• Miss Blomman

Går det att hitta tillbaka till varandra efter en separation?

Ja, som rubriken lyder - jag befinner mig mitt i en jobbig och ofrivillig separation från min sambo och behöver lite pepp mitt i allt mörker. Behöver några exempel på fall när man faktiskt hittat tillbaka till varandra. Det är liksom det enda hoppet som håller mig flytande för tillfället.

Har det gått? Hur länge var ni ifrån varandra? Vad krävdes för att ni skulle våga satsa igen på varandra?

Kort bakgrund - jag och min sambo har varit ett par i ett par år och bott ihop sen ett år tillbaka. Trots att vi båda är lite äldre (30 resp. 34 år gamla) är detta bådas första samboförhållande och ?längre? parförhållande. Vi har haft det fantastiskt tillsammans och är inte bara partners utan också bästa vänner.

Nu, lagom till att vi hade tänkt köpa gemensam lägenhet, har min sambo fått kalla fötter och vill separera. Han säger att han tycker om mig, men att han inte är redo att gå vidare just nu. Han säger att han behöver tid för sig själv att få bukt med inre oro/stress och reda ut vad han egentligen vill. Han säger sig älskar det vi har, men vill också dejta andra för att kunna landa i att vi är helt ?rätt?. Syftet med uppbrottet säger han är att vi ska kunna hitta tillbaka.

Jag hatar detta velande och det sårar mig djupt. Samtidigt älskar jag honom, han är min bästa vän, min team-mate, vill inte leva utan honom. Jag känner mig fullständigt förkrossad - jag vill inget annat än att hitta tillbaka. Men givetvis bara om han kan visa att han jobbat på sig själv, blivit mer trygg och är beredd att satsa fullt ut.

• Svar på tråden Går det att hitta tillbaka till varandra efter en separation?
  • Anonym (Kvinna 39)

Det enda rätta för dig att göra nu är att inse att du är fullt singel och börja dejta andra män. Sedan kan du så klart dejta honom också, men i så fall ska du döma honom på samma villkor som andra män och ni måste dessutom börja från noll, precis som du skulle med en ny man. Alltså: inget sex, hångel etc i början utan bara vanlig dejting. Lär känna varandra på nytt. Dessutom kan det finnas bättre alternativ än en man som mellan raderna säger att han behöver ligga runt för att veta om ni ska vara ett par....... Sånt går bort direkt, det skulle vara tack och good bye för min del.

• Anonym (Matilda)

Förlåt om jag är brutal nu men han vill alltså knulla runt i syfte att se om det kan finnas någon annan han kan bli kär i för att sen välja dig som "second best"?

Han förväntar sig att du bara ska svälja det?

Tänk om han blir tokkär i nån han ligger med då? Eller kommer underfund med att han inte vill ha dig trots allt? Eller faktiskt gör nån annan gravid?

Kommer DU kunna leva vidare i ett förhållande med honom i vetskapen om att han legat runt med andra och kanske gjorde saker ni inte gör i sängen? Mitt självförtroende skulle ju brutalt krossas och jag skulle för tid och evighet jämföra mig med dom tjejerna han legat med. Var Stina bättre än mig? Suger Eva skönare än mig? Kanske Lotta gav analsex eftersom jag inte vill det? Jag skulle verkligen känna mig som andrahandsval och inte som äkta kärlek.

• Anonym (Sara)

Har själv svårt att se varför man skulle hållfast vid en sådan man - han vill träffa och ligga med andra och hålla en bakdörr öppen??? - och att det här uppstått efter bara två år känns ju sådär. Då är ju allt fortfarande nytt. Men självklart kan jag ha fel.

Tänk dig noga för bara. Vill du bilda familj behöver du kanske någon med stabilare psyke än så (vad säger att han inte lämnar dig igen när han redan gjort det en gång?) och du behöver tiden till att hitta någon annan.

Är du inte intresserad av familjebildning så kan du väl lägga några år till på honom.

För att svara på frågan i rubriken, jo det går. Är själv skild efter 15 år, levde isär i 2 år och är nu sambo igen sedan 2 år. För oss behövdes dessa år isär. Psykisk ohälsa ledde till en permanent personlighetsförändring som det tagit väldigt lång tid för oss båda att anpassa och förhålla sig till. Hade dock aldrig varit motiverad att börja på ny kula om vi inte hade haft barn.

Svar på tråden Går det att hitta tillbaka till varandra efter en separation?