Går det att hitta tillbaka till varandra efter en separation?
Ja, som rubriken lyder - jag befinner mig mitt i en jobbig och ofrivillig separation från min sambo och behöver lite pepp mitt i allt mörker. Behöver några exempel på fall när man faktiskt hittat tillbaka till varandra. Det är liksom det enda hoppet som håller mig flytande för tillfället.
Har det gått? Hur länge var ni ifrån varandra? Vad krävdes för att ni skulle våga satsa igen på varandra?
Kort bakgrund - jag och min sambo har varit ett par i ett par år och bott ihop sen ett år tillbaka. Trots att vi båda är lite äldre (30 resp. 34 år gamla) är detta bådas första samboförhållande och ?längre? parförhållande. Vi har haft det fantastiskt tillsammans och är inte bara partners utan också bästa vänner.
Nu, lagom till att vi hade tänkt köpa gemensam lägenhet, har min sambo fått kalla fötter och vill separera. Han säger att han tycker om mig, men att han inte är redo att gå vidare just nu. Han säger att han behöver tid för sig själv att få bukt med inre oro/stress och reda ut vad han egentligen vill. Han säger sig älskar det vi har, men vill också dejta andra för att kunna landa i att vi är helt ?rätt?. Syftet med uppbrottet säger han är att vi ska kunna hitta tillbaka.
Jag hatar detta velande och det sårar mig djupt. Samtidigt älskar jag honom, han är min bästa vän, min team-mate, vill inte leva utan honom. Jag känner mig fullständigt förkrossad - jag vill inget annat än att hitta tillbaka. Men givetvis bara om han kan visa att han jobbat på sig själv, blivit mer trygg och är beredd att satsa fullt ut.