• Lolml

Syskon tätt!

Hej, jag födde en underbar liten bebis i slutet på mars i år efter 4 jobbiga missfall. 2,5 månader senare plussade jag igen (för ca 2 veckor sedan). Jag fick aldrig tillbaka min mens efter förlossningen så ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning om vilken vecka jag är i. Det känns självklart läskigt att få ett syskon så tätt men vi har slarvat lite och vi båda vägrar abort så det är givet att den lilla får stanna (om kroppen tillåter det), nu till mina frågor. 1. Är det någon som har fått barn med 11 månaders mellanrum och hur har det gått? 2. När borde jag kontakta barnmorskan, här vill dom gärna ta ett inskrivningssamtal i vecka 8, kan man på något vis ta reda på vilken vecka man är i? Jag får +3 på CB digital och vet inte hur man ska räkna, tacksam för svar!!

(Om någon har tips för hur man blir kvitt med oron över missfall så mottages det tacksams också, ökar risken för missfall om man tidigare gått igenom flera?)

• Svar på tråden Syskon tätt!
  • Jag är bara jag

Du borde göra ett VUL för att se hur långt gången du är. Du har ju ingenting annat att utgå från eftersom du inte haft mens och ända från förlossningen kan man ju inte räkna.

Det kommer säkert gå bra! Glad Min äldsta faster hade 11 månader mellan sina två första barn och det var på 40-talet och det gick bra. 

Vad gäller oron för m.f har jag inga råd. Jag hade själv 4 före första barnet och fick medicin för att förhindra fler. Men det hjälpte lite att ha sett ett levande foster på VUL för då visste jag att risken var minimal.

• Lolml

Tack snälla för ditt svar! Jag vet inte riktigt hur man svarar här (mitt första eller andra inlägg) men jag får helt enkelt försöka fixa en VUL för som du säger man har ju ingen aning när man blev gravid, skulle gissa på vecka 6 kanske men vem vet haha.. skönt att höra att finns fler som mig som det gått bra för, beklagar dina missfall

Jag tror att man bara får ta sig igenom oron, jag håller tummarna såklart tack igen!

• Jag är bara jag

Du får nog VUL via Mvc, annars får du boka ett privat. 3+ betyder att du borde vara i minst v.6, men det kan ju vara mer också.

Fick du ingen medicin mot dina m.f? Finns ju lite att få som kan hjälpa. 

• Lolml

Hej ja, jag tänkte kontakta barnmorskan nästa vecka och får hoppas att jag får ett vul annars bokar jag det efteråt

Nej det är egentligen en rätt lång historia men jag fick en utredning efter fjärde missfallet och det slutade med att jag hade nån bakterie så gjorde så fostret inte utvecklade sig i magen som jag fick äta antibiotika för i en vecka sen blev jag gravid utan mens emellan med dottern, det är väldigt sällan det orsakar missfall så man vet inte om det var orsaken men jag tror nästan efter eftersom det gick så bra direkt efter. Men oron är kvar ändå tyvärr

• Jag är bara jag

Prata med din b.m om oron och dina tidigare m.f och farhågan att det ska ske igen. De kanske kan testa dig för den där bakterien igen. Tsh bör du kolla upp också. Bör ligga under 2,0 som gravid och gärna ännu lägre om man haft flera m.f.

• Lolml

Tack, jag kanske borde kontakta barnmorskan imorgon istället för att vänta en vecka, mitt tsh värde var iallafall bra för ca ett år sen, kan det ändras?

• Jag är bara jag
    Lolml skrev 2021-06-21 20:47:35 följande:
    Tack, jag kanske borde kontakta barnmorskan imorgon istället för att vänta en vecka, mitt tsh värde var iallafall bra för ca ett år sen, kan det ändras? smile1.gif
    Ring imorron du. TSH stiger nästan alltid som gravid. Jag gick på Levaxin och fick höja dosen.
  • Jenniepennie031
    Jag är bara jag skrev 2021-06-21 15:10:40 följande:

Du borde göra ett VUL för att se hur långt gången du är. Du har ju ingenting annat att utgå från eftersom du inte haft mens och ända från förlossningen kan man ju inte räkna.

Det kommer säkert gå bra!  Min äldsta faster hade 11 månader mellan sina två första barn och det var på 40-talet och det gick bra. 

Vad gäller oron för m.f har jag inga råd. Jag hade själv 4 före första barnet och fick medicin för att förhindra fler. Men det hjälpte lite att ha sett ett levande foster på VUL för då visste jag att risken var minimal.

Får jag vara lite offtopic och fråga vad du fick för medicin för att förhindra fler? Gjorde du någon utredning?

