• elliss

Fråga till heterosexuella kvinnor: spelar mannens yrke roll?

Hej alla glada :)

Jag har en kompis som är taxichaufför och singel. Han är med på någon dejtingsida och upplever att det är jättesvårt att träffa någon. Han har sagt att han upplever att så fort kvinnan Han pratar/skriver med får veta hans yrke (taxichaufför) så blir han dissad. Jag tycker att det är tråkigt att han blir dömd så hårt pga att han jobbar som taxichaufför. Nu till frågan:

Är det så, att kvinnor överlag tycker att yrket är för lågt eller vad är det för bild ni får helt plötsligt?

Spelar det roll? Och varför?

Sista frågan, vad är det viktigaste eller mest avgörande för att ni ska bli intresserade av mannen i profilen?

Tack och ha en fin vecka :)

• Svar på tråden Fråga till heterosexuella kvinnor: spelar mannens yrke roll?
  • Anonym (eh)
    MammAmma skrev 2021-03-08 09:00:11 följande:

Så länge han HAR ett jobb han kan försörja sig själv (och eventuella barn) på, så spelar det ingen roll vad han jobbar med.

Nuvarande är lastbilschaufför.

Spelar ingen roll alls? Jobbet man har berättar ju lite om vad man är för person... 
  • Anonym (eh)
    Anonym (K) skrev 2021-03-09 18:10:00 följande:

För mig, 36-årig kvinna, så spelar det ingen roll alls. Det viktigaste är att han trivs.

En normal och trevlig bild lockar mig. Där han ler och inte håller på och ska vara cool. Gillar humor. Såg en kille som skrivit "Du vänjer dig.", det tyckte jag var lite roligt.

Hur kan jobbet inte spela nån roll alls? 
  • Anonym (Omedvetet)

Ja yrket spelar roll. Det du väljer att arbeta med säger en hel del om dig som person. 

Det man letar efter i en profil eller hos en person är emotionell mognad, inre trygghet, ödmjukhet, närvaro, driv, äkthet. 

• Anonym (eh)
    Anonym (Omedvetet) skrev 2021-03-10 00:38:13 följande:

Ja yrket spelar roll. Det du väljer att arbeta med säger en hel del om dig som person. 

Det man letar efter i en profil eller hos en person är emotionell mognad, inre trygghet, ödmjukhet, närvaro, driv, äkthet. 

"Det JAG letar efter..." menar du väl.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (eh) skrev 2021-03-10 00:14:24 följande:

Spelar ingen roll alls? Jobbet man har berättar ju lite om vad man är för person... 

Nja, kam det ju göra men kan lika väl inte göra.

Slutsatser som attom man har ett jobb som inte kräver utbildning innebär att man inte är bildad, inte har engagemnagn, passion driv osv är bara märkliga enligt mig och säger nog mer om personen med fördomarnas livserfarenheter och bredd av bekantskapskrets än något annat.

Jag känner gott om bildade människor med passion och engagemang som inte satsat på just en yrkeskarriär för att få utlopp för sin passion eller sitt driv.

Med det sagt kan jag förstå att man har vissa fördomar utifrån yrke kopplat till personer men enligt min upofattning drar många i denna tråd det aldeles för långt.
  • MammAmma
    Anonym (eh) skrev 2021-03-10 00:14:24 följande:

Ingen roll alls. Jag har de barn jag vill ha så hans jobb behöver inte vara förenligt med familjeliv osv. Det behöver det inte alls göra. Man behöver varken vara utbildad eller högutbildad för att vara bildad, intellektuell och intelligent. Även om man förstås hittar fler av den korkade sorten bland dem som inte brytt sig om att studera vidare efter gymnasiet.
  • Just Precis

Ja jag skulle nog sortera bort killar som hade jobb som jag tycker hintar något om vilken typ av val de gör i livet. Och sålla bort sådana som jag inte tycker är attraktiva på bilderna. Och sålla bort sådana som har dålig presentationstext öht. Eller är i fel ålder. Något måste man ju gå på i första urvalet.

