• Orolig över barn

Olika syn på barnuppfostran

Min man och jag har mycket olika sätt att uppfostra våra barn och jag trivs inte längre här hemma.

Vi har tre barn 2, 5, 6 år. Vi delade allt ganska bra redan från början , men jag var huvudansvarig hemma medan han jobbade lite mer - fram till förra sommaren . Numera är han mycket hemma och jag jobbar/går på ärende och är allmänt mer borta hemifrån.

Det är mycket som jag inte gillar i hans sätt att uppfostra barnen men det är omöjligt att diskutera och komma överens.

Jag tycker inte är bra att:

-När han är hemma får barnen titta på tv hur mycket som helst, spela tv spel, eller på datorn, låna mobilen osv.

- maten är oftast pannkakor med oboy, fattiga riddare m ketchup, gröt med oboy, pannkakor m oboy, fattiga riddare m ketchup, gröt m oboy osv.

Mina lösningar hittills (framgångslösa)

- diskutera med mannen o försöka komma överens om ett regel gällande begränsning av skärmtid

- sitta när hela familjen ge förslag vad mycket annat kan man göra istället, samt förklara att varför tycker jag att det är inte bra

- ringa de mitt i arbetstid o fråga om vad de gör

- lämna lagad mat hemma så de har att äta (det förbli orörd i kylen)

- vara sträng när jag är hemma - de smyger de bakom ryggen på mig o han tillåter skärmtid så snabbt jag har åkt till Ica för ett paket mjölk

Han tycker jag är kontrollerande o låter barnen inte titta på tv bara för att jag har haft ett dåligt barndom.

Bör tilläggas att 5 och 6 åringen går på förskola 4-5 dagar i veckan 8-16. 2 åringen är hemma på heltid. (O de har ett kort skärmtid redan på morgonen innan de åker hemifrån)

Jag har ingen glädje i att tjata hela tiden och funderar på att gå upp i arbetstid så slipper jag vara hemma

Så vad tycker ni?

• Svar på tråden Olika syn på barnuppfostran
  • Anonym (Soc)
    Anfield12 skrev 2021-03-26 13:54:55 följande:

Okej, berätta mer om saker som aldrig hänt. Det mesta av det du skriver är ju direkt ljug: till exempel finns det inte en förskola i världen som borstar barnens tänder flera gånger och första - och enda! - tandborsten från Folktandvården får man när man är där på besök eller liknande och då är barnen kring ungefär året. Och om förskolan skulle göra orosanmälningar till sociala myndigheter för att barnen dricker O?Boy skulle de inte göra annat än sitta i telefon. Så sluta dumma dig.

Till TS: ingenting av det här är saker dina barn kommer dö av. Ni gör olika, helt enkelt, och din man är inte riktigt lika ambitiös som du. Min man och jag gör också olika och det går att lära sig leva med. Försök kompromissa med honom istället för att kräva att han ska göra som du hela tiden: kan du till exempel försöka kvitta skärmtid mot något annat? Typ okej om de sitter på morgonen, men då vill du att han tar med dem till parken sen? Eller att det är okej att de får O?Boy till frukost men då vill du att han styr upp en extra tandborstning?

Du kan få se alla brev jag fått med tandborstar samt få nummret till dagiset där svärmor jobbar och där borstar dom tänderna på barnen flera gånger om dagen, varsågod att skriv ett pm så kan du få infon där:)
  • Anonym (Soc)

Här är två av tandbostarna och krämerna (den andra är hos svärmor) har tyvärr slängt dom andra breven då vi fått dess brev från 4 månader, 8 månader och 9 månader :) senast i går fick vi den blå tandborsten

• Tow2Mater
    Anonym (Soc) skrev 2021-03-26 14:00:06 följande:
    Du kan få se alla brev jag fått med tandborstar samt få nummret till dagiset där svärmor jobbar och där borstar dom tänderna på barnen flera gånger om dagen, varsågod att skriv ett pm så kan du få infon där:)
    Inte konstigt de inte har tid med pedagogisk verksamhet då.
  • Anonym (Soc)
    Tow2Mater skrev 2021-03-26 14:24:17 följande:

Inte konstigt de inte har tid med pedagogisk verksamhet då.

