• sandra29

Mat till en 6 månaders bebis?

Hej.

Det är ett tag till innan min dotter ska börja äta mat men frågar för att jag är nyfiken.

När hon är 6 månader kan hon äta det jag äter bara att jag mixar henne mat?

Tex spaghetti och köttfärssås. Kan jag laga den som jag brukar med smör lök köttfärs matlagningsgrädde ketchup och soya? Det känns såklart inte som hon kan äta allt det men hur vet jag vad som ska undvikas?

• Svar på tråden Mat till en 6 månaders bebis?
  • Kexsmula

Jag har gett mina allt möjligt i den åldern men varit försiktig med lök och alltför stark mat som kan irritera magen.

• sandra29

Tack för svar.

Tycker det är svårt att veta om min dotter ska äta det vi äter eller om man ska laga typ annan mat till henne det finns ju speciella recept på hemlagad barnmat?

Kexsmula skrev 2021-05-10 22:04:00 följande:

Jag har gett mina allt möjligt i den åldern men varit försiktig med lök och alltför stark mat som kan irritera magen.

• Solblomma30

Det enda du behöver tänka på är att det inte ska vara för mycket salt i maten, ingen honung, och inte större mängder bladgrönsaker som kan bilda nitrit i kroppen (typ spenat). Annars kan du ge allt. Så gör du köttfärssås så vänta med att salta tills du har tagit undan bebisens portion. Funkar lika bra!

• Selmans

När min dotter var i den åldern mixade eller mosade jag maten. Hon smakade det mesta men var mycket selektiv med maten jag själv lagade, medan barnmatsburkarna slukades fort. Trist för hemmakock-självförtroendet.

Maten jag gjorde vid 6 månader var snällare än den vi åt, men jag gjorde mig inga stora besvär.

Exempelvis kan du ta ut lite köttfärssås till barnet innan du saltar och har i ketchup (som ju har mycket socker om du vill undvika det).

Eftersom dottern fortfarande ammade var jag inte så brydd över variation och näring, utan ville mest vänja henne vid mat.

Populärt var potatismos, omelett (mixad), äggröra, grekisk yoghurt med mosad banan,

• S23

Vårat barn har fått precis samma mat som vi.

Vi har inte varit så oroliga gällande saltet (det viktigaste verkar vara att helt enkelt inte överdriva mängden, inte att utesluta helt. Men det får du läsa på om själv och inte lita på mig en anonym på familjeliv).

Vi har gett vårat barn hela bitar från start (sök på blw) så det finns inget som säger att du måste mixa maten. Men det får man helt enkelt ta ställning till själv vad man känner för.

Likt andra sagt skall man inte ge honung och för mycket bladgrönsaker. Spenatsoppa och allt för mycket rödbetor är exempelvis inte lämpligt.

Rekommenderat brukar även vara att inte ge rena mejeriprodukter. Alltså typ yoghurt och mjölk att dricka. Då detta mättar för mycket i förhållande till näring.

Ger du inte färdig burkmat bör du tänka på att kolla att du lagar tillräckligt järnrik mat.

En enkel lösning är att mortla blodpaltsbröd och blanda i barnets köttfärssås/potatismos/köttbullar/gröt osv

• Jag är bara jag

Du ska ju inte börja med hela maträtter utan ett livsmedel i taget och väldigt lite i början. Sen kan man utöka lite eftersom.  Vi undvek salt upp till året. Inte slaviskt, ville barnen smaka nåt fick dom, men jag saltade inte deras mat.

• S23
    S23 skrev 2021-05-10 22:30:29 följande:

Vårat barn har fått precis samma mat som vi.

Vi har inte varit så oroliga gällande saltet (det viktigaste verkar vara att helt enkelt inte överdriva mängden, inte att utesluta helt. Men det får du läsa på om själv och inte lita på mig en anonym på familjeliv).

Vi har gett vårat barn hela bitar från start (sök på blw) så det finns inget som säger att du måste mixa maten. Men det får man helt enkelt ta ställning till själv vad man känner för.

Likt andra sagt skall man inte ge honung och för mycket bladgrönsaker. Spenatsoppa och allt för mycket rödbetor är exempelvis inte lämpligt.

Rekommenderat brukar även vara att inte ge rena mejeriprodukter. Alltså typ yoghurt och mjölk att dricka. Då detta mättar för mycket i förhållande till näring.

Ger du inte färdig burkmat bör du tänka på att kolla att du lagar tillräckligt järnrik mat.

