• Aduma

Rådvill i separation - ni som varit med om liknande!

Här kommer en lång tråd från en som varken vet ut eller in längre. Jag och min sambo träffades när jag var 19 (är 30 idag). Han gjorde klart tidigt i vår relation att han inte vill ha några barn eller önskar gifta sig. Vid 19 års ålder visste jag inte vad jag ville och blev så kör i honom att inget av det spelade roll.

Fem år in började jag fundera över mitt eget önskemål och en längtan efter familj bubblade upp. Vi var nära att separera då, eftersom jag tyckte vi skulle gå till en parteraupeut för att reda ut vår relation. Han vägrade. I samtal med honom är det svårt att veta vad han tänker då han blir tyst och kall och ofta menar att han ?sagt det han vill säga?. Jag började istället själv gå i terapi för att reda ut saker och stannade i relationen. Vårt sexliv blev gradvis sämre och sämre.

För ungefär ett år sedan bubblade det upp igen - vi pratar aldrig om framtiden eftersom jag vet att vi inte vill samma sak. I somras tog jag upp det igen - jag tycker vi ska gå i samtal. Han vägrade. Jag ville göra slut på relationen men stannade för att börja bearbeta min egen osäkerhet kring barn med psykolog. Jag försökte ta verktyg från psykologens samtal och applicera på oss, men inget fungerade. Sexlivet blev ännu sämre och under förra året låg vi med varandra två gånger.

Sedan i somras har jag mått dåligt i relationen men inte vågat göra något. Jag älskar ju honom trots allt. Dessutom har jag börjat söka bekräftelse och samhörighet från andra (jag vet att det är fel...).

Så i söndags sa jag att jag inte orkar mer. Jag vill ha en framtid med någon som delar min önskan om att skaffa familj och gifta mig. Jag intresseanmälde en lägenhet som jag fått erbjudande om och nu är han helt förstörd. Han tycker att jag sviker och att jag har varit okänsligt snabb att söka nytt boende (det kan jag hålla med om. Det var bara så att ansökningen för den lägenheten gick ut den dagen hos hyresvärden). Han vill verkligen inte separera och har gråtit varje dag, menar att han inte vill leva utan mig och att vi kan jobba på vår relation. Jag upplever att vi försökt göra det men att det inte fungerar och att jag inte vågar hänga en framtida familj på att han ?kanske? kan tänka sig att omprioritera.

Hur ska man tänka? Hur har ni levt igenom liknande situationer?

• Svar på tråden Rådvill i separation - ni som varit med om liknande!
  • Räkan77

Såklart att det är jättejobbigt att göra slut, ni har ju blivit vuxna tillsammans. Men nu är det som sagt dags att gå vidare då era vuxna jag vill olika saker. Du kommer ha stor nytta av de erfarenheter den här relationen har gett dig när du träffar en ny partner. Lycka till

• Phalaenopsis

Skulle säga att du får ta det nyväckta och otroligt senkomna uppvaknandet från hans sida och se till att ni båda kommer till en parterapeut. En del öppnar faktiskt upp sig när alternativet är skilsmässa. Får ni det ändå inte att funka så kan du se det som sorgbearbetning som kommer att hjälpa dig att gå vidare.

• GGN
    Aduma skrev 2021-03-04 19:29:13 följande:

Ja, jag tänker att vi får prova att ha henne växelvis tills det inte makes sense längre eller att hon inte klarar det. Tack för det du skrev. Det gjorde mig mycket lugnare i allt det här.

Du får väl tänka på vad som är bäst för katten. Precis som vi måste göra när det är dags för dem att få somna in. Kommer katten må bättre hos exet är det kanske där hon ska bo. Men om han inte är ansvarstagande så får du stå på dig.

När det gäller oss är maken dökär i vår katt, så jag hade fått för dåligt samvete för att ta henne. Samtidigt kan han inte ens klippa klorna...

En del katter är dock som sagt helt okej med att fraktas fram och tillbaka en gång i veckan.
  • Aduma
    GGN skrev 2021-03-05 07:44:31 följande:

Du får väl tänka på vad som är bäst för katten. Precis som vi måste göra när det är dags för dem att få somna in. Kommer katten må bättre hos exet är det kanske där hon ska bo. Men om han inte är ansvarstagande så får du stå på dig.

När det gäller oss är maken dökär i vår katt, så jag hade fått för dåligt samvete för att ta henne. Samtidigt kan han inte ens klippa klorna...

En del katter är dock som sagt helt okej med att fraktas fram och tillbaka en gång i veckan.

Ja precis. Han är absolut inte ansvarslös. Han älskar vår katt mer än något annat och leker och kelar och ordnar och grejar med henne. Skulle säga att hon får det toppen oavsett vem som tar henne. Det är bara ångesten av att kanske inte få med henne som gör ont. Jag tjatade och tjatade om husdjur och när jag tillslut hittade den katt jag skulle vilja ha kärade han ner sig totalt.
  • Themis

Åsch, det är bara att göra slut, du har inte tid med sånt här.

Jag bestämde från början att varje man skulle få minst ett år och max fem år på sig att visa vem han var och vad han ville, mer har en kvinna inte tid med i sitt fertila liv.

Det var alltid jag som gjorde slut, och mannen som aldrig ville ha barn gjorde jag slut med efter 5 år och en förlovning. Vi hade säkert kunnat leva i frid fram till pensionen, han var jättebra för övrigt men har man så olika livsmål går det inte, barn går inte att kompromissa om och de kvinnor jag vet som gett upp barn för en man är väldigt ledsna/deprimerade på äldre dagar.

(dock inte kvinnor som själva bestämt sig för att leva barnlösa, det är en helt annan sak)

Nu är jag lycklig med en man som var osäker på barn men gick med på ett barn. Och det var allt som behövdes för min del.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Aduma
    Themis skrev 2021-03-05 08:13:52 följande:

Åsch, det är bara att göra slut, du har inte tid med sånt här.

Jag bestämde från början att varje man skulle få minst ett år och max fem år på sig att visa vem han var och vad han ville, mer har en kvinna inte tid med i sitt fertila liv.

Det var alltid jag som gjorde slut, och mannen som aldrig ville ha barn gjorde jag slut med efter 5 år och en förlovning. Vi hade säkert kunnat leva i frid fram till pensionen, han var jättebra för övrigt men har man så olika livsmål går det inte, barn går inte att kompromissa om och de kvinnor jag vet som gett upp barn för en man är väldigt ledsna/deprimerade på äldre dagar.

(dock inte kvinnor som själva bestämt sig för att leva barnlösa, det är en helt annan sak)

Nu är jag lycklig med en man som var osäker på barn men gick med på ett barn. Och det var allt som behövdes för min del.

Himla starkt och handlingskraftigt av dig! ?? Tror min egen osäkerhet gjort att vi hållt ihop så länge som vi gjort. Och att det svåra i att göra slut nu är att han försöker hålla mig kvar genom att uttrycka att han själv inte längre vet om han inte vill. Men jag tycker att jag väntat länge nog och bestämt mig för att jag i alla fall önskar bilda familj.
  • Aduma

Igår åkte jag hem till mina föräldrar. Han fortsätter skriva meddelanden helt som vanligt, som att ingenting har hänt. Det är psykiskt otroligt påfrestande att förklara varje dag att det inte är aktuellt att fortsätta jobba på vårt förhållande. Går sönder lite varje gång.

• Mortiscia80
    Aduma skrev 2021-03-05 10:54:29 följande:

Igår åkte jag hem till mina föräldrar. Han fortsätter skriva meddelanden helt som vanligt, som att ingenting har hänt. Det är psykiskt otroligt påfrestande att förklara varje dag att det inte är aktuellt att fortsätta jobba på vårt förhållande. Går sönder lite varje gång.

Bestäm dig för ett och samma meddelande som uttrycker exakt vad som gäller, nåt i stil med att "det är slut och vi kommer att separera, oavsett vad du säger". Sedan kör du det som en trasig skiva, om och om igen.
  • Aduma

Tack för alla som skrev under föregående vecka. Det här är det värsta jag någonsin varit med om. 

Han har bearbetat sina känslor genom att dricka alkohol i oroväckande mängd (vi snackar typ 3 bag in box på en vecka. Själv.) och har varje kväll velat övertala mig att stanna genom att säga att han "gör vad som helst för att få leva sitt liv med dig. Giftelmål, barn eller vad som helst". Jag känner mer och mer att jag 1. är the bad guy som vägrar lyssna på hans vädjanden, men också 2. stärkt i att jag inte vill ha en sådan framtid på nåder, eller för att han måste för att ha mig kvar. Men gud vad ångesten river i mig av att behöva förklara detta om och om igen. 

Igår sa jag att jag inte kan sova hemma i vår lägenhet på ett tag om de här samtalen inte upphör. Jag förstår att han kanske hatar mig efter det här, men jag orkar inte tvingas upprepa uppbrottet varje kväll. 

• Räkan77

Om det går att undvika så ska ni inte sova i samma lägenhet. Ni kan ses på dagtid om ni vill prata. Men håll er ifrån varandra på kvällar och nätter. Du vill inte hamna i ett läge där du börjar tvivla på ditt beslut, det är varken bra för dig eller ditt ex.

• Physalis
    Aduma skrev 2021-03-08 08:37:20 följande:

Tack för alla som skrev under föregående vecka. Det här är det värsta jag någonsin varit med om. 

Han har bearbetat sina känslor genom att dricka alkohol i oroväckande mängd (vi snackar typ 3 bag in box på en vecka. Själv.) och har varje kväll velat övertala mig att stanna genom att säga att han "gör vad som helst för att få leva sitt liv med dig. Giftelmål, barn eller vad som helst". Jag känner mer och mer att jag 1. är the bad guy som vägrar lyssna på hans vädjanden, men också 2. stärkt i att jag inte vill ha en sådan framtid på nåder, eller för att han måste för att ha mig kvar. Men gud vad ångesten river i mig av att behöva förklara detta om och om igen. 

Igår sa jag att jag inte kan sova hemma i vår lägenhet på ett tag om de här samtalen inte upphör. Jag förstår att han kanske hatar mig efter det här, men jag orkar inte tvingas upprepa uppbrottet varje kväll. 

Man är aldrig elak för att man vill lämna ett förhållande, oavsett orsak. Du är inte skyldig honom någonting och du vill inte längre vara tillsammans med honom. Han får acceptera det och sluta trakassera dig när du sagt ifrån att du inte vill ha dessa samtal mer.

Det låter bra att du åkt hemttill dina föräldrar, då slipper du se vad han hittar på (kanske för att ge dig dåligt samvete?).
    Korrekturläser som en kratta
  • Aduma
    Räkan77 skrev 2021-03-08 16:36:24 följande:

Om det går att undvika så ska ni inte sova i samma lägenhet. Ni kan ses på dagtid om ni vill prata. Men håll er ifrån varandra på kvällar och nätter. Du vill inte hamna i ett läge där du börjar tvivla på ditt beslut, det är varken bra för dig eller ditt ex.

Nej, jag börjar inse att det är jättesvårt att leva i samma utrymme.. Vi gör det fortfarande och allt känns extremt surrealistiskt alltihop. Jag tvivlar varje dag fram och tillbaka. Hur vet man ens att man gör rätt?
  • Mortiscia80
    Aduma skrev 2021-03-09 08:20:24 följande:
    Nej, jag börjar inse att det är jättesvårt att leva i samma utrymme.. Vi gör det fortfarande och allt känns extremt surrealistiskt alltihop. Jag tvivlar varje dag fram och tillbaka. Hur vet man ens att man gör rätt?
    Du vet att du gör rätt, du glömmer bara bort det ibland.

Hans lösning är att säga precis vad du vill höra och gå in i nån slags lättare alkoholism. Han har rätt i en sak - han skulle göra allt för att få dig att stanna, precis allt! Och med göra menar han säga, för han kommer inte leva upp till de där sakerna sedan.

Ni vill olika saker i livet. Det är inget han kan förändra på några timmar, dagar, veckor eller ens månader. Du slösar bort din tid om du fortsätter med honom, om du tänker tillbaka så borde du ha gått för flera år sedan, när han började visa att det bara är snack utan substans.
  • Räkan77
    Aduma skrev 2021-03-09 08:20:24 följande:

Har du råd att hyra en liten tillfällig lägenhet eller har du någon du kan bo hos ett par veckor? Sen behöver du driva igenom allt praktiskt i separationen så fort som möjligt och räkna inte m3d någon draghjälp.
  • Aduma

Jag har fått en lägenhet med inflyttning i maj. Har massa fina vänner som gärna delar med sig av sitt utrymme. Tänkt ta upp det praktiska snart. De senaste två dagarna har det inte blivit diskussioner på kvällarna .

• Aduma

De senaste kvällarna har de timslånga samtalen upphört... jag har kunnat börja prata om praktiska saker, som när jag flyttar ut och om han vill ta över kontraktet. Drickandet har fortsatt, och vi är såklart ledsna båda två. Men jag börjar bli mer stärkt i att jag tagit rätt beslut. 

Vår älskade lilla ragdoll är nog det sista vi kommer kunna diskutera och det får vänta. På ett sätt vore det bra för honom att ha någonting han måste hem och ta hand om, å andra sidan kan jag inte tänka mig att lämna henne. Får hoppas att han kan tänka sig resonera fram till att initialt ha henne växelvis två veckor i stöten eller så. 

Egentligen vill jag mest tacka alla i tråden för att ni har peppat och hejat på de första två veckorna när jag varit helt utom mig. Det har stärkt mig och hjälpt mig enormt. 

Svar på tråden Rådvill i separation - ni som varit med om liknande!