• Tigermor

Hypotyreos, TSH Värden

Hej, jag har fått konstaterad Hypotyreos nu under graviditeten. Jag har aldrig haft problem med min sköldkörtel tidigare och min BM säger att jag fått det pga påfrestning av kroppen under graviditeten.

Jag har bara fått tagit 1 prov det påvisade 6,3mlE/L. Fått utskrivet levaxin nu men ska inte ta ett nytt prov förns om 4v. Ni som har fått hypotyreos när ni blivit gravida, hur gick det för er fick ni utskriven medicin på gång eller fick ni ta flera prover??

• Svar på tråden Hypotyreos, TSH Värden
  • Jag är bara jag

Jag har tagit Levaxin alla graviditeter- hade det redan innan. Fick höja dosen som gravid och ta om värdet med jämna mellanrum.

• Anonym (Sara)

Jag fick också upptäckt hypotyreos i början av graviditeten, mitt TSH låg då på 37. Jag fick starta omgående på levaxin och har sedan tagit nya prover var 4-6 vecka fram till cirka vecka 25, därefter följs inte värdena längre i min region om det sett bra ut.

Därefter uppföljning 8-10 veckor efter förlossningen enligt den info jag fått.

• 081214

Jag har fått ta levaxin under alla mina tidigare graviditeter. Fått levaxin utskrivet såfort dom fått svar på proverna.. nu är jag gravid igen men nu har jag haft hypotyreos i några år så var redan under behandling men fick öka dosen rätt ordentligt direkt, utan att dom tog prover.

• Anonym (L)

Under första delen av graviditeten är det extremt viktigt att du som gravid inte har underskott av hormonet som Levaxinet ersätter. Fundera inte, ta Levaxinet. De kommer följa upp dina värden regelbundet. Var noga med att själv be att få följa upp dem även efter förlossningen.

Svar på tråden Hypotyreos, TSH Värden