• erikaABC

Vad tycker du om klasskassor?

Vad tycker du om insamling till klasskassa?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om klasskassor?
  • Anonym (Salla)

Är det en bra klass där barnen är hyfsat tajta och ingen är utanför så kan det vara ok, ska man göra en klassresa så ska alla vilja följa med och känna sig respekterade av de andra. 

När det gäller insamlingar är jag mer tveksam, alla har inte råd och det kan bli extra tydligt om barnen uttrycker olika viljor om vart man ska åka och vad man ska göra. Dålig ekonomi är ett känsligt ämne, likaså om något barn känner sig utanför. 

Så inget ja eller nej, för min del. Finns både för- och nackdelar.

• Anonym (Hmm)

Det är bra med klasskassa, men man måste ges alternativet att slänga in rena pengar istället för att tvingas sälja en massa skit som ingen vill ha, eller har loppisar, eller kakbak och fan å hans faster.

• Anonym (Salla)
    Anonym (Salla) skrev 2021-05-23 17:40:30 följande:

Är det en bra klass där barnen är hyfsat tajta och ingen är utanför så kan det vara ok, ska man göra en klassresa så ska alla vilja följa med och känna sig respekterade av de andra. 

När det gäller insamlingar är jag mer tveksam, alla har inte råd och det kan bli extra tydligt om barnen uttrycker olika viljor om vart man ska åka och vad man ska göra. Dålig ekonomi är ett känsligt ämne, likaså om något barn känner sig utanför. 

Så inget ja eller nej, för min del. Finns både för- och nackdelar.

Såg nu att du skrev klasskassor, jag läste klassresor.

Då gäller stycket i mitten, jag är tudelad när det gäller insamlingar.
  • Anonym (Till vad?)

Vad ska klasskassan gå till? Delas den lika? Jag skulle absolut kunna tänka mig att baka och sälja vid någon slags basar för barnens skull, däremot skulle jag inte vilja att mina barn behövde gå till okända och knacka dörr eller sälja till bekanta (som egentligen inte vill ha men känner sig tvungna). Sådan försäljer tycker jag verkligen illa om. Jag vill inte heller att barn med sämre ekonomi ska bli uteslutna eller utpekade på något vis.

• Anonym (J)

Det har ju blivit svårare nu när det är så vanligt att byta skola flera gånger (åtminstone i de större städerna). Jag tycker det alltid är någon som tjafsar för att någon bara varit med och samlat in pengar till klasskassan i 2 år medan en annan har gjort det i 7 år..

• Anonym (Arl)

Tycker det är en lite onödig grej. Barnen är med i föreningar där det ska säljas någonting tamejfan hela tiden. Salami, New body, toapapper, rabatthäften. När jag själv idrottade som liten fick man typ tio bingolotter per termin man fick kränga på halva släkten så var det färdigt. Nej nu ska det säljas till höger och vänster, det är till något sommarläger, till nya dräkter och hej och hå. Så hade något snille föreslagit klasskassa till någon av mina barns klass och att alla skulle sälja grejer för att få in pengar till någon klassresa hade jag sagt stopp och belägg. 

Här får visserligen eleverna på de kommunala högstadieskolorna söka en särskild pott pengar från kommunen för aktiviteter som kan ske under skoltid, t.ex. en klassresa till äventyrsbadet över dagen eller liknande. Sånt är bra. Eleverna får själva snickra ihop en ansökan och göra budget. Aktiviteten sker på skoltid. "Fritiden" belastas inte med ännu en skolgrej. Alla är nöjda och glada. Tycker det räcker med alla läxor, inlämningsuppgifter, glosor och studier inför prov. Behövs inte en till grej som eventuellt tar fritid i anspråk. 

Svar på tråden Vad tycker du om klasskassor?