• sylvestris

Sonen har smakat fågelbajs, farligt?

Hej!

Vår son på 26 månader pillade runt i en sån där torr vit fågelbajs som har legat några veckor på en stock och smakade sedan på fingret, jag TROR inte han har ätit en hel bajskorv och svalt. Men han hade lite bajs på fingret och runt munnen. 

Vad jag förstår kan man få salmonella av fågelbajs. Vad har ni för erfarenheter? Har något av era barn ätit fågelbajs och blivit sjuk eller har de klarat sig utan att bli sjuk?

Det kan tilläggas att vi bor på landet. 

• Svar på tråden Sonen har smakat fågelbajs, farligt?
  • Anonym (zigzag)

I de flesta fall är det nog inget farligt men det finns över 2000 typer av salmonellabakterier.

Min sons kusin fick som förskolebarn en sällsynt typ av salmonella, salmonella paratyphi som vid kraftig infektion kan orsaka organsvikt. Barnet insjuknade med feber och magsmärtor.

Det blev fullt pådrag med samtal från Smittskyddsinstitutet och utredning av hela familjen allt vad de hade ätit och var de hade rest och bla bla men det enda myndigheten kom fram till var att barnet måste fått i sig detta via flyttfågelspillning i nån buske, för den bakterien finns inte normalt i vårt land och heller inte i vår mat. Man kan ha den i sig jättelänge innan kroppen tar itu med den och måste då lämna avföringsprov varannan vecka och vara i karantän tills den är borta.

Så barnet fick inte vara på förskolan på ett helt år samt fick inte träffa andra barn utan att vara ute med heltäckande galonisar och vantar (även mitt i sommaren), det var rätt traumatiskt.

Var uppmärksam på infektionstecken kommande vecka och rådfråga 1177 vid behov.

• Karlington
    sylvestris skrev 2021-06-01 18:08:02 följande:

Hej!

Vår son på 26 månader pillade runt i en sån där torr vit fågelbajs som har legat några veckor på en stock och smakade sedan på fingret, jag TROR inte han har ätit en hel bajskorv och svalt. Men han hade lite bajs på fingret och runt munnen. 

Vad jag förstår kan man få salmonella av fågelbajs. Vad har ni för erfarenheter? Har något av era barn ätit fågelbajs och blivit sjuk eller har de klarat sig utan att bli sjuk?

Det kan tilläggas att vi bor på landet. 

Det kan vara farligt, men förhoppningsvis klarar han sig fint. Det är inte så att fågelbajs per automatik leder till svåra sjukdomar när man äter det.

Håll ett öga på honom, och om han uppvisar några symptom så sök läkarhjälp.
Svar på tråden Sonen har smakat fågelbajs, farligt?