• FrökenSvea

Covid - hur var det nu?

Ja, hur var det nu?

Som jag har uppfattat det ökar risken för tidig födsel för den som drabbas av covid-19 efter vecka 20. Innan vecka 20 finns en förhöjd risk att bli rejält sjuk, men gravida räknas inte som riskgrupp innan vecka 20.

Nu hörde jag dock en annan tolkning: att den som varit sjuk i covid-19 och blivit frisk igen innan vecka 20 fortfarande löper större risk att föda tidigt senare. Men det kan väl inte stämma? Då skulle ju alla gravida räknas till riskgrupp.

• Svar på tråden Covid - hur var det nu?
  • Holy93

Som jag förstår det är alla gravida i riskgrupp oavsett vecka. Efter vecka 20 är det inte bara risk för tidig födsel utan påfrestande för både den gravida och eventuellt fostret (dvs större risk att bli svårt sjuk), innan tror jag inte det är lika påfrestande för kroppen eftersom kroppen inte på samma sätt bär ett större foster. Har dock hört att har man haft covid under den tidigare delen av graviditeten är sannolikheten för för tidig födsel fortfarande förhöjd.

• FrökenSvea
    Holy93 skrev 2021-03-25 11:15:21 följande:

Som jag förstår det är alla gravida i riskgrupp oavsett vecka. Efter vecka 20 är det inte bara risk för tidig födsel utan påfrestande för både den gravida och eventuellt fostret (dvs större risk att bli svårt sjuk), innan tror jag inte det är lika påfrestande för kroppen eftersom kroppen inte på samma sätt bär ett större foster. Har dock hört att har man haft covid under den tidigare delen av graviditeten är sannolikheten för för tidig födsel fortfarande förhöjd.

Såhär står det på FHM:s hemsida, jag tolkar det som att gravida inte tillhör den officiella riskgruppen innan vecka 20: ?Därför bör graviditet under vecka 20?36 räknas in bland de riskgrupper som myndigheten tagit fram.? Även om även gravida med kortare gångna graviditeter har en något förhöjd risk att bli allvarligt sjuka.

Jamen, då skriver du det jag fått höra i efterhand... men jag hittar inga officiella källor på det? Inga direkta hänvisningar hos myndigheter eller liknande att det skulle vara riskabelt ur förtidigtfödande-perspektivet att få covid innan vecka 20. Däremot gott om hänvisningar till att det är riskabelt att då det efter vecka 20 av den orsaken. Blir förvirrad, skulle gärna vilja ha källor/statistik/studier av något slag. Har du några?
Svar på tråden Covid - hur var det nu?