• Sube03

Flytta till hans o exfruns hus, exfru på köpet!

Flyttade nyss t min sambo. Till hans hus, där han o exfrun bott i ca 20 år. Känner mig inneboende.

Han lovade att det skulle renoveras. Inget gjort sen typ 60 talet. Slitet och extremt mörkt o svårt att städa. Men han skjuter på all renovering, inte nu... , inte läge nu ....etc.

Jag fick flytta bort exfruns saker när jag skulle flytta in. Hon hade inte orkat hämta sina saker. (Suck). Till o med hela sängbordslådan va ful av hennes privata saker. Kändes si så där :(

Hans exfru har fått ett hus av honom ca 200 meter från oss. Hon har sina djur kvar på hans gård och access till alla utrymmen och maskiner på gården. Dvs hon är på gården flera ggr per dag (dock inte i huset).

Det känns som om det är mer deras hem & gård än vårt hem.

Mina möbler står på vinden, och det finns inget intresse från hans sida att vi blandar våra möbler eller köper ?våra? möbler, dvs nya fräscha.

Jag börjar hata det här huset o de gamla möblerna. Sålde nyss mitt hus (ljust, fräscht o modernt) o flyttade till honom o detta hus med tillhörande exfru.

Det är redan klart att hans barn (alla 3 vuxna) ska ta över gården o huset, så snart någon av dom vill. Dvs, detta är inte hans o mitt boende framöver iaf. Till gården hör det MASSOR av skog.

Det är hela tiden jag som får säga till när hans exfru gör ?övertramp?, dvs agerar på olika sätt som om hon äger gården.

Har försökt prata med honom o frågat om vi inte kan köpa ett gemensamt hus. Men det finns inte minsta öppning för det förslaget.

Just nu ser jag ingen annan lösning än att jag flyttar.

Han är ju inte så intresserad av att satsa på oss, utan vill ha det som det alltid varit. I huset (hans barndomshem) så som det alltid sett ut. Duschen i källaren ser ut dom en dusch från ett koncentrationsläger (där duschar jag dagligen).

Jag påtalar mitt missnöje om såväl huset som exfrun och försöker komma med konstruktiva lösningar. Men det är som att slå huvudet i betong.

Finns det någon annan lösning, som jag inte ser? Eller är det dags att leta ett eget fräscht hus utan exfru på köpet?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Flytta till hans o exfruns hus, exfru på köpet!
  • Trädgårdsslangen

Dumpa och flytta.

• Mortiscia80

Jag tror att du borde ha förstått de där sakerna innan ni flyttade ihop? Du visste väl att exet bodde nära, du har väl sett hennes saker i huset osv? Man säger nej innan, istället för att gå omkring och lida tills man får nog.

Eftersom du inte verkar få någon som helst respons är det bara en sak kvar att göra, flytta ut. Efter det borde du tänka över om han verkligen klarar av att ha en relation innan han på riktigt separerat från sin fru, för deras relation är fortfarande alldeles för nära.

• Dexter dot com

Hade du aldrig varit hemma hos honom innan eller hur kunde du missa att hennes saker var kvar, att hon hade djuren kvar, bor 200m bort?

Jag ser ingen annan lösning än att flytta! Finns ju ingen anledning att bo på en gård när snart ett av barnen ska ta över, där din sambo inte håller vad han lovar ang renovering och där du inte trivs.

Varför flyttade du dit överhuvud taget?

• Törstiga tuppen

Ja, du ska flytta. Däremot borde du vetat hur situationen såg ut och det känns orimligt av dig att kräva en totalrenovering av hans hus när han själv tycker att det funkar. Möblerna borde ni annars kunna kompromissa om, om det inte är så att hans möbler är antika och dina från Mio och de skär sig totalt. Du vet även att barnen ska ta över i framtiden och därför vet du att ni inte kommer att köpa ett nytt hus. En särborelation passar nog er bäst.

• Hyllemor

Jag tycker att du ska ta med honom på familjerådgivning så att ni kan prata konstruktivt kring huset och exfrun. Kanske kan familjerådgivaren göra så att det hela blir en ögonöppnare för din kille. 

Fungerar det inte, så får ni ju bli särbo.

• Sube03

Ja jag vet att flytta är alternativet ???????. Behövde nog bara skriva av mig.

Jag visste inte innan jag flyttade till honom att hon hade saker kvar. Det låg i lådor, va vissa möbler, osv osv. Så det va inte helt uppenbart vad som va hennes.

Han hade berättat att hon hade sina djur på gården. Men inte att hon hade full access till allt utom bostadshuset.

Jag har givetvis aldrig krävt att han ska totalrenovera.

Han frågade innan jag flyttade vad jag tyckte om hans hus. Å jag berätta vad jag ansåg. Då sa han ?å va bra, det behöver renoveras?. Men sen blev det inte riktigt så ???????!

Klart att det alltid är lätt att vara efterklok, och visst ?jag borde ha förstått.....?. Förälskade gör en lite blind, även när man kommit upp en bit i åldern ????.

Å kanske trodde jag och jag skulle ?stå ut? med exfruar inpå knuten och mögel i källaren.... vad vet jag ????. Men tydligen blev detta tuffare o svårare än jag anat!

• riboflavin

Ja, du vet ju själv vad som gäller, flytta hem igen. Hoppas att du inte gjort dig av med ditt boende utan istället haft kvar som en slags buffert inledningsvis.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Magical

oj, jag hade ju vänt i dörren den dagen jag skulle flytta in, när jag hade upptäckt allt detta. 
    Han måste välja: vara bästis med sitt ex som han i princip fortfarande delar gården med, eller satsa på dig. 
    Han kanske inte fattar förrän du faktiskt flyttar. Om han då tycker er relation är tillräckligt viktig så gör han något åt det. 

• nernu

Som uppvuxen på en gammal släktgård vill jag lyfta ett annat perspektiv. Det är inte säkert att han ser det som hans och exfruns saker utan snarare hans och hans familjs. Något han vill bevara. Det kan vara jättesvårt med förändringar i såna situationer.

• Pinotage

Jag är häpen - hur kunde du flytta in från början ... Blind är bara förnamnet .....
    Leta rätt på en vettig man istället.

• Magical
    nernu skrev 2021-03-06 18:34:11 följande:

Som uppvuxen på en gammal släktgård vill jag lyfta ett annat perspektiv. Det är inte säkert att han ser det som hans och exfruns saker utan snarare hans och hans familjs. Något han vill bevara. Det kan vara jättesvårt med förändringar i såna situationer.

Så är det säkerligen, men att exets personliga saker var kvar tom i sängkammaren - det är väl inte sånt du menar då? 
Svar på tråden Flytta till hans o exfruns hus, exfru på köpet!