Anonym (Hanna) skrev 2021-03-10 06:12:10 följande:
Nja, kam det ju göra men kan lika väl inte göra.
Slutsatser som attom man har ett jobb som inte kräver utbildning innebär att man inte är bildad, inte har engagemnagn, passion driv osv är bara märkliga enligt mig och säger nog mer om personen med fördomarnas livserfarenheter och bredd av bekantskapskrets än något annat.
Jag känner gott om bildade människor med passion och engagemang som inte satsat på just en yrkeskarriär för att få utlopp för sin passion eller sitt driv.
Med det sagt kan jag förstå att man har vissa fördomar utifrån yrke kopplat till personer men enligt min upofattning drar många i denna tråd det aldeles för långt.
Du tror det är helt mixat, 50/50? De flesta med enklare jobb har nog valt det för de inte orkat eller kunnat läsa vidare. Antagligen för att de hade för låga betyg på gymnasiet. Är man bildad har man nog lätt för att lära sig saker också och borde ha fått högre betyg för att kunna komma in på skolor. Har man valt att inte läsa vidare och tagit nåt enklare kneg så har man nog inte så mycket ambition och driv till något mer, såvida man inte samtidigt valt att gå på sin dröm inom ett område där man inte behöver utbilda sig, som t ex författare, musiker eller konstnär, eller driva något eget företag.
Jag menar inte att man är korkad om man inte läser vidare men ofta så berättar det en del om ens ambitonsnivå i livet. Dessutom kan man vara "smart" inom andra områden som inte har med intelligens att göra. Socialt duktig t ex.
Ok, då har de ju ambition att vilja gå på sin passion och driv inom nåt annat. Så kan det ju definitivt vara. Men då står det nog så i deras profil, "jobbar som det men satsar samtidigt på min dröm som xxx" eller om de berättar det för en.