• Jez20

Fruktansvärt illamående..

Är gravid vecka 9+2 och mår så j#$"@^kla illa...

Har mått illa sedan 5+2 men senaste veckan har det blivit (hur det nu ens är möjligt) ÄNNU värre! Fick sjuka mig från jobb och kommer antagligen få göra det denna veckan också.

Har fått medicin från läkaren men den hjälper inte riktigt längre. Jag äter ofta och lite men inte heller det hjälper.

Har kämpat för den här graviditen så vill absolut inte klaga men det känns som jag varit bakfull i över 1 månad nu och det börjar ta på psyket... (största anledningen till att jag slutade dricka för några år sedan var just för att jag inte klarar av att må illa)

Det är så tidigt i graviditeten så jag vill inte berätta för folk runt omkring mig än vilket gör det ännu svårare.

Någon som är i samma situation som mig?

Har fått höra och läst många ggr att "du skall vara glad för det betyder oftast att fostret är hälsosamt" men det hjälper inte.

Och kan ni tänka er.. har inte spytt/kräkt EN ENDASTE GÅNG!!!! Hur är det ens möjligt när man mår så här illa?!?! Fattar ingenting.

• Svar på tråden Fruktansvärt illamående..
  • Anonym (H)

Jag mådde illa fram till vecka 19 men kräktes bara en handfull gånger under denna tid.

Så absolut fullt möjligt att må så illa men ändå inte spy tyvärr.

Har inga bra tips. Kolla om du kan få testa annat läkemedel för illamåendet kanske

• Anonym (Kräkis)

Lider med dig.

Googla Hyperemesis. Jag hade det o blev inlagd. OM det är det du har är det enl min erfarenhet bäst att få riktig hjälp på en gång, inte lida igenom detta på Lergigan comp eller Pimperan (stavningen har jag inte i huvudet nu).

Det är fruktansvärt att må illa. Det är ingen hjälp alls att andra också gör det, ändå ska du veta att du inte är ensam. Vi är många som verkligen lidit oss igenom graviditeter kantade av illamåendet. Som du gör nu är jättebra - sträck ut handen och sök andras erfarenheter. Dela. Så att du inte känner dig riktigt lika ensam. Låt din partner (om du delar den här graviditeten med någon) läsa på om graviditetsillamående, och om det visar sig vara Hyperemesis, läsa på riktigt ordentligt om det också.

Lycka till, och jag hoppas att det lättar snart. Om det inte gör det - man överlever annars också. Det är jävligt, men man överlever, även om det inte känns som att det går.

• Anonym (Tips från coachen)

Det finns åksjukeband hos apoteken, köp sådana. Och prata med läkare igen om det här, inte normalt att må så där illa.

• Anonym (Milou)

Tyckte det hjälpte att smutta på kallt vatten hela tiden och även typ andas med munnen. Blev mycket så på jobbet för att stå ut.

• Molybden

Du är inte ensam! Är i v9+4 och det känns hemskt! Mitt illamående började också tidigt (v5+4) och förstår inte hur jag stått ut hittills. Har också kämpat för att bli gravid så känner mig otacksam men jag blir galen av att må så illa. Jag spyr i princip bara om inte tar lerigan comp eller om jag "överanstränger mig", så väldigt sällan. Sånt tjat om att småäta och jag har tröttnat på att äta och inget smakar särskilt gott.

Jag har tyvärr inga tips, önskar att jag hade det. Men jag hoppas att vi båda kommer att ta oss igenom det här. Jag sjukskrev mig också från jobbet för man är inte människa när man mår såhär.

• Anonym (Kusinvitamin)

Jag hörde på podden gravid vecka för vecka (som jag verkligen rekommenderar!) att vitamin B6 ska vara bra för illamående och är något som pratas mycket mer om som hjälpmedel i USA än i Sverige. Tycker överlag det pratas mindre om hjälpfulla vitaminer och mer om mediciner överlag. Googla det om du vill veta mer, men det ska vara helt riskfritt från den information jag har letat mig fram till. 

Mitt illamående var jättejobbigt förra graviditeten och jag är ganska säkert vad som triggade igång magen många gånger för mig faktiskt var min multivitamin och har läst om flera andra som också mått sämre av dem ironiskt nog. Jag tar därför nu bara de vitaminer jag VET jag behöver, var för sig. Sammanträffande eller inte vet jag inte, men än så länge mår jag super =) 

• Ida83

Det är så jobbigt att må så illa hela tiden! Verkligen noll livskvalité. Troligtvis är det snart över för dig. Har precis gått igenom samma och trodde att det aldrig skulle ta slut, men sedan 1-2 veckor har det lättat betydligt även om det inte är helt borta. Det är så skönt!

• Jag är bara jag

Jag mådde illa med båda barnen, men spydde bara en gång. Lergigan Comp hjälpte. Jag var även väldigt luktkänslig så det hängde ihop med illamåendet. Jag undvek så gott jag kunde alla "triggers", men borsta tänderna var jag liksom tvungen... Maken nyduschad var dock bara att rymma fältet- annars hade jag garanterat spytt! 
    Är det dock så illa att ingen av de vanliga medicinerna hjälper så får man söka hjälp. 

• Jez20

Det är så intressant att läsa era svar för det är så likt ^^. Nä man är ju verkligen inte ensam om detta även fast det känns så!

Har banden från apoteket men de hjälper inte. Jag blir också dålig av multivitaminen så tar också enskila vitaminer. B6 låter intressant får kolla upp det!

Det där med att fly fältet när mannen är nyduschad fick mig att skratta för det stämmer 100% här också. Jag kan själv duscha inga problem men när han kommer och "stinker" nyduschat så är det kört!

Det är väl till att bita ihop som ni säger! Man överlever även fast det inte riktigt känns så! Har ett andra ultraljud denna veckan så efter jag har varit där och sett att allt är okej med fostret så får jag kanske ny kraft!

Tack alla fina! Ni gav mig ny energi!

• Jag är bara jag

Tur jag roade dig. Du kanske har tur och tillhör dom där illamåendet avtar och försvinner runt v.12. Det gör ju trots allt det för dom flesta. Har du inte testat Lergigan Comp så gör det. Bita ihop som gravid får man göra till viss del ja, men hittar man nåt som hjälper är det ju bra. 

• Jez20
    Jag är bara jag skrev 2021-08-01 16:42:48 följande:

Tur jag roade dig. Du kanske har tur och tillhör dom där illamåendet avtar och försvinner runt v.12. Det gör ju trots allt det för dom flesta. Har du inte testat Lergigan Comp så gör det. Bita ihop som gravid får man göra till viss del ja, men hittar man nåt som hjälper är det ju bra. 

Jag är bara jag skrev 2021-08-01 16:42:48 följande:

Ja jag hoppas verkligen det men i nuläget känns det ju verkligen inte så! Jag äter Lergigan Comp men funkar inte jätte bra på mig. Provade postafen en gång men somnade nästan på jobbet. Kanske får prova en postafen igen de kan ju vara annorlunda nu.

Ja bita ihop men det är ok att tycka lite synd om sig själv också ^^ försöker jag inbilla mig iaf!
  • Jag är bara jag

Du får absolut tycka synd om dig själv. {#emotions_dlg.flower}  Det är långtifrån en hit alla gånger att vara gravid... Men belöningen är stor! Håll det i sikte och ta en dag i taget. 

Svar på tråden Fruktansvärt illamående..