• saran92

MA i vecka 8+2, eller?

Var inne på gyn igår och gjorde ett VUL pga varierande smärta på vänster sida. Skulle alltså vara i vecka 8+2 och min bm tyckte jag skulle kolla upp det pga att hon misstänkte utomkvedshavandeskap. Läkaren som undersökte mig var extremt fåordig och gav ingen info förutom det jag frågade.

Hon sa inget så jag frågade om graviditeten satt på rätt ställe och hon sa kort Ja. Efter ca 10 min undersökning sa hon att fostrets storlek var för litet för veckan och hon hittade inget hjärtljud så detta skulle följas upp om en vecka.

Fostret mättes till v. 6 och hon sa att jag kunde ha räknat fel på veckor vilket jag vet inte kan stämma för då skulle barnet blivit till en vecka efter jag plussade. Hon gav mig en ny tid och jag var helt ställd så frågade om det var missfall på gång då? och hon ryckte bara på axlarna och sa jaaa? innan hon släppte ut mig.

Självklart förstår jag ju att detta inte kommer gå vägen men hon gav ingen info om något så lever ju med en liten gnutta hopp. Har ju tänkt och sörjer som att vi fått missfall men blir så konstigt då jag inte blöder eller något. Vad händer om en vecka då när de ser igen att fostret är dött? Antar att jag får tabletter att ta hemma, men får dom isåfall en fredag, kan jag vänta att ta dom till när jag vill eller måste jag ta dom samma dag?

Fan allt är så rörigt i huvudet nu och man griper efter halmstrån i gamla trådar från familjeliv. Hade önskat att hon gett mer info och varit tydligare.

Någon som varit med om liknande och kan berätta hur det gick för er?

• Svar på tråden MA i vecka 8+2, eller?
  • Anonym (Sparta)

Jag har fått tabletter två gånger. Först den förberedande (Mifepristone) som man får på plats. Den är eftertraktad på svarta marknaden tyvärr så därför måste man ta den hos dom. :/ Sen får man cytotec med sig hem. Dom ska tas två dygn senare, men ibland är det olika. Mitt ena MA skulle jag ta dom dagen efter.

• saran92
    Anonym (Sparta) skrev 2021-03-20 20:11:58 följande:

Jag har fått tabletter två gånger. Först den förberedande (Mifepristone) som man får på plats. Den är eftertraktad på svarta marknaden tyvärr så därför måste man ta den hos dom. :/ Sen får man cytotec med sig hem. Dom ska tas två dygn senare, men ibland är det olika. Mitt ena MA skulle jag ta dom dagen efter.

Vad gör den förberedande tabletten? Hur många tabletter cytotec får man? Hur upptäckte du ditt MA och i vilken vecka om jag får fråga?
  • Anonym (Sparta)
    saran92 skrev 2021-03-20 20:22:11 följande:

Vad gör den förberedande tabletten? Hur många tabletter cytotec får man? Hur upptäckte du ditt MA och i vilken vecka om jag får fråga?

Jag tror den mjukar upp livmodertappen om jag minns rätt. Så därför kan man börja blöda lite av den också. Jag har fått totalt 6 st cytotec, först stoppar man upp 4, sen tar man resten ett visst antal senare (där kan det också skilja sig). Jag småblödde, väldigt lite och nästan bara brunt blod. Hade väldigt svaga gravsymptom också. Det var typ v. 7 dom upptäcktes hos läkare.
  • banjas

Jag hade en MA förra året. Den upptäcktes i v.10-11 på ett akut VUL efter att jag haft ont i magen. Utvecklingen hade avstannat i v.7. Dom skickade hem oss för att avvakta och se om kroppen själv skulle sätta igång men med återbesök 1 vecka senare.

3 dagar senare började jag störtblöda och blödde en hel helg. Det var fruktansvärt men jag kom igenom det och tänkte det va över. Tyvärr visade det dig på återbesöket att det var alldeles för mycket kvar.... och eftersom jag haft så kraftiga blödningar fick jag tid till att bli skrapad dagen efter. Hade inga problem efter skrapningen och småblödde knappt en vecka efter.

Livet är orättvist som fan ibland men man reser sig.

Massa styrkekramar till dig!

Svar på tråden MA i vecka 8+2, eller?