• Carolaline

Hjärtslag kön

Åh jag är så nyfiken så jag spricker! Det spelar verkligen ingen roll, det är bara så roligt att gissa!

Hjärtslagen kan ju antyda barnets kön, men från vilken vecka kan man mäta det?

De första veckorna antar jag att alla har typ samma hjärtslag, mer utveckling av foster än något annat.

• Svar på tråden Hjärtslag kön
  • Kvinna1989

Jag är nu i vecka 28 (27+5) och hjärtslagen har faktiskt varit samma från mycket tidigt i graviditeten, dvs 150-155 och de ska ju betyda flicka enlogt teorin och för mig, väntar en super aktiv flicka :D

• Nittioåtta

Jag undrar också från vilken vecka det gäller.

Är bara i vecka 23 så har inte lyssnat hos barnmorskan ännu, men började med dopplern från vecka 14 till vecka 19 ungefär och då har det oftast legat runt 145-150.

Väntar en flicka.

• Anonym (M)

Det där är en myt. Det förstår man om man som jag jobbar med ctg och doptonlyssning dagarna i ända ;). / bm

• Kvinna1989
    Anonym (M) skrev 2021-06-21 21:20:32 följande:

Det där är en myt. Det förstår man om man som jag jobbar med ctg och doptonlyssning dagarna i ända ;). / bm

Ja, de sa min barnmorska till mig direkt när vi lyssnade första gången när jag sa "jaha, då är de en flicka enligt hjärtslagen iaf" ;D men men myten stämde iaf för mig. Dock den enda mytom som stämmt i min graviditet, alla andra myter om symtom osv säger pojke ;D
  • Carolaline
    Anonym (M) skrev 2021-06-21 21:20:32 följande:

Haha jag kan tänka mig det! Tack för att du svarade :)
  • Carolaline
    Kvinna1989 skrev 2021-06-21 20:25:06 följande:

Jag är nu i vecka 28 (27+5) och hjärtslagen har faktiskt varit samma från mycket tidigt i graviditeten, dvs 150-155 och de ska ju betyda flicka enlogt teorin och för mig, väntar en super aktiv flicka :D

Jaha vad lustigt, att det hållit sig till samma hjärtslag från start. Det blir ju lite spännande att mäta! Vad underbart, grattis!
  • Carolaline
    Nittioåtta skrev 2021-06-21 20:51:36 följande:

Jag undrar också från vilken vecka det gäller.

Är bara i vecka 23 så har inte lyssnat hos barnmorskan ännu, men började med dopplern från vecka 14 till vecka 19 ungefär och då har det oftast legat runt 145-150.

Väntar en flicka.

Åh vad roligt! Så spännande att det ändå stämde! Stort grattis till liten tjej! :) jag vill också lyssna lite hemma med en doppler men får nog vänta in veckorna lite. Man är ju ivrig haha :)
  • enannanmami

Vi lyssnade med en doppler i V16 och hade då 148 i hjärtslag och det är en flicka i magen :)

• Anonym (123)

Min ligger runt 145 slag och gjort sedan ca vecka 15 pch väntar en pojke

• Carolaline
    Louise1991 skrev 2021-06-22 07:38:30 följande:

Min lille kille har 138 slag och har legat där hela tiden typ . V 34 nu :)

Jaha! Det låter ju lite mer likt myten! Spännande ! Stort grattis!
  • Carolaline
    enannanmami skrev 2021-06-22 12:46:12 följande:

Vi lyssnade med en doppler i V16 och hade då 148 i hjärtslag och det är en flicka i magen :)

Intressant! Det ger ju ändå skenet av att det kan stämma på en hel del! Tack för att du delar med dig och grattis!
  • Carolaline
    Anonym (123) skrev 2021-06-22 14:35:47 följande:

Min ligger runt 145 slag och gjort sedan ca vecka 15 pch väntar en pojke

Okej! Då blev det en motbevisning i myten! Kul! Tack och grattis!
Svar på tråden Hjärtslag kön