• Anonym (Undrar)

Specialpedagog som har psykologiska samtal. Är det ok?

På en skola i min närhet är det en specialpedagog som håller i psykologiska samtal med elever, som egentligen borde gå via kurator. Hen är inte utbildad att ha hand om psykiska problem. Är detta verkligen okej? Hen "behandlar" allt från ångest, depression och ätstörningar. Och protokollen som skrivs visar på väldigt tveksamma frågeställningar och "tips" från pedagogen sida. Jag vill säga ifrån men hittar ingenting om vad som gäller. Behöver lite mer kött på benen innan jag tar det till rektorn.

• Svar på tråden Specialpedagog som har psykologiska samtal. Är det ok?
  • AndreaBD
    Anonym (Undrar) skrev 2021-03-10 19:20:25 följande:
    Jo det är rektorn som har bett hen att ta sig an dessa uppdrag.
    Tur det.... jag menar, jag hade ändå tyckt synd om specialpedagogen där, men rektorn kan du gärna anmäla, t.ex. till skolinspektionen. Men jag är också förvånad att den specialpedagogen gick med på att göra så.

Kolla vad rektorn säger! Dvs. vilka uppdrag det handlar om exakt. Det kan ju också vara lite missförstånd ovanpå det andra. 
  • Anonym (Ssk)

Skolsköterska är en legitimerad sjuksköterska dvs har skyddad titel. Du vet att personen har formell utbildning. Skolkurator kan som tidigare nämt vara vad som helst. I skolan ges inte behandlingar oavsett vad för titel man har, vare sig av skolsköterska, skolläkare, skolpsykolog, specialpedagog eller lärare. Förutom väldigt enkel sjukvård isåfall som att linda ett ben eller liknande. Däremot görs en hel del bedömningar utifrån respektive kompetensområde. Specialpedagogen försöker hitta pedagogiskt stöd och anpassningar för elever för att få deras skolgång fungera.

• Glinda från Oz
    Anonym (F) skrev 2021-03-10 20:29:41 följande:
    Det är allt annat än ok, för de har inte rätt kompetens för att sköta såna sysslor!! Kanske ts spec.pedagog skulle kalla sig skolsköterska härnäst då och ta den biten också, eller?

Skolsköterska är en skyddad titel, det är inte kurator. En skyddad titel betyder att vem som helst inte får kalla sig det utan att det enligt lag krävs en viss utbildning.

En kurator är inte samma som en psykolog. De flesta kuratorer har bara gått socionomprogrammet och där får man inte särskilt stor kunskap inom terapi heller. 

Anonym (Sissi) skrev 2021-03-10 21:35:30 följande:
    Fast det är stor skillnad på att lyssna och kartlägga en elevs problematik, eller att behandla psykiska besvär så som ångest eller ätstörningar. Det gör varken en specialpedagog eller en kurator.

Däremot kan vi använda oss av olika samtalsmodeller för att nå eleverna.

Psykiska sjukdomar behandlas på BUP men ibland rör det sig om lättare problematik, många använder ordet ångest utan att mena sjukdomen, t.ex så kan man säga att man har ångest inför ett prov. Sådan ångest kan en kurator eller skolsköterska behandla. Det kan också vara så att en elev som har kontakt med BUP kan behöva prata med någon under dagen. 

• Anonym (F)
    Glinda från Oz skrev 2021-03-10 23:48:16 följande:

Skolsköterska är en skyddad titel, det är inte kurator. En skyddad titel betyder att vem som helst inte får kalla sig det utan att det enligt lag krävs en viss utbildning.

En kurator är inte samma som en psykolog. De flesta kuratorer har bara gått socionomprogrammet och där får man inte särskilt stor kunskap inom terapi heller.

