• Anonym (Ledsen)

Hur gör man med ett osäljbart hus?

Jag måste lämna min man, men jag står med på halva hus och lån, något han pressade mig till fast jag inte har en chans att kunna betala något av det. Han sa att det bara är en formalitet och att han givetvis ska betala.

Nu står vi här med en brf som inte går att sälja för tillfället, så vad tusan gör man? Kommer jag bli få betalningsanmärkningar nu? Vad är hans skyldigheter här?

Försökt sätta mig in i det, men min hjärna vägrar samarbeta.

• Svar på tråden Hur gör man med ett osäljbart hus?
  • Anonym (a)

Om det är så tydligt att allt kommer ordna sig med BRF så småningom, och värdet beräknas gå upp mycket om några år kan det väl mycket väl finnas många som är intresserade av att köpa just nu. Gör en värdering och lägg ut till försäljning så får ni se.

• Anonym (Fia)

Ts, vad vill du egentligen? Jag tycker du svarar otydligt på alla råd och alla som skriver hur det funkar. Att mannen pressat dig spelar liksom ingen roll såvida du inte polisanmäler honom och han blir dömd för att under hot tvingat dig att ta lån. Är det det du vill? Bli befriad från din del av lånet? Då är det antingen en polisanmälan eller att mannen är ?snäll? och tar över lånet.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Fia) skrev 2021-06-17 15:07:56 följande:

Ts, vad vill du egentligen? Jag tycker du svarar otydligt på alla råd och alla som skriver hur det funkar. Att mannen pressat dig spelar liksom ingen roll såvida du inte polisanmäler honom och han blir dömd för att under hot tvingat dig att ta lån. Är det det du vill? Bli befriad från din del av lånet? Då är det antingen en polisanmälan eller att mannen är ?snäll? och tar över lånet.

Trodde du verkligen på det där själv...? Du fattar väl att en polisanmälan inte ens finns på kartan att ens tas emot, än mindre utredas. Om du vill hjälpa ts så kom med seriösa förslag istället.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-06-17 15:18:24 följande:

Trodde du verkligen på det där själv...? Du fattar väl att en polisanmälan inte ens finns på kartan att ens tas emot, än mindre utredas. Om du vill hjälpa ts så kom med seriösa förslag istället.

Nej jag tror inte att hon kan få honom dömd, däremot tror jag att den skulle tas emot seriöst. TS har fått massor av seriösa råd som bemöts med att hon blivit påtvingad. Men för att förtydliga för TS återigen är att hon är skyldig att betala sitt lån, banken kan tvinga fram en tvångsförsäljning om lån inte betalas etc etc. Men är allt inte det självklart. Om hon inte får mannen dömd finns det ju inget att göra mer än att ta ansvar för sitt lån och sitt ägande.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Fia) skrev 2021-06-17 15:42:55 följande:
    Nej jag tror inte att hon kan få honom dömd, däremot tror jag att den skulle tas emot seriöst. TS har fått massor av seriösa råd som bemöts med att hon blivit påtvingad. Men för att förtydliga för TS återigen är att hon är skyldig att betala sitt lån, banken kan tvinga fram en tvångsförsäljning om lån inte betalas etc etc. Men är allt inte det självklart. Om hon inte får mannen dömd finns det ju inget att göra mer än att ta ansvar för sitt lån och sitt ägande.
    Vad är det för nytta men en anmälan som alla redan vet inte kommer leda till nånting? Slöseri på polisens resurser och ts tid! Plus att de kommer skicka hem papper till henne som mannen säkert kommer undra över vad det är om han råkar se dem.

TS är inte personligt skyldig att betala lånet i det här läget, banken skiter i vem som betalar och eftersom TS inte verkar ha råd så hamnar det på mannen så länge de är gifta.

Det de borde göra är antingen att han löser ut henne eller att de säljer och banken får sitt lån tillbaka, sedan delar de på ev. överskott.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-06-17 15:57:18 följande:

Vad är det för nytta men en anmälan som alla redan vet inte kommer leda till nånting? Slöseri på polisens resurser och ts tid! Plus att de kommer skicka hem papper till henne som mannen säkert kommer undra över vad det är om han råkar se dem.

TS är inte personligt skyldig att betala lånet i det här läget, banken skiter i vem som betalar och eftersom TS inte verkar ha råd så hamnar det på mannen så länge de är gifta.

Det de borde göra är antingen att han löser ut henne eller att de säljer och banken får sitt lån tillbaka, sedan delar de på ev. överskott.

