• Stemia

Ni med tre barn (eller fler) vad fick ni för kön?

Bara för skojskull - se statistiken bland Oss fl:are, själv har jag två pojkar och nyss plussat,

Gissar på en tredje prins :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni med tre barn (eller fler) vad fick ni för kön?
  • SkumGrönBanan

Nyss hemkommen från RUL. Har två grabbar sen tidigare och var som du inställd på en tredje men det såg ut som en flicka enligt läkaren idag. Dock var inte positionen på bebisen optimal så han var inte helt hundra utan vara 99 procents säker.. vet inte om det är tillräckligt bra för att faktiskt tro på det, så jag avvaktar med att rösta här:)

• Stemia
    SkumGrönBanan skrev 2021-05-10 12:50:49 följande:

Nyss hemkommen från RUL. Har två grabbar sen tidigare och var som du inställd på en tredje men det såg ut som en flicka enligt läkaren idag. Dock var inte positionen på bebisen optimal så han var inte helt hundra utan vara 99 procents säker.. vet inte om det är tillräckligt bra för att faktiskt tro på det, så jag avvaktar med att rösta här:)

Vad spännande!
  • Semlan3

Följer tråden. Är gravid med nummer 3, har två flickor sedan innan. Vore kul med en pojke men får väl veta i typ juni, juli på rul :)

• syntharen

2 pojkar först, sedan en flicka.

Hade varit roligt med en mer detaljerad undersökning. Alltså i vilken ordning pojke flicka kom

• Spucks

Jag har inte själv 3 (eller fler) barn, men pga din fråga tänkte jag på alla familjer jag kan kommer på och märkte att i dem flesta finns det en lutning åt ett håll, nästan inga där det är en ungefär jämt fördelning på pojkar och flickor.
    Ganska intressant, tycker jag.

Grattis till bebis nr. 3, förresten :)

• Ness78

Väntar nr 5

Har pojke, pojke, flicka, pojke och väntar flicka.

• Frenja07

Jag har pojke, pojke, pojke, flicka och sen en gosse till på slutet :).

• Stemia

Va roligt att så många svarar :) tycker de är jätte intressant hur olika de är från familj till familj, de sägs väl att varje barn är en slump om det blir en pojke eller flicka, men samtidigt så ser man så många familjer där de ser likadant ut i generationer.. I min sambos familj har alla två pojkar - vi blir dom första som skaffar en tredje på hans sida

Så jag blir lite lurig på om det inte är så att de kan va genetiskt på nå vis

• Emala

Fyra pojkar har vi :)

Väntar nu femte barnet, vet inte kön ännu.

Men gissar på en till liten pojk!

• Embla twopointoh
    Stemia skrev 2021-05-11 11:55:53 följande:

Va roligt att så många svarar :) tycker de är jätte intressant hur olika de är från familj till familj, de sägs väl att varje barn är en slump om det blir en pojke eller flicka, men samtidigt så ser man så många familjer där de ser likadant ut i generationer.. I min sambos familj har alla två pojkar - vi blir dom första som skaffar en tredje på hans sida

Så jag blir lite lurig på om det inte är så att de kan va genetiskt på nå vis

Sannolikheten att få en pojke är något högre än för en flicka, för det föds fler pojkar. Det är också något högre sannolikhet att få samma kön andra gången som första gången, oavsett vilket det första var.

Vilket kön det blir beror på många faktorer. XY-spermier simmar fortare, XX är uthålligare och lever längre, så när man har sex i förhållande till ägglossningen är en faktor (nära inpå, större sannolikhet för pojke, ett tag innan, större för flicka osv). Man brukar säga att har man ofta sex blir det fler pojkar. Vissa män har också fler/högre kvalitet av ena sortens spermier.
  • Sundri

Flicka, pojke, pojke och nu vet vi inte än vem som gömmer sig i magen;)

Svar på tråden Ni med tre barn (eller fler) vad fick ni för kön?