också skydda sig. Jag tycker han bör göra det även om han stannar kvar. Ja, man bör kunna lita på varandra om man levt tillsammans i många år.