Håller helt med dig. Det jag syftade på i mitt första inlägg med polisanmälan var att det är enda vägen att gå om TS inte kan släppa att hon anser sig tvingad. Kloka råd har hon fått massor redan och precis som du skriver så är inte valen så många. Även i tidigare råd i tråden har det skrivits att så länge lånen betalas bryr sig inte banken vem pengarna kommer ifrån. Min fråga kvarstår dock till TS, vad vill hon? Vad vill hon med tråden och sitt liv? Att hon äger hälften av lägenheten och är hälften av lånet borde hon förstått vid det här laget. Min uppfattning är att TS inte svarar på konkreta råd om detta utan fortsätter hävda att hon blev tvingad. Därav kommentaren om polisanmälan. Sen hur hon blev tvingad har hon inte skrivit något om. För min del tycker jag att man som vuxen tar sitt ansvar och står för sina egna underskrifter. Men drar jag det till sin spets så kan hon naturligtvis varit utsatt för hot och våld och därför skrev under.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Fia) skrev 2021-06-17 16:07:51 följande:
    Håller helt med dig. Det jag syftade på i mitt första inlägg med polisanmälan var att det är enda vägen att gå om TS inte kan släppa att hon anser sig tvingad. Kloka råd har hon fått massor redan och precis som du skriver så är inte valen så många. Även i tidigare råd i tråden har det skrivits att så länge lånen betalas bryr sig inte banken vem pengarna kommer ifrån. Min fråga kvarstår dock till TS, vad vill hon? Vad vill hon med tråden och sitt liv? Att hon äger hälften av lägenheten och är hälften av lånet borde hon förstått vid det här laget. Min uppfattning är att TS inte svarar på konkreta råd om detta utan fortsätter hävda att hon blev tvingad. Därav kommentaren om polisanmälan. Sen hur hon blev tvingad har hon inte skrivit något om. För min del tycker jag att man som vuxen tar sitt ansvar och står för sina egna underskrifter. Men drar jag det till sin spets så kan hon naturligtvis varit utsatt för hot och våld och därför skrev under.
    Då känns det som att du och jag tänker väldigt lika. Tyvärr är det så att förslag om polisanmälan riskerar att bli fel fokus för ts, som antagligen inte har ett uns bevis, och sedan sitter hon ännu mer ledsen för att det inte blev nåt av det heller, när den lilla energi hon nu kan lyckas uppbåda borde gå till att begära skilsmässa, begära bodelning och helst också ta hjälp av en advokat.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-06-16 08:40:36 följande:

Jag måste lämna min man, men jag står med på halva hus och lån, något han pressade mig till fast jag inte har en chans att kunna betala något av det. Han sa att det bara är en formalitet och att han givetvis ska betala.

Nu står vi här med en brf som inte går att sälja för tillfället, så vad tusan gör man? Kommer jag bli få betalningsanmärkningar nu? Vad är hans skyldigheter här?

Försökt sätta mig in i det, men min hjärna vägrar samarbeta.

Nu är jag visserligen bara teknisk lantmätare, men läst en hel del fastighetsrätt . Nu vet jag inte hur det är om bostaden man säljer är belånad. Men han kan köpa ut dig ur brf eller tvärtom om ni båda står som ägare av lägenheten. Så kan någon av er bo kvar där, så är det tillfälligt löst iallafall:) sen om någon av er vill flytta ut ur brf så kan den personen som fortfarande står kvar som ägare på lägenheten göra ett nytt försök
  • Anonym (Biobonus)

Hyr ut huset i väntan på att det ska kunna säljas. Då bär det sina egna kostnader och hyran ni får in täcker lånet och övriga kostnader.

Då står ni båda med enbart de kostnader som ni får för era respektive nya, egna boende.

Vill maken bo kvar så får han köpa ut dig ur bostaden och överta din del av lånet.

• Anonym (Räkan)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-06-18 08:54:17 följande:
    Märklig märklig lösning... Flört
    Luktar Nigeriabrev
  • Anonym (Hitta)

Nyfiken på hur du ska finansiera ett nytt boende? Läser att du är utan inkomst. Är det därför du prompt vill ha ?din bit? av kakan vid en försäljning? Ska du dela på vinst kan du inte skylla på att du blev lurad, du får ju självklart även riskerna en förlust med.

• Anonym (A 2)
    Anonym (Räkan) skrev 2021-06-18 09:39:04 följande:
    Luktar Nigeriabrev
    Ja, det gör det
  • Anonym (K 2)

Först och främst. TS har fått halva huset av mannen, i praktiken som en gåva. TS har inte betalat någonting för huset men äger formellt sett hälften.

Detta har TS fått mot att hon skriver under ansvar för halva lånet på huset. TS säger att hon blivit "tvingad" till detta. TS har inte heller betalat någonting för sin del av lånet. Mannen har betalat alla hennes lånekostnader.

Nu vill TS skiljas.

Då vill TS fortfarande "ha ansvar" för sin del av ägandet av huset. Det vill säga: hon vill få ut pengarna för den halva av huset hon formellt äger.

Tyvärr, hävdar TS att huset inte går att sälja idag eller åtminstone inte går att sälja till det "marknadsvärde" TS tror kommer att vara "när det blir ordning på området" någon gång i framtiden. Alltså, inga pengar här och nu.

I det läget vill TS inte ha ansvar för sin del av lånet. Hon säger att hon inte har råd.

Där står TS.

Lösningen, om TS vill bort från mannen, är enkel. Låt honom få tillbaka det han hela tiden egentligen har betalat för. Då är TS fri att gå utan krav på att betala lånen.

Vill TS ha ut ett framtida "marknadsvärde" som hon tror kommer att finnas där får hon vänta och under tiden betala på lånen.

Visst finns det varianter, mer eller mindre komplicerade, men i slutänden handlar allt om hur TS ser på pengarna som finns i bostaden som hon formellt äger hälften av men som hon aldrig har betalat för.

Svar på tråden Hur gör man med ett osäljbart hus?