• Penntrollet83

Vaccination och Avstängd från jobbet.

Är nu gravid i vecka 15 med barn nummer fyra.

På mitt jobb blir man avstängd från jobbet from vecka 20 som på många arbetsplatser,om man inte är vaccinerad eller har haft covid-19 då är det grönt att jobba vilket jag tycker är lite konstigt då jag vet ett flertal arbetsgivare som stänger av sina anställda för att inte riskera något.

Men mitt problem är att min chef anser att jag inte behöver göra någon riskbedömning pga att jag i onsdags fick min första dos vaccin och dos nummer två kommer jag få när jag är i vecka 22 enligt fhm är man full vaccinerad ca 2-3 veckor efter dos nummer två och då är jag i veckan 25!!

Men både chefen och HR säger att jag räknas som fullvaccinerad redan nu!?

Tänk om jag blir smittad nu mellan vecka 20 o framåt och något händer.

FK tycker att min chef inte ska tillåta mig jobba både för min och arbetsgivarens säkerhet.

Sen är det ju med allt annat vaccin så kan man inte garantera ett 100% skydd.

Var ju dum o sa att jag tagit min ena dos,skulle bara varit tyst och gått hem from v20.

Hur ska jag göra tycker ni? Om jag inte blir avstängd så kommer jag ju heller inte få någon ersättning och jag kan ju inte ljuga för att få en sjukskrivning heller.

Vad att göra?

• Svar på tråden Vaccination och Avstängd från jobbet.
  • Tow2Mater

Det är ju inget mirakulost som sker från vecka 5, 10, 15, 20, 25. Vaccinera och fortsätt jobba, undvik annars stora folksamlingar, etc. Vill man eliminera minsta risk blir man inte gravid just nu.

• Penntrollet83

Nej det har du absolut helt rätt i,att bli gravid nu var ju väldigt olägligt MEN nu är det så att detta var verkligen inte planerat för fem öre och eftersom jag inte ser abort som en ?enkel? utväg bara för det är en pandemi så var jag ute efter råd gällande min situation.

Men tack för upplysningen!

Jag fortsätter möta ett flertal personer varje dag med ett avstånd på mindre än 1m avstånd då det inte funkar i mitt jobb.

Jag fortsätter att röra mina patienter i ögat utan handskar då det inte funkar.

Jag bär mitt visir och munskydd 7-9h per dag och undviker folksamlingar mm.

Tycker du fortfarande det inte är ?någon fara??

Alla är vi olika och ser på situationen.

• Tow2Mater

Tycker du fortfarande det inte är någon fara.
    Bara i Sverige gravida 'får gå hemma' med betalt under förevändningen att de inte kan jobba, men samtidigt fortsätta gå till affärer, cafeer och allehanda ställen med folk. För att inte glömma att äldre barn ska vara i både skola och fsk, från vilka de likväl kan dra hem smitta. Så det gör varken till eller från om du jobbar.

Undvik gå på konserter, långflygningar och liknande där massor av folk samlas.

• Anonym (G)

De måste göra en arbetsmiljöutredninh oavsett om du är vaccinerad. Det skall göras vid alla graviditeter oavsett Corona.

Enligt folkhölsomyndigheten räknas en gravid fullvaccinerad vara lika lite riskgrupp som alla andra.

Däremot är du INTE fullvaccinerad innan 2 veckor efter spruta två.

Från försäkringskassans sida finns inget som hindrar avstängning av en person som är fullvaccinerad (de lägger sig alltså inte i detta när de tar beslutet efter att arbetsgivaren skickat in intyget)

Ett alternativ. Ljug och säg att du inte kommer ta dos två pga biverkningar vid första dosen.

Oavsett så tycker jag du skall vända dig till facket gällande nonchalansen kring att de anser att du kan vara på arbetet mellan vecka 20-25.

• Anonym (Mimmi)

Fast din arbetsgivare har väl ändå skyldighet att göra en riskbedömning! Han måste kunna påvisa att du inte utsätts för smitta.

Det gjorde min chef och hon kunde sedan anpassa mina arbetsuppgifter så att jag inte träffade flera personer under arbetsveckan. Det var aldrig tal om att jag skulle gå tillbaka till mina vanliga arbetsuppgifter efter vaccinationen.

• Fiakakan

Vaccinet skyddar ju från att bli allvarligt sjuk, men smittad kan man fortfarande bli. Socialstyrelsen skriver att en infektion kan leda till förtidig födsel, och därför rekommenderar de extra försiktighet även som vaccinerad. www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/covid-19-okar-risken-att-foda-for-tidigt/

Men FHM har skrivit lite annorlunda; där står det att en allvarlig covid kan leda till förtidig födsel.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/gravida/

Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten ger alltså olika rekommendationer, men FMH menar på att de utgått ifrån Socialstyrelsens råd.

• Anonym (Vaccinerad)

Jag är fullvaccinerad och arbetar med coronasmittade patienter på en akutmottagning, jag blir inte avstängd eller får andra arbetsuppgifter (sjuksköterskor är bristvara). Men har kompisar som knappt träffar folk på jobbet som får gå hem, verkar inte finnas någon riktigt logik eller rättvisa i det här tyvärr..

• Anonym (G)
    Anonym (Vaccinerad) skrev 2021-08-02 10:10:00 följande:

Jag är fullvaccinerad och arbetar med coronasmittade patienter på en akutmottagning, jag blir inte avstängd eller får andra arbetsuppgifter (sjuksköterskor är bristvara). Men har kompisar som knappt träffar folk på jobbet som får gå hem, verkar inte finnas någon riktigt logik eller rättvisa i det här tyvärr..

Tyvärr helt upp till arbetsgivaren att bedöma riskerna i arbetsmiljön. Så det kan blisåhöt olika.

Dock har man ju tidigare gällande sjukvård gått ut med att försiktighetsprincip skall gälla och gravida inte skall arbeta med coronapatienter.

Om du är orolig skulle jag vända mig till facket, det är tyvärr den enda hjälp man kan få gällande detta
Svar på tråden Vaccination och Avstängd från jobbet.