Exakt!! Och såna sysslor ska alltså inte skötas av varken kurator, sjuksköterska eller nån annan som inte har utbildning kring det heller!
  • Anonym (Ssk)

Det är ju väldigt stor skillnad på terapi o psykologiska samtal, självklart har en sjuksköterska kompetens för psykologiska samtal. En sjuksköterska har även möjlighet att vidareutbilda sig till psykoterapeut. Det har numera endast legitimerad sjukvårdspersonal dvs tex sjuksköterska läkare psykolog. Inte socionomer eller för övrigt kuratorer.

• Anonym (Ssk)

Oavsett bedrivs aldrig terapi i skolor.

• AndreaBD
    Anonym (F) skrev 2021-03-11 06:50:03 följande:
    Exakt!! Och såna sysslor ska alltså inte skötas av varken kurator, sjuksköterska eller nån annan som inte har utbildning kring det heller!
    Det är sant. Det spelar egentligen ingen roll om det är en kurator eller en specialpedagog. Båda kan egentligen ha ett första samtal med en elev som mår dåligt. Det händer ju också att elever vänder sig till en vanlig lärare till att börja med. Det borde egentligen inte spela någon roll. Eleven ska ju ändå vidare till en psykolog, om det behövs. 
  • Anonym (F)
    AndreaBD skrev 2021-03-11 09:21:19 följande:
    Det är sant. Det spelar egentligen ingen roll om det är en kurator eller en specialpedagog. Båda kan egentligen ha ett första samtal med en elev som mår dåligt. Det händer ju också att elever vänder sig till en vanlig lärare till att börja med. Det borde egentligen inte spela någon roll. Eleven ska ju ändå vidare till en psykolog, om det behövs. 
    Ja! Första samtal kan vara med vem eleven än vänder sig till på skolan, sedan går det via EHT på något sätt och förhoppningsvis vidare till BUP, med föräldrarnas involvering så klart. BUP tillhandahåller ren behandling, skolkurator eller skolsjuksyster kan stötta på ett annat sätt.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ssk) skrev 2021-03-11 08:19:49 följande:

En sjuksköterska har även möjlighet att vidareutbilda sig till psykoterapeut. Det har numera endast legitimerad sjukvårdspersonal dvs tex sjuksköterska läkare psykolog. Inte socionomer eller för övrigt kuratorer.

Där har du fel. Här står uttryckligen att de som kan gå den utbildningen kan vara både sjukvårdspersonal, eller socionomer, eller till och med "annan" akademisk utbildning med minst 120 hp.

www.psykoterapicentrum.se/psykoterapi/ompsykoterapiutbildning.htm
  • Glinda från Oz
    Anonym (F) skrev 2021-03-11 06:50:03 följande:

Du svarade nog fel person nu. TS skriver att läraren tar över samtal som egentligen borde gå till kurator, det är det jag svarar efter. Hade hon sagt som egentligen borde gå till psykolog hade mitt svar varit annorlunda då hade jag ifrågasatt vilken typ av samtal det rörde sig om. Skolan bedriver aldrig behandling på egen hand det görs i så fall tillsammans med t.ex BUP.
  • Anonym (F)
    Glinda från Oz skrev 2021-03-11 11:07:38 följande:
    Du svarade nog fel person nu. TS skriver att läraren tar över samtal som egentligen borde gå till kurator, det är det jag svarar efter. Hade hon sagt som egentligen borde gå till psykolog hade mitt svar varit annorlunda då hade jag ifrågasatt vilken typ av samtal det rörde sig om. Skolan bedriver aldrig behandling på egen hand det görs i så fall tillsammans med t.ex BUP.
    Nej, jag citerade DIG och svarade DIG efter att du hade svarat MIG. Jag vet hur FL fungerar men tack för din splaining.
  • Glinda från Oz
    Anonym (F) skrev 2021-03-11 11:13:12 följande:

Nej, jag citerade DIG och svarade DIG efter att du hade svarat MIG. Jag vet hur FL fungerar men tack för din splaining.

Splaining? Det går att citera FEL PERSON, eftersom det du skrev inte var relaterat till något av det jag skrev förutsatte ja att du svarat FEL person snarare än att du satt och yrade.
Svar på tråden Specialpedagog som har psykologiska samtal. Är det ok?