Anonym (Sitter i samma båt) skrev 2021-05-13 20:46:59 följande:
Hej,
Först och främst styrkekramar till dig!
Jag har precis insett att min sambo är narcissist eller har de dragen, är i alla fall en extremt toxisk person.
Jag ska försöka göra en lång historia kort.
Vi träffades på nätet. Det var många varningsflaggor som dök upp men jag ignorerade dem. Jag är en empatisk person som vill se de bästa i människor jag träffar och lyckades bortförklara de flesta.
Vårt förhållande gick fort. Han tog upp barn på första dejten. Pratade om att flytta ihop och gifta sig väldigt tidigt. Samtidigt som han ej kunde bekräfta eller prata om oss som exklusiva, par, flickvän, pojkvän osv. Han överöste mig med komplimanger och bekräftelse för att kunna försvinna i dagar ibland veckor utan rimlig förklaring.
Innan vi ens hade pratat om vad vi kände för varandra, eller om vi var ett par ville han flytta ihop.
Vi spolar fram några år. Jag blir gravid. Där slutar hans intresse för mig.
Han följer inte med till mvc, engagerar sig väldigt lite i mig och bebisen osv.
Vi börjar bråka mkt. Jag försöker förklara vad jag känner, han svarar med att bli arg, skrika på mig (så att våra andra barn hör). Effektivt då jag gav upp och blev tyst.
Han bad aldrig om ursäkt. Någonsin. Han var vulgär. Tålde inte kritik och ville aldrig prata om känslor.
Spola fram ett par år till och jag kommer på honom med att vara otrogen. Detta har han varit under hela vårt förhållande.
Jag har frågat honom under tidigare år om han varit otrogen men han har alltid nekat, tillochmed anklagat mig för att vara otrogen.
I alla fall så reagerar han inte som en person som ångrar sig skulle ha gjort, han skuldbelade mig, det var mitt fel osv. Nekade allt först, tom när jag fick hårda beivs i form av sms, bilder, filmer osv.
Dum som jag är valde jag att försöka ändå. Men givetvis gick det åt helvete.
I alla diskussioner har han aldrig tagit ansvar för någonting, allting har alltid varit mitt fel. Jag har varit lättkränkt, jag har valt att ta illa upp, jag tänker för mycket. När jag tagit upp konkreta exempel har han svängt tillbaka och kunnat säga "men den gången du..." osv.
Han kan aldrig svara direkt på en fråga. Han blir arg, skriker, brusar upp, vägrar prata och pushar mig så långt att jag tillslut tappar det, och då kastar han tillbaka på mig att "det nog är jag som är galen och sjuk" inte han.
Jag har lärt mig den hårda vägen. Jag började skriva dagbok. Tyvärr hinner jag sällan spela in våra diskussioner.
Jag började göra efterforskning. Via sociala medier. tiktok hur löjligt den än låter har en mängd med skapare som tar upp just narcis
sistiska personer och toxiska förhållanden.
Han har fått mig att tro att det är jag som är galen, bipolär, boarderline osv.
Men han bryr sig inte om någonting annat än sig själv och sitt eget ego.
Han ljuger gång på gång och bryr sig inte ens om att hans lögner är så genomskinliga att en myra skulle kunna slå hål på dem.
Jag trodde att jag tappat det totalt, jag kände inte igen mig alls i mig själv. På det sättet mina vänner beskrev mig, mina kollegor.
Och så han.
Det är så svårt att lämna. Man kan gå även om man älskar någon annan.
Jag måste jobba så hårt med att påminna mig själv om att jag sörjer bilden av honom, den som aldrig var sann.
Jag sörjer den framtid jag trodde jag skulle få.
Det bästa är att försöka att inte bli påverkad känslomässigt vilket är så svårt.
Ha ingen eller så lite kontakt som möjligt.
Jag har ännu inte tagit steget och sagt att jag vill flytta i sär.
Jag håller på att utarbeta min exitplan och vill ha allt i ordning.
Det bästa om allt klaffar är om jag bara kan flytta en dag, utan att prata med honom.
Bara lämna. Det är målet. Vi jobbar mot det.
Men det är en svår lång resa.
Och de där röda flaggorna.... Men jag är glad att jag är empatisk ändå, att jag väljer att se det goda i människor.
Du har inte gjort något fel. Du är värdefull. Du duger som du är. Du är tillräcklig. Du är stark. Kom ihåg det!!!
Åh vad jag lider med dig
Jag hoppas verkligen att du får styrkan att våga lämna honom.
Jag har "bara" varit fast i lite drygt två år, men grämer mig ändå över hur jag kunde låta det ske och att jag kastat bort denna tiden med någon som bara gjort mig illa i stort sett.
Man blir verkligen mörkrädd när man läser om andras erfarenheter av detta.
Fram tills för några månader sedan visste jag knappt vad ordet narcissist innebar.
Men nu är jag ganska medveten.
Ändå så kan jag fortfarande tänka att det kanske är mig det är fel på ändå.
Att jag kanske överdrivit allt, att jag drivit honom att bli såhär och att det är jag istället som är narcissisten.
Men oavsett så ska jag ta mig igenom denna separationen.
Vi har en bit kvar innan vi inte behöver ha något med varandra att göra, men uppbrottet är iaf oåterkalleligt och om några månader kan jag andas igen!
Hoppas att du oxå snart kan göra det <3