• Lyckanspiller

Oplanerat gravid vad ska jag göra?

Tog ett test igår som va positivt.

Ingen aning om vilken vecka jag är i.

Min mens i maj va som vanligt. Blödde ingenting I juni. Fick en jätte sparsam mens 7 de juli. Tog tre test efter min konstiga blödning som visade svagt plus. Sen ett par test som va helt negativa.

Och nu starkt plus.

Jag har redan 4 barn. Sambon är sjukskriven och har skulder och inget körkort.

Den ekonomiska biten säger ju att det inte fungerar med ett barn till. Vad hjärtat vill har jag ingen aning om.

Hur fan ska jag tänka. Helt förvirrad. Ekonomin är ju en viktig del.

Hjälp mig hur jag ska tänka.

• Svar på tråden Oplanerat gravid vad ska jag göra?
  • Klartsomvatten

Prata med din sambo.

Försök känna efter om du ens vill ha ett barn till. Är du beredd att lägga tid, pengar och energi på ett till barn? Är det vad du vill?

Hur är din ekonomi? Jobbar du?

• Lyckanspiller
    Fjäril kär skrev 2021-08-08 17:39:24 följande:

Tänk praktiskt. Det är ju i den verkligheten ni måste ta beslut ifrån.

Ja det är väll så. Samtidigt som jag känner att jag måste kunna leva med beslutet. Vad jag nu än väljer.
  • Lyckanspiller
    Klartsomvatten skrev 2021-08-08 17:54:42 följande:

Prata med din sambo.

Försök känna efter om du ens vill ha ett barn till. Är du beredd att lägga tid, pengar och energi på ett till barn? Är det vad du vill?

Hur är din ekonomi? Jobbar du?

Jag vet inte alls va jag vill????

Jag har jobb och en ok lön. Men blir ju mindre inkomst när jag är föräldraledig.
  • Drottningen1970
    Lyckanspiller skrev 2021-08-09 09:23:14 följande:

För att?

Av de skäl du själv beskriver. Redan 4 barn, ekonomiskt belastning pga arbetslöshet/sjukskrivning.

När du är föräldraledig är din man kanske fortfarande arbetslös eller rent av utförsäkrad. Då ska ni försöka gå runt på din föräldrapenning. Nä, jag skulle aldrig utsätta mig för sådan stress utan fokusera på de barn som redan finns.
  • Lilith81

Sjukskriven, inte arbetslös.

TS: jag tycker att du ska boka tid till kurator på kvinnokliniken. Kuratorn hjälper dig att reda ut dina egna tankar och känslor och fatta ett beslut utifrån det.

• Lyckanspiller
    babbe69 skrev 2021-08-09 12:52:22 följande:

Om man utgår från ditt meddelande så är de fullt med stavfel och du verkar inte ens se problemet med att du redan har 4 ungar som ska ha uppfostran och tid från dig. Med det och sketen ekonomi + att du har redan 4 ungar, det är nog bättre att du fokuserar på dem och inte skaffar en till.

Införskaffa kondomer eller se till att sambon gör en vasektomi så slipper ni oroa er.

Tack för omtanken. Känslig tjej ????????????
  • babbe69
    Lyckanspiller skrev 2021-08-09 12:59:43 följande:
    Tack för omtanken. Känslig tjej ????????????
    Varsågod.
  • Lyckanspiller
    babbe69 skrev 2021-08-09 13:02:17 följande:

Varsågod.

Jag fattar hur du tänker. Men du har ju inte den blekaste aning om hur hela min livssituation ser ut.

Varken min ekonomi eller hur jag tar hand om dom barn jag redan har.

Och vad i helvete hade stavningen med det här att göra? Att jag inte är kapabel till att ta hand om dom barnen jag har?????

Känns som att det är någon som är lite bitter ????

Jag bad inte om ett svar, jag bad om råd hur jag ska tänka.

Men tack för omtanken ????????
  • Fjäril kär

Ett tips som hjälpt många är att tillsammans med din man sätta er ner med block och penna och lista den vardag ni har just nu och vad som skulle vara positivt och negativt med ett barn till och verkligen tänka här och nu utifrån de förutsättningar ni har och vad det kostar er och hur det påverkar er. Att ekonomi och bostad förbättras om typ 3 år etc är irrelevant eftersom det är NU du måste ta beslut... Sen ser ni rätt fort vilken sida som väger över.

Det kan hjälpa att se svart på vitt hur det faktiskt ser ut.

Fundera även på hur mycket som faktiskt kan förändras på några månader av det rent praktiska. Både positiva och negativa saker. Har ni möjlighet att välkomna ett funktionshindrat barn? Vem avlastar er om barnet har kolik och övriga barn blir lidande? Osv osv.

Sitt ner tillsammans och vänd och vrid på allt.

• Lyckanspiller
    Fjäril kär skrev 2021-08-09 13:27:21 följande:

Ett tips som hjälpt många är att tillsammans med din man sätta er ner med block och penna och lista den vardag ni har just nu och vad som skulle vara positivt och negativt med ett barn till och verkligen tänka här och nu utifrån de förutsättningar ni har och vad det kostar er och hur det påverkar er. Att ekonomi och bostad förbättras om typ 3 år etc är irrelevant eftersom det är NU du måste ta beslut... Sen ser ni rätt fort vilken sida som väger över.

Det kan hjälpa att se svart på vitt hur det faktiskt ser ut.

Fundera även på hur mycket som faktiskt kan förändras på några månader av det rent praktiska. Både positiva och negativa saker. Har ni möjlighet att välkomna ett funktionshindrat barn? Vem avlastar er om barnet har kolik och övriga barn blir lidande? Osv osv.

Sitt ner tillsammans och vänd och vrid på allt.

Tack ?
Svar på tråden Oplanerat gravid vad ska jag göra?