Anonym (Tadetförsiktigt) skrev 2021-05-07 14:06:55 följande:
Den är verkligen inte bra tyvärr.
Jag har försökt skilja mig i ett och ett halvt år. Varje gång blir det samma sak, han växlar mellan hundögon, ilska, hot och anklagelser. Jag får panik och stannar kvar.
I detta mår jag allt sämre, dricker för mycket och tar inte hand om mig. Just nu är jag så olycklig att jag inte ser någon väg ut. Skulle helst vilja lägga mig under en filt och aldrig behöva komma fram.
Vi köpte hus i vintras (som ett försök att lappa ihop det och ha ett gemensamt projekt) som vi totalrenoverat under flera månader så att det nu är obscent dyrt. Han har bara kört på och alla mina önskningar (rädda gamla trägolv, hålla nere på kostnaderna, behålla i alla fall ett orginalfönster) har bara totalt körts över med olika argument att det blir för dyrt eller kostsamt eller orsakar förseningar. Jag tror dock vi skulle få tillbaka pengarna om vi sålde men egentligen vill jag inte ens flytta in. Varför ska vi vara där och leka lyckliga familjen när jag inte ens vill pussa eller krama honom.
En ljuspunkt är att jag träffat en fantastisk terapeut som jag har stort förtroende för.
Jag hoppas och tror att jag kommer hitta ut ur det här, att terapeuten kommer stötta mig och att jag kommer finna styrkan. Men just idag är ingen bra dag :(
Jag tycker att du ska lyssna på dina egna kloka råd. Dina känslor och åsikter är viktiga, och du måste stå upp för dem. Är inte ett och ett halvt år tillräckligt länge? Du har gjort vad du har kunnat.
Det låter inte bra att du slutat ta hand om dig själv på grund av din dåliga relation. Det kan den väl aldrig vara värd? Kan du försöka vända känslorna till lite jävlar anamma istället?

Vara lite mer egoistisk och ta hand om dig själv?

Och samla styrka inför det som måste göras?
Jag hoppas din terapeut är bra. Jag har som sagt bokat in en tid hos en terapeut nästa vecka, fast egentligen har jag inte så höga förhoppningar på samtalet. Men jag tänkte att det kan vara skönt att prata ut lite hos någon. Mina stora insikter har jag nog kommit fram till under sömnlösa nätter med mycket ältande och genom att skriva ner saker.