• Hammarbyhojden

Daglig motion

Under senaste året har jag suttit hemma och jobbat pga pandemin, och jag tycker det blir svårare och svårare att få tid att komma ut och få mina "steg".

Har ni några tips på hur man lättare får till den där promenaden eller gu förbjude löprundan? Har problem med motivationen

• Svar på tråden Daglig motion
  • RodisDoris

Skaffa en Apple Watch eller liknande, så har du mer koll på hur mycket du rör dig.
    Försök få en promenad om minst 1 timmer om dagen totalt sett. I med hörlurar och lyssna på en podcast eller musik, ta promenaden. Eller ännu bättre, om du har ett möte, ring in till mötet och gå på promenad. 

• Hammarbyhojden
    RodisDoris skrev 2021-05-25 09:43:13 följande:

Skaffa en Apple Watch eller liknande, så har du mer koll på hur mycket du rör dig.
    Försök få en promenad om minst 1 timmer om dagen totalt sett. I med hörlurar och lyssna på en podcast eller musik, ta promenaden. Eller ännu bättre, om du har ett möte, ring in till mötet och gå på promenad. 

Låter som bra tips, tack!
  • cosinus

Vi har stegtävling på jobbet just nu och det är extremt tydligt hur lite steg man får när man sitter hemma.

Jobbar jag får jag typ 3000-5000 steg bara av till/från jobbet. Sen är det typ 100 steg bara att gå på toa, 50 till kaffeautomaten o s v. Sitter man hemma kan man ha typ 100 steg efter en hel dag.

Men det som faktiskt är bra är att ta en liten kort promenad innan jobbet börjar. Räcker med typ en kvart men bara för att få luft och då får man ju typ 2000 steg gratis. Har man tid mellan möten, gå ut bara en liten runda.

Sen är jag en sån som springer på lunchen och äter framför möten (där jag kan ha micken avstängd). Men går ju lika bra med en lunchprommis eller så gör man som ovan person skrev. Kör mötet via telefonen och gå. Jag brukar göra det på gemensamma info-möten och sånt där man ändå bara förväntas lyssna.

• nnnnnnnn

Tag flera kortare snabba promenader.
    Sätt larm på 60 minuter, när larmet går så joggar du på stället under 2-5 minuter.
    Nästa gång larmet går så går du ut och går snabbt 7-15 min åt ett håll, sen vänder du och går tillbaka.

TEx:
    Börjar jobba 7.30.
    8.30 första larmet = joggar 5 minuter på stället. (klar 8.35)
    9.35 går andra larmet = går 7 minuter utomhus + 7 minuter tillbaka  (klar 9.50)
    10.50 går larmet= joggar på stället 5 minuter (klar 10.55)
    11.55 larmet igen => går 15 min + 15 min tillbaka (klar 12.25) tar lunchrast eller äter vid skrivbordet
    13.25 larm => joggar 5 min vid skrivbordet (klar 13.30)
    14.30 =promenad 7+7min (klar 14.45)
    15.45 larm = joggar 5 min (klar 15.50)
    kanske är arbetsdagen snart slut? Hinner du gå 15+15 före kvällsmaten? Eller efter?
    Total rörelsetid 4x5 min jogging på stället + 45 min rask promenad + det du hinner före/efter kvällsmaten.
    Du har fått in minst 1 h rörelse, trots att du bara tagit kortare pauser under dagen.

Svar på tråden Daglig motion