• Jordgubbstanten

Någon som kan svara på frågor om pravidel?

Ni som ätit pravidel, hur länge tog det innan ni fick tillbaka er mens? Har ni lyckats bli gravida med medicineringen?

Har högt prolaktinvärde(2390) pga microadenom och har nu börjat medicineringen :)

Undrar också om biverkningar av pravidel är övergående? Eller om jag borde byta medicin när jag är så sjukligt trött ???? har ätit lite över en vecka och ska höja dosen på måndag, ser inte jättemycket framemot det ????

• Svar på tråden Någon som kan svara på frågor om pravidel?
  • Jolly74

Hej,

Jag fick Pravidel utskrivet för ca 4 år sedan för samma anledning som du. Högt prolaktin 1450 och mikroadenom på 1,5 cm. Hade haft problem med läckande bröst och oregelbunden mens sedan min yngste son föddes för 8 år sedan. Hade samma problem mellan graviditeterna, har en son till på 12 år.

Jag mådde skit av Pravidel. Illamående, yr, trött, frusen. Jag trodde att jag hade influensa och depression på samma gång. Jag klarade endast 10 dagar av medicinen och bytte till Dostinex. Kanergolin heter det verksamma ämnet i den och jag har mått bra hela tiden. Jag har ätit en halv tablett en gång i veckan i fyra år. Prolaktinet ligger runt 50 och adenomet har minskat till 0,5 cm. Mensen blev regelbunden ganska snabbt.

I februari beslöt sig läkaren att höja dosen till en hel tablett en gång i veckan för att adenomet förhoppningsvis skulle försvinna helt inom ett år.

I mars blev jag gravid! Dosen hade gjort mig mer fertil! Men tyvärr slutade det i ett MA.

Nu ligger prolaktinet på 320 och jag har sedan en vecka tillbaka fått börja med Dostinex igen. Jag mår bra, märker inga biverkningar.

Så fråga din läkare om den medicinen kan vara något för dig istället. Jag minns hur dåligt jag mådde av Pravidel och det var inte kul. Hoppas detta gav dig lite hjälp.

• Jolly74

Hej,

Jag fick Pravidel utskrivet för ca 4 år sedan för samma anledning som du. Högt prolaktin 1450 och mikroadenom på 1,5 cm. Hade haft problem med läckande bröst och oregelbunden mens sedan min yngste son föddes för 8 år sedan. Hade samma problem mellan graviditeterna, har en son till på 12 år.

Jag mådde skit av Pravidel. Illamående, yr, trött, frusen. Jag trodde att jag hade influensa och depression på samma gång. Jag klarade endast 10 dagar av medicinen och bytte till Dostinex. Kabergolin heter det verksamma ämnet i den och jag har mått bra hela tiden. Jag har ätit en halv tablett en gång i veckan i fyra år. Prolaktinet ligger runt 50 och adenomet har minskat till 0,5 cm. Mensen blev regelbunden ganska snabbt.

I februari beslöt sig läkaren att höja dosen till en hel tablett en gång i veckan för att adenomet förhoppningsvis skulle försvinna helt inom ett år.

I mars blev jag gravid! Dosen hade gjort mig mer fertil! Men tyvärr slutade det i ett MA.

Nu ligger prolaktinet på 320 och jag har sedan en vecka tillbaka fått börja med Dostinex igen. Jag mår bra, märker inga biverkningar.

Så fråga din läkare om den medicinen kan vara något för dig istället. Jag minns hur dåligt jag mådde av Pravidel och det var inte kul. Hoppas detta gav dig lite hjälp.

• Jolly74

Jag rättade ett stavfel i texten bara.

Kabergolin heter det verksamma ämnet.

• Jordgubbstanten
    Jolly74 skrev 2021-07-01 00:11:35 följande:

Hej,

Jag mådde skit av Pravidel. Illamående, yr, trött, frusen. Jag trodde att jag hade influensa och depression på samma gång. Jag klarade endast 10 dagar av medicinen och bytte till Dostinex. Kabergolin heter det verksamma ämnet i den och jag har mått bra hela tiden. Jag har ätit en halv tablett en gång i veckan i fyra år. Prolaktinet ligger runt 50 och adenomet har minskat till 0,5 cm. Mensen blev regelbunden ganska snabbt.

Tack snälla för svar! Har nu ätit pravidel i nästan två veckor och som tur känner jag att de värsta biverkningarna verkar lägga sig sakta mak :) Så diskuterade med läkaren att jag försöker fortsätta ännu.

Testade ägglossningstest idag och det var inte positivt men verkar vara något på g iaf så det gör mig lite gladare! :) Har varit helt utan mens över ett år nu..
Svar på tråden Någon som kan svara på frågor om pravidel?