En enkel lösning är att mortla blodpaltsbröd och blanda i barnets köttfärssås/potatismos/köttbullar/gröt osv

Vill förtydliga här. I början handlade det mest om kokt broccoli/morot/potatis med korv/biffar eller långkokt kött. Helt enkelt mat vi själva åt. I början fick naturligtvis inte barnet i sig särskilt mycket i mängd, precis så som det skall vara med de ?smakportioner? man börjar med
  • Username100

Salt eller inte salt är en riktigt het potatis när det gäller barnmat. Eftersom det finns salt i både bröstmjölk och mjölkersättning kan jag tycka att rekommendationen från BVC om att helt ta bort salt från barnmat är en smula udda. Själv kör jag på lättsaltad mat, tillräckligt för att den ska smaka gott. Tänk på att använda jodberikat salt och inte enbart flingsalt eller soja.

I början gjorde jag mycket puréer, gärna på rotfrukter. När bebisen vant sig vid att äta det lade jag till fisk och kött (som kan vara lite svårare konsistens). Bebisar behöver ofta extra fett i maten så häll i lite olja, smör eller grädde.

Ge den mat resten av familjen äter och tänk tallriksmodellen när du lagar till bebisen. Ett tips är att frysa in matlådor som du kan ta fram och tina så slipper du stå där med stavmixern varje dag :)

Om du ammar så kan du alltid testa att äta lite jordnötter. Enligt de senaste rönen ska det minska risken att barnet utvecklar jordnötsallergi.

Ett sista tips är att fråga BVC om mat-info. Min BVC-sköterska gav mig en fin liten bok där det stod mycket bra info och lite tips på barnmat man kan laga.

• Kexsmula

Jag vill också slå ett slag för barnmatsburkarna! Det är ypperlig mat för de små, mycket populära och innehåller allt de behöver utan att man behöver oroa sig. Jag kan tycka det är lite synd att man ofta lägger lite prestige i att de äter samma mat som de vuxna/hemlagad mat då innehållet i burkarna är riktigt bra.

• S23
    Kexsmula skrev 2021-05-11 18:10:54 följande:

Jag vill också slå ett slag för barnmatsburkarna! Det är ypperlig mat för de små, mycket populära och innehåller allt de behöver utan att man behöver oroa sig. Jag kan tycka det är lite synd att man ofta lägger lite prestige i att de äter samma mat som de vuxna/hemlagad mat då innehållet i burkarna är riktigt bra.

Jag håller med dig om att det inte är fel på burkar.

Argumentet för oss (om vi inte kört hela bitar från start) hade varit att det för oss garanterat blivit billigare att helt enkelt bara ta undan och mixa av maten som vi ändå lagar toll oss själva.
  • sandra29

Tack för alla svar.

Hur är det med tex majspuré? Det ska man väl koka och sen sila (för att få bort skalet) men om man ska göra puré av majs ska man även då mixa majsen med lite smör eller blir det puré endast av att sila?

• Lönnsirap

Prova dig fram. Min yngsta unge åt som en myra från 5 månader och jag höll på att laga själv och greja, men det var lönlöst utifrån hans intresse. Vet inte hur många gånger han åt typ en tesked totalt. Minns när han var typ 8 månade och åt en halv 6 månaders burk och hans "kompis" på öppna förskolan i samma ålder vräkte i sig en stor burk för 18 månaders barn och en efterrätt på det.

Nästa barn fick mer smaksensationer utifrån vår mat och även hon burkmat eftersom det var så praktiskt.

Mitt hetaste tips är att köpa de som finns och laga när det börjar gå åt mängder och sådant som UPPSKATTAS!

• Username100
    sandra29 skrev 2021-05-11 19:09:15 följande:

Tack för alla svar.

Hur är det med tex majspuré? Det ska man väl koka och sen sila (för att få bort skalet) men om man ska göra puré av majs ska man även då mixa majsen med lite smör eller blir det puré endast av att sila?

Jag skulle tro att du behöver mosa och sedan sila bort skalet men är inte hundra. Majspuré skulle jag inte ha ork att göra själv, det hade jag köpt på burk. I början rekommenderar jag att du helt enkelt skippar vissa saker som har jobbiga skal, t.ex majs och bönor. Vill du fortfarande laga något vegetariskt mål kan du välja tofu eller bondbönor.

Barnmatsburkarna med olika fruktpuréer är jättebra! Katrinplommon kan vara bra att ha hemma ifall bebisen blir hård i magen när man introducerar riktig mat.
Svar på tråden Mat till en 6 månaders bebis?