• Anonym (Lärare)

Spontant nej, men vid närmare eftertanke ja.
    Jobb som innebär skift, massor med övertid, eller obekväma arbetstider skulle gå bort.

• Anonym (eh)
    MammAmma skrev 2021-03-10 08:07:14 följande:
    Ingen roll alls. Jag har de barn jag vill ha så hans jobb behöver inte vara förenligt med familjeliv osv. Det behöver det inte alls göra. Man behöver varken vara utbildad eller högutbildad för att vara bildad, intellektuell och intelligent. Även om man förstås hittar fler av den korkade sorten bland dem som inte brytt sig om att studera vidare efter gymnasiet.
    Nej det behöver det inte göra. Man kan ha ett enklare jobb och göra något annat vid sidan om. 

Om en man som är intelligent och bildad inom områden valt att jobba med ett enkelt jobb med låg lön och samtidigt inte heller har något sidoprojekt så säger det en hel del om hans ambitionsnivå. 
  • Guldnovan

Men seriöst..... Tecken på lågutbildade män som man bör undvika?! . Min morbror kör taxi och kör en Merca V8.... Du kan ju lika gärna vara egen och fortfarande köra.

• Guldnovan

För övrigt så körde min fd man taxi, turistbuss/dubbeldäckare och lastbil. Värst var turistbussen till alperna. Borta veckovis. Jag hemma med tre barn.

• Anonym (eh)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-03-10 06:12:10 följande:
    Nja, kam det ju göra men kan lika väl inte göra.

Slutsatser som attom man har ett jobb som inte kräver utbildning innebär att man inte är bildad, inte har engagemnagn, passion driv osv är bara märkliga enligt mig och säger nog mer om personen med fördomarnas livserfarenheter och bredd av bekantskapskrets än något annat.

Jag känner gott om bildade människor med passion och engagemang som inte satsat på just en yrkeskarriär för att få utlopp för sin passion eller sitt driv.

Med det sagt kan jag förstå att man har vissa fördomar utifrån yrke kopplat till personer men enligt min upofattning drar många i denna tråd det aldeles för långt.
    Du tror det är helt mixat, 50/50? De flesta med enklare jobb har nog valt det för de inte orkat eller kunnat läsa vidare. Antagligen för att de hade för låga betyg på gymnasiet. Är man bildad har man nog lätt för att lära sig saker också och borde ha fått högre betyg för att kunna komma in på skolor. Har man valt att inte läsa vidare och tagit nåt enklare kneg så har man nog inte så mycket ambition och driv till något mer, såvida man inte samtidigt valt att gå på sin dröm inom ett område där man inte behöver utbilda sig, som t ex författare, musiker eller konstnär, eller driva något eget företag.

Jag menar inte att man är korkad om man inte läser vidare men ofta så berättar det en del om ens ambitonsnivå i livet. Dessutom kan man vara "smart" inom andra områden som inte har med intelligens att göra. Socialt duktig t ex.

Ok, då har de ju ambition att vilja gå på sin passion och driv inom nåt annat. Så kan det ju definitivt vara. Men då står det nog så i deras profil, "jobbar som det men satsar samtidigt på min dröm som xxx" eller om de berättar det för en.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (eh) skrev 2021-03-10 11:39:39 följande:

Du tror det är helt mixat, 50/50? De flesta med enklare jobb har nog valt det för de inte orkat eller kunnat läsa vidare. Antagligen för att de hade för låga betyg på gymnasiet. Är man bildad har man nog lätt för att lära sig saker också och borde ha fått högre betyg för att kunna komma in på skolor. Har man valt att inte läsa vidare och tagit nåt enklare kneg så har man nog inte så mycket ambition och driv till något mer, såvida man inte samtidigt valt att gå på sin dröm inom ett område där man inte behöver utbilda sig, som t ex författare, musiker eller konstnär, eller driva något eget företag.

