Vad istället för bröstet för att komma till ro och somna?
Jag har under mina två år som förstagångsförälder kunnat googla mig till tips och råd när jag behövt men just nu känner jag mig väldigt rådvill. Det är nämligen så att jag har alltid kvällsammat min snart tvååring och det har varit hans enda sätt att komma till ro och somna gott. Det har alltid funkat väldigt bra och därför har vi helt enkelt fortsatt. Han slutade att amma på dagarna när han var ca 1 år och slutade på nätterna när han var ca 1,5 år. Nu är det dags att sluta även med kvällsamningen då jag tycker dels att det börjat bli jobbigt att alltid vara den enda som kan ta läggningarna men också för att jag tycker att han börjar bli för stor. Så min fråga är nu hur jag ska få honom att varva ner och komma till ro utan bröstet? Han har aldrig haft napp men jag märker att han behöver sugandet för att komma till ro. Vi har försökt att få honom att somna genom att åka ut med honom i bilen för att han helt enkelt ska glömma bort bröstet men han har väldigt svårt att komma till ro och han har till och med uttryckt att han vill ha en napp. Men inte kan man väl ge en tvååring en napp när han aldrig haft det innan?? Kommer han då vilja ha det när han vaknar på natten också? (I dagsläget sover han bra på natten och kan somna om av sig själv om han vaknar. På dagarna sommar han i vagnen antingen på förskolan eller på promenad med mig eller pappan). Hur ska man göra?! Finns det någon mer som haft samma problem? Snälla ge mig era bästa tips som inte går ut på att han ska gråta sig till sömns.