• 09876

Ledgångsreumatism och aldrig jobbat heltid

Hej!

Jag är 25år och har aldrig kunnat jobba heltid pga RA som jag fick när jag var liten. Jag har kunnat leva ok trots det men har haft svårare skov ibland då jag varit helt sjukskriven kortare perioder. Annars har jag jobbat på som vanligt, är undersköterska och det är ganska tungt jobb. Hur mycket jag än önskar att jag kunde jobba 100% så går inte det. Hatar verkligen att jag inte är kapabel till det. Mina leder blir lätt överansträngda i arbetet, vilket slutar med inflammation och helt sjukskriven. Jag jobbar så mycket jag klarar utan att bli sjukskriven men blir ändå extremt trött för att jag har ständigt ont i kroppen. Jag klarar av 60-70% beroende på period. Men förlorar ju mycket pengar på de genom alla år. Har inte kunnat spara särskilt mycket och aldrig haft råd med resor eller följa med kompisar på saker. Men största bekymret är väl att det är svårt att kunna spara för framtid. Finns det något man kan göra eller stöd man kan få? Vart ska man vända sig? Har inte fått något bra svar från min läkare om detta när jag tagit upp att det är ett bekymmer. Min lön räcker bara till det nödvändigaste. Det är ju bra såklart men vill kunna spara, köpa eget boende o bil, pensionsspara och såklart hitta på någonting ibland.

Nån som har något råd?

• Svar på tråden Ledgångsreumatism och aldrig jobbat heltid
  • Anonym (Ugglan)

Mitt råd är att du studerar till något kontorsjobb som ger mindre belastning på din kropp, mer flexibilitet under dagen (kan kanske jobba hemifrån vissa dagar och vila en timme mitt i om det behövs) och mer pengar för de timmar du kan jobba.

Löneadministratör eller redovisningsekonom kanske?
    Eller inköpare, men det kan vara stressigt i perioder.

• 09876

Tack för tipset! I mitt fall skulle de ju kanske vara det bästa, tyvärr kan jag inte tänka mig något tråkigare än att sitta på ett kontor! Vill jobba fysiskt, men går det inte så går det inte, tänker att det får hålla så länge det går. Får ont av att sitta stilla också. Men man kanske kan ha två jobb isåfall. Jobba deltid på båda. Så man får lite av varje.

Svar på tråden Ledgångsreumatism och aldrig jobbat heltid