Hur ska jag komma vidare?
Hej! Jag har varit skild i lite drygt 6 år, och det var helt och hållet mitt beslut. Då, när det togs och jag flyttade ut, kändes det helt rätt. Men fram till idag har måendet gått upp och ner, framför allt plågas jag av dåligt samvete gentemot barnen och min exman.
Jag försöker påminna mig om min beslutsamhet när jag tog steget, hur säker jag var då och hur jag intygade för alla att det var bäst så. Jag var djupt olycklig i äktenskapet av flera anledningar, varav grunden till de flesta var att jag och min exman är väldigt olika varandra. Dessa olikheter har bara blivit större med åren.
Jag tror att barnen mår ganska bra, men jag tänker ofta på att de hade mått bättre i en kärnfamilj. Fast inte om mamma är olycklig förstås. Men det är jag ju av och till nu också.
Jag mår som bäst under barnveckorna, för då slipper jag mitt dåliga samvete. Då tar jag hand om barnen. Jag saknar inte min exman och är inte ett dugg svartsjuk på honom och hans nya.
Men trots att han har en ny tror jag inte att han mår så bra. Det ser inte ut så, han hintar att han mår dåligt och han låter hemmet förfalla. Det ger mig ännu mer dåligt samvete eftersom barnen måste bo i ett rörigt hem halva tiden.
Finns det någon som känner igen sig i beskrivningen av min situation? Någon som kanske till och med har kommit vidare? Eller någon som kan ge mig råd?