• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2021-05-02 18:42:27 följande:
    "Det finns ju folk till allt"... blablabla.
    Vad förväntar du dig rö respons på det?

Du verkar ha låg in*****gens, det är nog fasen värre.

Anonym skrev 2021-05-02 18:44:29 följande:
    Hur så?
    Han kan vara en bra vän oavsett vad han tycker om ts.

Vad vet vi om ts till exempel?
    Ingen rök utan eld kanske.
    Låg intelligens för att man inte accepterar att en kompis snackar skit om ens partner? Du hittade inget svar utan var tvungen att komma med personangrepp, där ser man. 

Vi får nog konstatera att du inte har så höga krav när det folk du umgås med, samt har svårt att svara på varför det är så. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (a 2) skrev 2021-05-02 11:00:12 följande:

Han fattade det väl också då? Det han inte fattade var att det var så känsligt fortfarande, flera år senare. Det fattar han nu igen, efter att TS talat om det. Då vill han göra allt för att gottgöra att han inte förstod.

Vill förtydliga att det är 1,5 år sedan. Inte många. Och efter det har det vi pratat om det som hände flera gånger. Det inget som hände för länge, länge sedan som vi inte diskuterat på många år. Senaste gången vi hade ämnet uppe var nog inte mer än en månad sen när vi såg deras bil på parkeringen till mataffären och min man frågade om vi skulle åka till en annan affär.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2021-05-02 18:50:17 följande:

Hur så?

Låg intelligens för att man inte accepterar att en kompis snackar skit om ens partner? Du hittade inget svar utan var tvungen att komma med personangrepp, där ser man. 

Vi får nog konstatera att du inte har så höga krav när det folk du umgås med, samt har svårt att svara på varför det är så. 
    Inte alls, jag känner bara att jag inte har lust att lägga energi på det. För det skulle ändå sågas eller missförstås.
  • molly50
    Anonym skrev 2021-05-02 18:19:35 följande:
    Jag hade också valt en vän framför en sur eventuell partner som vill bestämma vem jag ska vara vän med.
    Ok att inte bjuda honom på bröllopet, men att förbjuda en vänskap?

Jag tror att "din man" får det bättre utan dig.
    Har du verkligen läst vad TS har skrivit om sitt ex och hans sk vän?
    Om inte så rekommenderar jag dig att göra det.
    Det här handlar inte ens om en vän utan om en ytlig bekant.
    Och vem vill gifta sig med någon som sätter en ytlig bekant före sin partner?
  • Anonym (Sanna)

Hur så?

Det kan man säkert vara. Frågan är bara hur bra vän han är när han inte har några barndomsvänner kvar och inga nuvarande heller. Men vem vet det kanske är som han sagt att han haft otur med alla sina vänner genom hela sitt 50-åriga liv.

Så vad är det du vill veta om mej?
  • Anonym (Sanna)

Uppdatering. Han kom hit i dag. Med blommor och ett fint smycke och förslag om åka på spa (skit i Coronan tydligen) och såklart en massa dravel om hur fantastisk jag är...

Bad honom åka igen och lämna mej ifred. Nu när jag är så ond och känslokall mot honom måste han visst sjukskriva sej nästa vecka. Stackars honom... not.

• molly50
    Anonym (Sanna) skrev 2021-05-02 19:40:14 följande:

Uppdatering. Han kom hit i dag. Med blommor och ett fint smycke och förslag om åka på spa (skit i Coronan tydligen) och såklart en massa dravel om hur fantastisk jag är...

Bad honom åka igen och lämna mej ifred. Nu när jag är så ond och känslokall mot honom måste han visst sjukskriva sej nästa vecka. Stackars honom... not.

Tror han att blommor och presenter ska få dig att glömma det han har gjort?
    Har han fortfarande kontakt med den sk vännen?
    I så fall blir ju allt han gör bara falskt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-05-02 19:40:14 följande:

Man kan inte köpa sig ursäkter, det ser han åtminstone. När inte det fungerar så försöker han skuldbelägga dig för sina egna misstag. Snyggt jobbat....
  • Anonym (Sanna)
    molly50 skrev 2021-05-02 20:18:49 följande:

Tror han att blommor och presenter ska få dig att glömma det han har gjort?

Har han fortfarande kontakt med den sk vännen?

I så fall blir ju allt han gör bara falskt.

