• Mammatillvi

Vad istället för bröstet för att komma till ro och somna?

Jag har under mina två år som förstagångsförälder kunnat googla mig till tips och råd när jag behövt men just nu känner jag mig väldigt rådvill. Det är nämligen så att jag har alltid kvällsammat min snart tvååring och det har varit hans enda sätt att komma till ro och somna gott. Det har alltid funkat väldigt bra och därför har vi helt enkelt fortsatt. Han slutade att amma på dagarna när han var ca 1 år och slutade på nätterna när han var ca 1,5 år. Nu är det dags att sluta även med kvällsamningen då jag tycker dels att det börjat bli jobbigt att alltid vara den enda som kan ta läggningarna men också för att jag tycker att han börjar bli för stor. Så min fråga är nu hur jag ska få honom att varva ner och komma till ro utan bröstet? Han har aldrig haft napp men jag märker att han behöver sugandet för att komma till ro. Vi har försökt att få honom att somna genom att åka ut med honom i bilen för att han helt enkelt ska glömma bort bröstet men han har väldigt svårt att komma till ro och han har till och med uttryckt att han vill ha en napp. Men inte kan man väl ge en tvååring en napp när han aldrig haft det innan?? Kommer han då vilja ha det när han vaknar på natten också? (I dagsläget sover han bra på natten och kan somna om av sig själv om han vaknar. På dagarna sommar han i vagnen antingen på förskolan eller på promenad med mig eller pappan). Hur ska man göra?! Finns det någon mer som haft samma problem? Snälla ge mig era bästa tips som inte går ut på att han ska gråta sig till sömns.

• Svar på tråden Vad istället för bröstet för att komma till ro och somna?
  • lövet2

Om han är 2 år, så är det lika bra att direkt gå över till att somna själv i egen säng.

Inför en ny kvällsrutin; före kvällsamningen får han lägga sig i sin säng och kanske höra en saga. Sedan kan du köra en musiksaga (det går säkert att hitta här och där med den teknik du föredrar). Bara ljud och ingen bild!
    När ni är inkörda på den nya rutinen, så börjar du att skjuta upp amningen. Du kan säga något i stil med "Ligg här och lyssna på musiken så länge. Mamma kommer strax. Jag måste bara ..." och så säger du att du måste ringa ett samtal, diska färdigt eller något. Se till att han verkligen är mätt när han lägger sig.

En kväll - det kan vara efter ett par dagar eller efter en månad - så kommer han att somna medan han väntar på dig. Då vet du att han kan. Det kan komma någon kväll när han envist håller sig vaken, men det blir ju inte särskilt kul när det inte kommer så mycket mjölk.

• Mammatillvi

Tack! Det låter verkligen som något som är värt att testa. Han ska få en ny säng i 2-årspresent så det blir ju perfekt att börja den nya rutinen i samband med att han får den. Då kan vi ju, som du sa, fasa ut amningen utan att göra så stor grej av det. Vill inte skuldbelägga honom på något sätt genom att säga att han inte längre får så detta lät som en mycket bättre plan.

• Anonym (Ja)

Tyckte du fick ett jättefint tips ovan, kanske funkar utmärkt på en tvååring. Jag har inte aktivt valt bort vår kvällsamning, men dottern blir mindre och mindre intresserad av den, hon är 14 mån. Jag håller henne fortfarande i amningsställning men hon har nappen inne istället för bröstet. Då brukar hon snurra med handen i mitt hår och somnar oftast snabbt i min armhåla utan att amma 5/7 kvällar i veckan iaf.

Svar på tråden Vad istället för bröstet för att komma till ro och somna?