• Anonym (Kör)

Måste jag berätta ögonen?

När man har körkort så är det ju inte obligatoriskt att kontrollera synen, men hur är det när man ännu bara övar? Måste jag berätta om något stort förändras med synen?

• Svar på tråden Måste jag berätta ögonen?
  • Anonym (Besserwisser)

Du kan hamna i trubbel om du orsakar en olycka och det visar sig att du inte har tillräckligt bra syn för att köra bil.

Vad är det som hänt med synen? Det kan räcka med syn på bara ena ögat för att få köra bil.

• Anonym (eee)
    Anonym (Kör) skrev 2021-03-07 15:48:50 följande:

När man har körkort så är det ju inte obligatoriskt att kontrollera synen, men hur är det när man ännu bara övar? Måste jag berätta om något stort förändras med synen?

Är det något som skett som är så allvarligt att det kommer påverkar hur du kör? Du vill nog inte själv vara den som hamnar i en trafikolycka och det då uppdagas att det berodde på din dåliga syn? 
  • Anonym (Synkontroll)

Alltså, du gör ju en synundersökning för att kunna få körkortstillstånd vilket du måste ha när du övningskör

• neverpreggo

Som vuxen människa får man ta lite ansvar och berätta. Om det nu inte går att avhjälpa med starkare glasögon eller liknande.

• Anonym (K)

Framförallt bör du ju själv vara intresserad av att ta reda på om din synförändring gör dig farlig i trafiken. Sånt avgör man inte alltid så lätt själv eftersom man ser vad man ser, men inte vad man inte ser. Och man vill inte upptäcka att man inte ser genom att sitta bakom ratten när ens bil rullar rakt på en fotgängare.

Svar på tråden Måste jag berätta ögonen?