Vet inte om han har kontakt med vännen. Han var djupt ångerfull i alla fall och sa att han inte skulle ha mer kontakt med honom oavsett om vi kan lösa det eller inte. Just nu bryr jag mej inte. Bad honom lämna mej ifred.
  • molly50
    Anonym (Sanna) skrev 2021-05-02 22:44:09 följande:
    Vet inte om han har kontakt med vännen. Han var djupt ångerfull i alla fall och sa att han inte skulle ha mer kontakt med honom oavsett om vi kan lösa det eller inte. Just nu bryr jag mej inte. Bad honom lämna mej ifred.
    Oavsett så blir det ju svårt för dig att kunna lita på honom igen.
    Han har ju tidigare bett honom fara och flyga och ändå fortsatt ha kontakt med honom.
    Vad får honom att tro att du ska kunna lita på att det inte händer igen?
  • molly50
    Anonym skrev 2021-05-02 18:48:18 följande:
    Ok och ok... jag hade inte brytt mig.
    Hade du brytt dig om ifall någon av dina vänner behandlat din partner illa?
    Som pratat skit och spridit falska rykten om din partner?

Personligen så hade det inte varit en stor uppoffring för mig att säga upp bekantskapen med en ytlig bekant (som ts ex sk vän är) som behandlat min man illa och försökt förstöra mellan oss.
    Det är ändå inte en person jag vill ha i min närhet.
  • Anonym (Stina)

Alltså...det hela låter så skumt. Med tanke på att ni aldrig bott ihop så hade jag nog funderat lite över om jag egentligen känner den mannen jag ska gifta mig med alls.

Det är lite för många luckor. Varför umgås han med den här idioten? Vad ger det honom? Hur kunde han någonsin tro att det skulle vara ok med dig att bjuda honom på bröllopet? Om han fortsatt att umgås med honom i hemlighet så har han ju aktivt mörkat det - hur länge hade han tänkt göra det? Trodde han ni skulle umgås allihop när ni flyttar ihop?

Finns det något annat i relationen till din särbo som skaver undrar jag? Inte för att det behövs - det här att han aktivt väljer vänskap med en ytlig bekant som hatar hans blivande fru är tillräckligt. Men kan det finnas annat som inte framkommit? Skulder? Tidigare relationer? Har vännen nån hållhake på honom? Kan det vara så att särbon delar sin kompis värderingar men håller tyst om det?

Det är så skumt alltihop - de flesta män blir ju lite protective när det kommer till sånt här. Den enda man jag träffat som uppvisade likande mesighet hade autism och uttalade svårigheter med socialt samspel. Så det skulle ju kunna vara en förklaring iofs.

Men SJÄLVKLART ska du inte flytta ihop eller gifta dig med denne man.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Stina) skrev 2021-05-03 09:11:49 följande:

Alltså...det hela låter så skumt. Med tanke på att ni aldrig bott ihop så hade jag nog funderat lite över om jag egentligen känner den mannen jag ska gifta mig med alls.

Det är lite för många luckor. Varför umgås han med den här idioten? Vad ger det honom? Hur kunde han någonsin tro att det skulle vara ok med dig att bjuda honom på bröllopet? Om han fortsatt att umgås med honom i hemlighet så har han ju aktivt mörkat det - hur länge hade han tänkt göra det? Trodde han ni skulle umgås allihop när ni flyttar ihop?

Finns det något annat i relationen till din särbo som skaver undrar jag? Inte för att det behövs - det här att han aktivt väljer vänskap med en ytlig bekant som hatar hans blivande fru är tillräckligt. Men kan det finnas annat som inte framkommit? Skulder? Tidigare relationer? Har vännen nån hållhake på honom? Kan det vara så att särbon delar sin kompis värderingar men håller tyst om det?

Det är så skumt alltihop - de flesta män blir ju lite protective när det kommer till sånt här. Den enda man jag träffat som uppvisade likande mesighet hade autism och uttalade svårigheter med socialt samspel. Så det skulle ju kunna vara en förklaring iofs.

Men SJÄLVKLART ska du inte flytta ihop eller gifta dig med denne man.

Jo tankarna om jag känner honom finns förstås hos mej. Trodde jag gjorde det, men vet i sjutton. Vi har bott hos varandra Tors - sön i princip varje veckoslut. Lite mer sista året under pandemin så vi har träffats rätt mycket. Allt har känts bra mellan oss. Han är vad jag bedömer öppen, glad och enkel att umgås med. Har definitivt ingen diagnos. Enda anledningen jag kan se att min man umgås med den här kompisen är att dom har ett gemensamt intresse som båda brinner för. Min man har varit rätt ensam i sitt intresse så när det visade sej att den här killen hade samma började dom umgås. Dom har i princip bara umgåtts via sitt intresse och min man hade inte hängt med den här killen om det inte vore för det. Av vad jag vet är det ingen som gillar den här kompisen. Försöker komma på om det kan finnas något annat som skaver hos min man men nej. Han har en trevlig exfru som jag lärt känna. Inga andra kvinnor i garderoben. Inga skulder eller något annat skumt heller. Inget mer än den här kompisen... Ursäkta att jag inte styckeindelat. Gick inte.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet