• SweetJune

Har man inte rätt till 4 veckor sammanhängande semester?

Hej min man sökte semester 5 v 28-32 men fick bara beviljat 28-30 dvs 3 v.

Har man inte rätt till 4 v sammanhängande semester? Chefen sa nej att de har rätt att bara godkänna 3 v om de vill. Vad gäller?

• Svar på tråden Har man inte rätt till 4 veckor sammanhängande semester?
  • Anonym (H)

Tror det är 3 veckors sammanhängande man har rätt till men det kanske varierar vad man jobbar med. Däremot är det inte vilka3-4 veckor som helst under sommaren, om alla vill ha ledigt samtidigt funkar det inte.

• Anonym (xoxo)
    SweetJune skrev 2021-03-05 17:51:09 följande:

Hej min man sökte semester 5 v 28-32 men fick bara beviljat 28-30 dvs 3 v.

Har man inte rätt till 4 v sammanhängande semester? Chefen sa nej att de har rätt att bara godkänna 3 v om de vill. Vad gäller?

Du ska ha rätt till 4 veckor sammanhängande men under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Du kan därför få börja din semester den första juni om du vill ha sammanhängande semester om fyra veckor.

Att tro att det är en rättighet att alla kan få sin semester samtidigt under de veckor de flesta andra också vill ha semester är blåögt tycker jag. Och ja, arbetsgivaren bestämmer!
  • Anonym (J)
    Anonym (xoxo) skrev 2021-08-05 09:00:11 följande:

Du ska ha rätt till 4 veckor sammanhängande men under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Du kan därför få börja din semester den första juni om du vill ha sammanhängande semester om fyra veckor.

Att tro att det är en rättighet att alla kan få sin semester samtidigt under de veckor de flesta andra också vill ha semester är blåögt tycker jag. Och ja, arbetsgivaren bestämmer!

Tycker det är rätt blåögt att tro att alla har rätt till fyra veckor från första juni också. Så ser inte verkligheten ut.
  • Anonym (xoxo)
    Anonym (J) skrev 2021-08-05 17:42:14 följande:

Tycker det är rätt blåögt att tro att alla har rätt till fyra veckor från första juni också. Så ser inte verkligheten ut.

Så kanske det är men det finns lagstöd till detta.

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni?augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).
  • Anonym (Mman)
    Anonym (xoxo) skrev 2021-08-05 22:30:55 följande:

Så kanske det är men det finns lagstöd till detta.

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni?augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Läs första meningen du citerar
  • Anonym (G)
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-27 19:06:15 följande:

Läs första meningen du citerar

Det har personen troligen gjort. Lagen säger 4 veckor. Men undantag kan göras från detta, vilket det gör i många branscher.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (G) skrev 2021-09-27 19:17:44 följande:

Det har personen troligen gjort. Lagen säger 4 veckor. Men undantag kan göras från detta, vilket det gör i många branscher.

Fast läser du vad personen skriver så är det uppenbart vad hen syftar på i sitt urklipp av semesterlagen. Det är inte första meningen utan snarare de 4 veckorna.
  • Anonym (G)
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-27 19:40:51 följande:

Fast läser du vad personen skriver så är det uppenbart vad hen syftar på i sitt urklipp av semesterlagen. Det är inte första meningen utan snarare de 4 veckorna.

Ja och lagen säger 4 veckor. Generellt får man utgå ifrån att man har eätt till 4 veckor. Sedan kan undantag göras från detta. Det tror jag personen är fullt medveten om.

Hen besvarar din kommentar om att ?så ser verkligheten inte ut?. För jo. Verkligheten ser ut så för de flesta.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (G) skrev 2021-09-27 19:55:22 följande:

Ja och lagen säger 4 veckor. Generellt får man utgå ifrån att man har eätt till 4 veckor. Sedan kan undantag göras från detta. Det tror jag personen är fullt medveten om.

Hen besvarar din kommentar om att ?så ser verkligheten inte ut?. För jo. Verkligheten ser ut så för de flesta.

Vad du tror hör inte hit, läs personens inlägg med citatet ut semesterlagen så borde du kunna se att det som skrivs borde tolkas som ett åsyftande på just antal veckor (4) och inte att det finns undantag.
  • Anonym (G)
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-27 20:09:00 följande:

Vad du tror hör inte hit, läs personens inlägg med citatet ut semesterlagen så borde du kunna se att det som skrivs borde tolkas som ett åsyftande på just antal veckor (4) och inte att det finns undantag.

Och oavsett om personen åsyftade 4 veckor så har hen rätt. Lagen säger 4 veckor. Detta är normen. Det är inte blåögt att hävda att man har rätt till det. För det har man så länge man inte tillhör de få som undantas i sina kollektivavtal
  • Anonym (Micke)
    Anonym (G) skrev 2021-09-27 20:17:59 följande:
    Och oavsett om personen åsyftade 4 veckor så har hen rätt. Lagen säger 4 veckor. Detta är normen. Det är inte blåögt att hävda att man har rätt till det. För det har man så länge man inte tillhör de få som undantas i sina kollektivavtal
    Jag är arbetsgivare och då och då får jag detta " - Jag har rätt till 4 veckor sammanhängande "  Oftast betyder det 4 veckor i juli.

Jag brukar svara att visst kan du få det. Du får hela  juni eller hela augusti.
    Då brukar dom backa och acceptera en kompromiss.

Värst är dom som begär 2-3 veckor och sedan systematiskt flera år på raken
    tar 2-3 veckor VAB + 1 vecka egen sjukdom mitt i sommaren.
    Samt på julen
    och på höstlovet + påsk

• Anonym (Finns andra regler.)

Jag tar alltid minst 4 veckor.
    Finns arbetsgivare som försökt broms eller sätta sig på tvären, men jag började med att lägga in föräldradagar redan tidig på året inför kommande semester , för detta ändamål är garantidagarna perfekt och på så sätt blir även dom semestergrundande , dessa går att ta ut när man sedan börja jobba igen.

Arbetsgivaren kan inte motsätta sig om det kommer betyda en olägenhet för den anställde, att det blir en olägenhet för arbetsgivaren kommer på andra plats om man utgår juridiskt vem som vinner.

Kan inte arbetsgivaren lösa problemet tyder det oftast på kompetensbrist hos chefen samt brister i sin planerings förmåga.
    Att det råkar bli vab under sommaren osv ska även detta ses som kompetens brist hos en chef , då ifall han tar upp det i negativ mening med den anställde.

Jag är själv arbetsgivare sedan några år tillbaka och krigar aldrig ang, vab, sjuk eller 4 veckor sem utan ser detta som en rättighet man ska vara rädd om, ser även att det oftast finns en lösning.

Svar på tråden Har man inte rätt till 4 veckor sammanhängande semester?