• Anonym143007

Graviditetstest visar olika

Hej!

Det är såhär att jag tog ett RFSU test som visade ett svagt streck, tog ett digitalt clearblue som visade inte gravid. Nästa morgon tog jag ett annat clearblue för att vara helt säker och det visade ett svagt plus. Eftersom detta inte är en önskad graviditet så har jag tagit några fler test utav ren ångest och har fått olika svar. RFSU testen visar svaga streck medan en annan sticka från apoteket visar inte gravid. Jag har ingen aning hur jag ska tolka det här? Jag får sån panik att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Jag blir verkligen inte klok på dessa testen, någon som varit med om liknande? Vad kan jag lita på liksom? 

Jätte jätte tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Graviditetstest visar olika
  • Embla twopointoh
    Anonym143007 skrev 2021-07-03 18:13:44 följande:

Hej!

Det är såhär att jag tog ett RFSU test som visade ett svagt streck, tog ett digitalt clearblue som visade inte gravid. Nästa morgon tog jag ett annat clearblue för att vara helt säker och det visade ett svagt plus. Eftersom detta inte är en önskad graviditet så har jag tagit några fler test utav ren ångest och har fått olika svar. RFSU testen visar svaga streck medan en annan sticka från apoteket visar inte gravid. Jag har ingen aning hur jag ska tolka det här? Jag får sån panik att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Jag blir verkligen inte klok på dessa testen, någon som varit med om liknande? Vad kan jag lita på liksom? 

Jätte jätte tacksam för hjälp!

Är du tidigt i graviditeten? Det kan nämligen ta ett tag innan kroppen producerar tillräckligt av det hormon man mäter med ett test, för att testet verkligen ska vara säkert. Det enda jag kan rekommendera dig är att ha lite is i magen, vänta en vecka (eller kanske lite mer), och ta ett nytt test.
  • Anonym143007

Ja jag skulle väl ändå tro att jag är ganska tidig isåfall, vet inte riktigt hur man räknar ut eller så.. Men jag skulle fått min mens 23 Juni men den kom aldrig.. Får försöka sluta stressa och vänta lite!

• Anonym (Bobvious)

Du ÄR gravid, så långt är iaf säkert. Finns ingen anledning att få panik, kontakta vården på måndag och boka tid för en tidig abort.

• Anonym143007

Du tror det? Även om jag får olika svar? 

• Anonym (F)
    Anonym143007 skrev 2021-07-03 18:52:36 följande:

Falskt positivt skall i princip inte vara möjligt.

Vissa märken är känsligare än andra. Så jag skulle också tro att du är gravid ja
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym143007 skrev 2021-07-03 18:52:36 följande:

Du har fått två positiva tester, som den andra sa så kan man i princip inte få falskt positivt. Däremot är falskt negativt väldigt vanligt. Ja, du är gravid. Ingen tvekan.
  • Anonym143007

Åh ja okej jag visste inte att falskt negativt var vanligt, blev så otroligt förvirrad av dom olika svaren men nu vet jag! Ska ringa på måndag, tack så jätte mycket för eran hjälp det känns lite bättre nu!

• Anonym (S)

Just RFSUs tester visar ofta falskt negativt om man råkar få minsta lilla ovanför maxlinjen. CBs ger tyvärr OFTA falskt positiva svar, men deras digitala brukar däremot stämma! Så jag skulle tvärtom tippa på att du inte är gravid.

• Skrutt94

Vad tror ni? Jaa jag vet att bilderna är redigerade men ja är desperat????

• Anonym143007
    Anonym (S) skrev 2021-07-03 19:20:38 följande:

Just RFSUs tester visar ofta falskt negativt om man råkar få minsta lilla ovanför maxlinjen. CBs ger tyvärr OFTA falskt positiva svar, men deras digitala brukar däremot stämma! Så jag skulle tvärtom tippa på att du inte är gravid.

Hmm ja okej, men det var ju RFSU som visade positivt och CB som visade negativt..
  • Anonym (S)

Ja, så du är inte gravid.

• Anonym (Bobvious)

Om det där är gamla bilder så finns det inte en chans att bedöma nu. Man ska isf ta foto inom tidsgränsen som är angiven. Tycker stickan ser positiv ut iaf.

Skrutt94 skrev 2021-07-03 19:52:23 följande:

Vad tror ni? Jaa jag vet att bilderna är redigerade men ja är desperat????

• Jag är bara jag

Vänta några dagar till och ta ett digitalt test. Det kan vara spökstreck, det kan vara för tidigt. Väldigt tidigt kan hcg bli icke mätbart om det går för kort tid mellan test, om man druckit mycket eller nyss kissat.

Svar på tråden Graviditetstest visar olika