Dom har gott om tid :)
  • Tow2Mater
    Anonym (Soc) skrev 2021-03-26 14:04:49 följande:

Här är två av tandbostarna och krämerna (den andra är hos svärmor) har tyvärr slängt dom andra breven då vi fått dess brev från 4 månader, 8 månader och 9 månader :) senast i går fick vi den blå tandborsten

https://folktandvarden.vgregion.se/fakta-och-munhalsorad/barn-och-ungdom/barn-0-5-ar/ :

"När ditt barn är sex månader skickar vi på Folktandvården ut ett paket som innehåller en tandborste".
  • Anfield12

Absolut, skicka infon bara. Det kan vara intressant för Skolinspektionen att veta att förskolan 1) ägnar sig åt saker utanför uppdraget och 2) överskrider rekommendationen att små barn ska borsta två gånger om dagen.

Se till att ta bort eventuella personuppgifter, bara. GDPR är känsliga saker.
  • Anfield12
    Anonym (Soc) skrev 2021-03-26 14:04:49 följande:

Västra Götalands region skriver i och för sig själva att de skickar ut ETT sådant paket när barnet är kring sex månader så sluta ljug nu. Du har fått för flera barn eller tagit del av varuprover.

Jag saknar fortfarande information om den där förskolan där man tydligen inte gör annat än borsta barnens tänder.

Eller så erkänner du bara att du överdrev och larvade dig.
  • Anonym (Oi)
    Flera gånger om dagen? Hur hinner dem med det, när barnen ska också göra saker som leka och vara utomhus?
  • Tow2Mater
    Anonym (Oi) skrev 2021-03-26 19:54:49 följande:
    Flera gånger om dagen? Hur hinner dem med det, när barnen ska också göra saker som leka och vara utomhus?
    Och om tandborstning sker i så överdriven grad kan man ju undra vad mer de överdriver. Blöjbyte var 15e minut? ;) Hinns inget utomhus eller leka.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Oi) skrev 2021-03-26 19:54:49 följande:

Man äter ju frukost lunch och middag samtkvällsmat på dagis oftast då borstas även tänderna där :) barn har inte hur mycket energi som helst vet du barn leker inte hela dagen oavbrutet försen dom blir mycket äldre föreldrar lämnar ju ofta sina barn från morgon till kväll nu för tiden tyvärr
  • Anonym (Soc)
    Anfield12 skrev 2021-03-26 19:20:59 följande:

Västra Götalands region skriver i och för sig själva att de skickar ut ETT sådant paket när barnet är kring sex månader så sluta ljug nu. Du har fått för flera barn eller tagit del av varuprover.

Jag saknar fortfarande information om den där förskolan där man tydligen inte gör annat än borsta barnens tänder.

Eller så erkänner du bara att du överdrev och larvade dig.

Har inte sagt att man inte gör nått annat den som överdriver och larvar sig är du och jag orkar inte med troll så bye, tillför nått till diskussionen nästa gång
  • Anonym (Oi)
    Anonym (Soc) skrev 2021-03-27 05:37:02 följande:
    Man äter ju frukost lunch och middag samtkvällsmat på dagis oftast då borstas även tänderna där :) barn har inte hur mycket energi som helst vet du barn leker inte hela dagen oavbrutet försen dom blir mycket äldre föreldrar lämnar ju ofta sina barn från morgon till kväll nu för tiden tyvärr
    Du menar de borsta tänderna direkt efter maten? Det ska man inte göra, det förstör tänderna! Man måste vänta i minst en half timme efter maten.
Svar på tråden Olika syn på barnuppfostran