• Apricospaj

Vilka barnböcker tycker du är bäst?

Vår familj älskar att läsa och vi har väldigt mycket barnböcker. Dock önskar vi alltid fler så nu undrar jag vilka är de allra bästa barnböckerna tycker ni?

Gärna bilderböcker.

• Svar på tråden Vilka barnböcker tycker du är bäst?
  • Aniiee

Ok, här är lite barnböcker jag har kvar i bokhyllorna. Varning för att de är från 90-talet och bakåt. Jag väljer de som har bilder i sig, så ålder ca 3-7 år? Fast har lästs av oss i flera generationer upp i tonåren, en del av dem. Och jag läser gärna om dem nu också. Jag fetar mina och/eller syskon alltid älskat.... Jag skippar Astrid Lindgren, för de har ni säkert redan läst. Ni har säkert redan läst många av dessa också....

Hattjakten av Sven Nordquist
    Pannkakstårtan av densamme (den är sönderläst! och det var ändå andra exet mamma köpte!)
    Hugin och Munin Berättar av Erik Hjorth Nielsen
    Sagostunden av Milos Macourek (? stavning) med flera (en tjeckisk sagobok, utgiven av Kärnan. Leta efter den, den är SÅÅÅÅÅ vacker och lite annorunda, pga, ja, tjeckiska sagor....)
    Lilla Björn och Lilla Tiger, Lilla Björn & Lilla Tiger på villovägar, Lilla Björn & Lilla Tiger i Trafiken av Jonousch (? stavning)
    Massor av Alfons-böcker av Gunilla Bergström, men vill lyfta fram Godnatt Alfons Åberg, Mera Monster Alfons Åberg och Vad sa Pappa Åberg?
    Boken om Pip-Larssons 
    av Edith Unnerstad
    Berättelsen om Narnia, alla 7, av CS Lewis. För att vara lite inortodox vill jag lyfta fram Hästen och hans Pojke.
    Mumin av Tove Jansson. För små barn lyfter jag Kometen Kommer, och för lite äldre barn och vuxna vill jag lyfta fram Sent i November,
    Peter Pan i Kensington Gardens av JM Barrie
    Lillebror och Nalle och Lillebror och Billan av Jujja och Tomas Wieslander
    Rut-Emma av Karin Stiernholm Raeder
    Tre Sagor av Jan Lööf (särskilt Skrot-Nisse har varit poppis här)
    Pelle Svanslös, allihop, av Gösta Knutsson (undrar om de går alls att hitta?)
    Eddie och Maxon Jaxon, En Barkbåt till Eddie, Eddie och Johanna och Eddies Hus av Viveka Lärn eller Sundvall eller Lärn Sundvall, vad det nu står på hennes böcker nuförtiden....
    Boken om Morfar Prosten av Eva Bexell (SNÄLLA om den inte redan är läst! Eller läs som talbok upplästa f*ing Maragretha Krook.... de finns på youtube)

Ja, det var ett axplock av det jag har sparat....

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Hyllemor

Jag arbetar inom förskola och läser mängder med barnlitteratur varje dag. Dessutom har vi 3000+ böcker hemma, varav ca 1,5 Billy-bokhylla är barnböcker i 3-5 års ålder (+ några hyllrader av böcker för lägre skolbarnsålder, men där är vi ganska nya)

Utan att veta vad ditt/dina barn gillar, skulle jag (bortsett från alla de många bra böcker som Annieee föreslog) föreslå några ytterligare böcker som har vuxenhumor i sig men där barn också tycker att det är kul (som många av de böcker hon har föreslagit har):

De flesta av Pija Lindebaums böcker
    Nussekudden
    Bella och Gustav
    Olssons Pastejer
    Oscars pinnar (om man har ett pinnsamlande barn.) Om man har ett stenstamlande barn så finns "Astons stenar", men ur vuxenperspektiv så är helt klart "Oscars pinnar" mycker roligare!

För mindre barn rekommenderar jag Wirséns böcker.

Utöver regelrätta barnböcker, så vill jag slå ett slag för klassiska sagoantologier och faktaböcker för vuxna! Sagor går alltid hem, och när barnet/barnen frågar om någonting som barnet undrar så får man en mer levande diskussion om man har en faktabok att plocka fram. Det kan vara mängder med text, men så länge man kan visa en bild (även om det är en hyfsat dålig bild på en tavla, eller en bild på en gammal telefon eller på en karta, så håller man diskussionerna betydligt längre än att alltid rådfråga google. (Vi kollar alltid med google om vi inte kan svara, men böckerna tenderar att alltid få vårt barn att stanna kvar i diskussionerna längre.)

• Hyllemor

Om du vill ha förslag på böcker 0-2 års ålder så har jag också tips.

• Gameofthrones

Alfons Åberg,

Klassiska Grimmböckerna, Snövit, Askungen, mfl.

Pippi Långstrump,

Barn i Bullerbyn,

Emil i Lönneberga,

Loranga och Masarin,

Lsssemajas alla delar

Musse och Helium alla delar,

Valhall den samlade sagan alla delar

• Anonym (Mor)

Gropen, E Adbåde!

Dinosaurier, S Sheppard

Kartor, S Sheppard

De tidiga Alfonsböckerna, G Bergström

Lotta på bråkmakargatan, A Lindgren

Sagan om det röda äpplet, J Lööf

Sagan om pannkakan, ill. A Höglund

För de riktigt små:

Knacka på, A-C Tidholm

• Spucks

Jag har mest hållit mig till "klassikerna". När det gäller mindre barn (upp till ungefär 4-5 år) så var/är det mycket Astrid Lindgren (bilderboks versioner), Sven Nordqvist och Julia Donaldson/Axel Scheffler. Dessutom faktaböcker.
    När kapitelböcker började bli intressanta blev det mer Astrid Lindgren (dem "riktiga" versionerna) och massor med klassiker som Roald Dahls böcker, Alice i Underlandet, Nalle Puh, Bambi, Trollkarlen fr
    ån Oz, Peter Pan, Hemliga Trädgården, Nils Holgersson, Djungelboken, ...

Dessutom går vi till biblioteket regelbundet, där kan man ju hitta mycket som man inte tänkt på och så har vi en liten söt barnboksaffär i min stad där jag alltid köper barnböcker (det gjorde jag även när jag levde 100 mil därifrån), eftersom de är så himla bra med recommendationer och säger även till om de tycker en bok är dalig.

• Anonym (D)

Mina gillade rim, så hör är några tips på bilderböcker med rim eller rytm i sig.

En ny bok - Vi är monsterbarn. Eva Whitebrook

Böcker om Rut och Knut. Carin Wirsén. 

Var är mamma? och Gruffalon.Julia Donaldson, översatta av Lennart Helsing

Bilderböcker av Lennart Hellsing. 

För de yngsta:
    En rytmisk bilderbok  Binta dansar. Eva Susso. Finns flera liknande om man gillar den. 

Stina Wirséns "Vem-böcker".

• Anonym (Ayla)

Min son älskade böcker som:

Pettson och Findus (och allt annat som Sven Nordqvist har skrivit och illustrerat)

Alfons Åberg

Astrid Lindgrens alla böcker

Allt som Jan Lööf skrivit och illustrerat

Barbro Lindgrens alla böcker

Halvan

Pija Lindenbaums böcker

Martin Widmarks böcker

Per Gustavssons böcker om Prinsessan och Prinsen

Sök på topplistan över böcker för det åldersspannet du söker. Där finns ju alla. Mängder.

Svar på tråden Vilka barnböcker tycker du är bäst?