Har själv nyligen fått mitt fjärde missfall, men inte fått svar på utredning efter det tredje missfallet ännu.

Behöver lite hopp från någon som blivit hjälpt av vården och det har fungerat.

Tacksam för svar!
  • Jag är bara jag
    Jenniepennie031 skrev 2021-06-24 09:57:13 följande:
    Får jag vara lite offtopic och fråga vad du fick för medicin för att förhindra fler? Gjorde du någon utredning?
    Har själv nyligen fått mitt fjärde missfall, men inte fått svar på utredning efter det tredje missfallet ännu.
    Behöver lite hopp från någon som blivit hjälpt av vården och det har fungerat.
    Tacksam för svar!
    Jag gjorde ED utomlands och provade lite diverse. Grundmedicineringen är ju alltid samma, men ibland behövs mer. Inte förrän jag fick dubbel dos Prednisolon fick jag barn. Tydligt samband. Fick tom två barn till slut. Svenska läkare är dock mycket skeptiska mot Prednisolon så man får leta en privat gynläkare som tror på det. Annat man naturligtvis ska testa är progesteron, Trombyl, kanske tom Fragmin och ev. Levaxin.
  • hejhejfrej
    Jag är bara jag skrev 2021-06-24 14:44:37 följande:
    Jag gjorde ED utomlands och provade lite diverse. Grundmedicineringen är ju alltid samma, men ibland behövs mer. Inte förrän jag fick dubbel dos Prednisolon fick jag barn. Tydligt samband. Fick tom två barn till slut. Svenska läkare är dock mycket skeptiska mot Prednisolon så man får leta en privat gynläkare som tror på det. Annat man naturligtvis ska testa är progesteron, Trombyl, kanske tom Fragmin och ev. Levaxin.
    Hej! Vilken Prednisolon-dos hade du och trappades den när något under graviditeten? Isåfall när och hur mycket? 
  • Jag är bara jag
    hejhejfrej skrev 2021-06-24 14:53:00 följande:
    Hej! Vilken Prednisolon-dos hade du och trappades den när något under graviditeten? Isåfall när och hur mycket? 
    Jag hade 5 mg 6 ED, den 7:e höjdes den till 10 mg innan FET och då fick jag barn.
  • hejhejfrej
    Jag är bara jag skrev 2021-06-24 14:57:36 följande:
    Jag hade 5 mg 6 ED, den 7:e höjdes den till 10 mg innan FET och då fick jag barn.
    Tack för svar! Hade du 10 mg sen fram till förlossningen? 
  • Jag är bara jag
    hejhejfrej skrev 2021-06-24 15:30:18 följande:
    Tack för svar! Hade du 10 mg sen fram till förlossningen? 
    Nej, så länge behöver man inte äta det. Det räcker oftast med v.10, jag tog till runt v.16.
  • Jenniepennie031
    Jag är bara jag skrev 2021-06-24 14:44:37 följande:

Vad gör prednisolon? Har du blivit gravid via IVF eller spontant? Känns som att vissa läkemedel oftast skrivs ut i samband med IVF - eller det är så det känns när man läser om andras erfarenheter iaf. Progesteron och Trombyl fick jag precis utskrivet till nästa graviditet. Levaxin har väl nåt med sköldkörteln att göra? Det kanske man inte får om värdena ser bra ut, eller har jag missuppfattat? Tack att du tog dig tid och svara och vad härligt att du fått två barn tillslut!
  • Jag är bara jag
    Jenniepennie031 skrev 2021-06-24 15:48:33 följande:
    Vad gör prednisolon? Har du blivit gravid via IVF eller spontant? Känns som att vissa läkemedel oftast skrivs ut i samband med IVF - eller det är så det känns när man läser om andras erfarenheter iaf. Progesteron och Trombyl fick jag precis utskrivet till nästa graviditet. Levaxin har väl nåt med sköldkörteln att göra? Det kanske man inte får om värdena ser bra ut, eller har jag missuppfattat? Tack att du tog dig tid och svara och vad härligt att du fått två barn tillslut!
    Via ED som jag skrev. Levaxin krävs också en läkare som är kunnig och inte går på de gränser vården satt som är på tok för höga. TSH ska ligga på absolut max 2,0 vid upprepade m.f, helst under 1.
  • Jenniepennie031
    Jag är bara jag skrev 2021-06-24 16:20:43 följande:

Via ED som jag skrev. Levaxin krävs också en läkare som är kunnig och inte går på de gränser vården satt som är på tok för höga. TSH ska ligga på absolut max 2,0 vid upprepade m.f, helst under 1.

Okej, tack för svar! Ska se vad mitt TSH ligger på när jag får svar och ligga på om Levaxin om det överstiger 1 då.
Svar på tråden Syskon tätt!