Claudia gbg skrev 2021-03-19 17:28:52 följande:
Hej alla kloka! Jag och min tjej vill flytta ihop och jag har nu funderingar kring ekonomin och hur vi skulle kunna lösa det. Jag förstår att det finns många lösningar och vill gärna ha inspiration.
Hon har två barn sedan innan, båda 4 år. Jag har tre barn på 7,9 och 15 år. Jag tjänar 43 tkr i månaden, hon 35 tkr.
Om vi köper nåt ihop kan hon chippa in ca 300 tkr och jag ca 1mkr. Tillräckligt högt lån kan vi bara få om vi söker ihop. Vilket leder dels till frågan om hur man gör med avbetalning på lånen och räntan. Ska det delas lika eller eller i förhållande till hur mycket en chippat in?
Ska vi ha delad eller gemensam ekonomi och hur skulle det i så fall kunna se ut i vardagen?
Om vi köper bil behöver vi ha en 7-sits. Hon har inte körkort men skulle nyttja bilen ibland, med mig. Jag nyttjar bilen dagligen men skulle själv inte behöva en så stor bil. Känns orättvist att dela på hälften men samtidigt får jag betala högre bensinkostnader då en större bil drar mer och kostar mer i drift generellt.
Det finns säkert annat jag inte har tänkt på. Hjälp mig gärna att vända och vrida på detta så att det i slutändan blir bra.
Hus/lägenhetsköp:
1. Dela lika på kostnaderna samt är bostaden 50-50 % oavsett fördelning av kontantinsatsen. Vid en eventuell bodelning får kontantinsatsen tillbaka plus 50 % av vinsten.
2. Äga samt betala av i förhållande till kontantinsats. D.v.s. att du, ts, äger 77 % av bostaden och din sambo 23 %. Vid en eventuell bodelning fördelas vinsten 77-23 %.
3. Äga samt betala 50-50 % och även dela eventuell vinst 50-50 % vid en bodelning oberoende av kontantinsats.
För oss blev det så att vi köpte och äger 50-50 men jag gick in med hela kontantinsatsen. Sen ändrades jobbsituation för min man så jag betalar även hela beloppet med räntor och amorteringar.
Behöver ni enbart en bil? Vi har var sin bil och betalar således enbart för sin egna bil. För mig så låter det lite konstigt om din sambo ska betala för något hon egentligen inte kan nyttja? Du säger hon får användning för den men det är om jag förstår rätt när ni tillsammans behöver bilen? För mig personligen hade jag köpt bilen helt själv och stått för kostnaderna tills sambon tagit körkort.
Hur ska ni fördela mat, hygien etc.? Du betalar standard summan för man och barn på 7, 9 och 15 år samt din sambo lägger standardsumman för kvinna/man och två barn på 4 år?
El, sophämtning, renoveringar, hemförsäkring etc. att dela lika på?
Alla saker barnen behöver står ni för för egna barn?