Jag menar inte att man är korkad om man inte läser vidare men ofta så berättar det en del om ens ambitonsnivå i livet. Dessutom kan man vara "smart" inom andra områden som inte har med intelligens att göra. Socialt duktig t ex.

Ok, då har de ju ambition att vilja gå på sin passion och driv inom nåt annat. Så kan det ju definitivt vara. Men då står det nog så i deras profil, "jobbar som det men satsar samtidigt på min dröm som xxx" eller om de berättar det för en.

Jag vet tex många vars dröm är att bo landet, ha djur och delvis självförösrjande på odling och som brinner för det och är drivna i det, men där lönejobbet bara är just ett lönejobb osv. Och även andra, i andra situationer.

Jag tyckte bara att det lät så kategoriskt, men man är förstås fri att välja dejt på vilka kriterier som man önskar.
  • LadyJane

Självklart spelar det roll!
    Val av yrke speglar personlighet, alla blir inte brandmän och vem som helt blir inte jurist.
    Men visst det handlar ju om hur kräsen man är men jag för min del föredrar någon med en personlighet jag kan fördra.

• Simmaellersjunk

Alla vet väl att kvinnor går mycket på mannens sociala status, yrke och inkomst. Dvs hur trygg och stabil han är. Mannens roll är att supporta kvinnan.

Män däremot går mest på utseende, då de ser kvinnor som barnproducenter.

• Anonym (eh)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-03-10 11:53:10 följande:
    Jag vet tex många vars dröm är att bo landet, ha djur och delvis självförösrjande på odling och som brinner för det och är drivna i det, men där lönejobbet bara är just ett lönejobb osv. Och även andra, i andra situationer.

Jag tyckte bara att det lät så kategoriskt, men man är förstås fri att välja dejt på vilka kriterier som man önskar.
    Ja men som jag skrev så kan man ju ha nåt vid sidan om och då får man ju bilda sig en uppfattning utifrån den informationen. Jag är själv exempel på nån som har enklare jobb men som följer min dröm vid sidan om. Och för mig är det viktigt att berätta att jag är det andra också för att de ska få en äkta bild av vem jag är.
  • Anonym (eh)
    LadyJane skrev 2021-03-10 11:58:39 följande:

Självklart spelar det roll!
    Val av yrke speglar personlighet, alla blir inte brandmän och vem som helt blir inte jurist.
    Men visst det handlar ju om hur kräsen man är men jag för min del föredrar någon med en personlighet jag kan fördra.

Ja precis det är ju så det fungerar. 
  • Anonym (Frugan)
    Simmaellersjunk skrev 2021-03-10 11:59:52 följande:

Alla vet väl att kvinnor går mycket på mannens sociala status, yrke och inkomst. Dvs hur trygg och stabil han är. Mannens roll är att supporta kvinnan.

Män däremot går mest på utseende, då de ser kvinnor som barnproducenter.

Jaså? Vad sjutton är egentligen "social status"? Att man mellan varven blir bjuden på middag hos kungen eller vad liksom?  Det viktiga för mig var att min blivande var social, dvs hade vänner, kunde prata med folk, inte var en enstöring, inte plump. Om sen det umgänget skedde med idel ädel adel eller bönder och rörmokare det kvittade. Eller, nä förresten, hellre bonden än kungen faktiskt. Yrke, ja, några gick bort, men inte av inkomstskäl. Jag hade inte den blekaste aning vad min man tjänade när vi gifte oss. Jag visste att han hade en stabil lön i sitt eget företag, det var allt. Trygg och stabil har med personlighet att göra- inte ens yrke eller inkomst. Du kan vara mångmiljonär och en fullständig skitstövel och då vill då inte jag ha dig. 
Svar på tråden Fråga till heterosexuella kvinnor: spelar mannens yrke roll?