• Rafflarn

Frågor till dig som har en lägenhet med balkong

Hej!

Frågor till dig som har en lägenhet med balkong. 

Du som har en inglasad balkong - vad ser du de största fördelarna respektive nacklarna med inglasning? Varför?

Du som inte har en inglasad balkong - skulle du vilja ha en inglasning? Om ja, varför? Om nej, varför?

• Svar på tråden Frågor till dig som har en lägenhet med balkong
  • Kexsmula

Jag betalade extra för inglasad balkong och tycker verkligen om det!

Fördelar:

Jättemysigt att kunna sitta ute med levande ljus när det regnar och på våren och hösten, användningen av balkong ökas betydligt.

Praktiskt eftersom man kan ha dynor ute utan att oroa sig över regn. Man kan också ha andra ömma prylar på balkongen utan att behöva ta in dem ifall det blir dåligt väder.

Har man katt/er är det toppen då man slipper näta in balkongen om man inte vill (det är dessutom numera lag på att balkongen måste vara innätad eller inglasad om man bor från 2:a våning och upp om man har katt). Man kan sätta upp ett klösträd på balkongen så katterna kan ligga och sola sig eller spana på fåglar.

Vill man av någon anledning ha balkongen öppen är det bara att öppna inglasningen, man har alltså det bästa av två världar.

Nackdelar:

Vissa inglasningar är svåra att putsa utsidan på. Inte alla - men vissa.

• Anonvm

Jag har inglasad balkong.

Jag förstår inte riktigt kritiken här tidigare i tråden, inglasningar har ju allt oftast stora skjutpartier så man kan öppna upp iaf runt 75% av den yta som normalt är helt öppen? Vill man ha "vinden och utekänsla" så öppnar man bara upp?

Personligen ser jag inglasningen som något verklighetsförankrat. En helt öppen balkong når sin fulla potential kanske 10-15 dagar om året i vårt klimat...

Jämför det med att att ha en cab, vilket är helt underbart en varm sommarnatt med bra väder.... Men mindre "praktiskt" till att åka o handla med barnen en stressig eftermiddag i Januari.

• Drottningen1970
    Anonvm skrev 2021-03-02 07:04:32 följande:

Jag förstår inte riktigt kritiken här tidigare i tråden, inglasningar har ju allt oftast stora skjutpartier så man kan öppna upp iaf runt 75% av den yta som normalt är helt öppen? Vill man ha "vinden och utekänsla" så öppnar man bara upp?

Personligen ser jag inglasningen som något verklighetsförankrat. En helt öppen balkong når sin fulla potential kanske 10-15 dagar om året i vårt klimat...

Jämför det med att att ha en cab, vilket är helt underbart en varm sommarnatt med bra väder.... Men mindre "praktiskt" till att åka o handla med barnen en stressig eftermiddag i Januari.

Tycker att det känns som att sitta inne och öppna ett fönster att sitta på en inglasad där man öppnat upp.
  • Litorina

Jag har balkong utan glas och har haft med glas tidigare. Jag vill absolut inte ha inglasad igen. Balkongen vill jag ha för att komma ut, inte för att sitta i ett fuktigt svalt rum med spindlar och stora fönster. På balkongen vill jag känna vinden och solen mot ansiktet. Enkelt kunna prata med folk utanför (eller på husets andra balkonger). I den inglasade kändes det bara instängt. Det gick ju att skjuta rutorna åt sidan, men inte helt.

Jag har dessutom en balkong utan tak vilket innebär att regnet hjälper mig att vattna balkongodlingarna. Nackdelen är att det också regnar på kvarglömda dynor, böcker, stickningar mm.

Jag kan sitta hela dagar på min nuvarande balkong. Den inglasade satt jag aldrig i.

• sextiotalist

Vet inte var du bor. Men även när jag bodde i Stockholm, så kunde jag njuta av min öppna balkong nästan hela sommaren. 
    Nu bor jag i Malmö och kan lugnt säga att det är mer än 10-15 dagar om året. Skulle nog säga att den används från april till långt in i september.
    Jag har mycket blommor på balkongen och även lite grönsaker
  • Aniiee

Har inte inglasad balkong. De frågade för ett antal år sedan om vi ville ha inglasning av balkongerna, men inte en enda lägenhet nappade. Kanske för att glasen skulle vara fasta, dvs ej öppningsbara, och för att de inte tänkte putsa skiten. Eh... what, liksom.

Jag odlar på min öppna balkong mellan April och Oktober.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Litorina

Jag spenderade en stor del av Corona-sommaren 2020 på balkongen. Betydligt fler dagar än 15. Och den används till odling hela sommarhalvåret. Skördade det sista i oktober. Så det är olika vad man menar med full potential.
  • brallison

Definitivt en inglasad balkong - vi kan vistas där mycket längre än om den vore inte inglasad, vi har balkongen mot nordost, dvs morgonsol - då blir det mycket tididgare varmt där på våren och vi kan äta frukost där på helgerna och samma sak gäller sena höstmorgonar. På sommaren kan man sitta där ävem om det regnar (faktiskt extremt mysigt att bara sitta och titta på hur det ösregnar), men samtidigt kan man öppna nästan helt om det är varmt och man vill sitta helt "ute".
    Enda nackdelen med nuvarande inglasning (i jämförelse med vår förra lägenhet) är att går att öppna endast översta delen (och därmed endast putsa den delen lätt), medan i förra lägenheten glaspartier var från golv till tak, så hela balkongen kunde öppnas.

• sextiotalist
    brallison skrev 2021-03-03 09:06:09 följande:

Definitivt en inglasad balkong - vi kan vistas där mycket längre än om den vore inte inglasad, vi har balkongen mot nordost, dvs morgonsol - då blir det mycket tididgare varmt där på våren och vi kan äta frukost där på helgerna och samma sak gäller sena höstmorgonar. På sommaren kan man sitta där ävem om det regnar (faktiskt extremt mysigt att bara sitta och titta på hur det ösregnar), men samtidigt kan man öppna nästan helt om det är varmt och man vill sitta helt "ute".
    Enda nackdelen med nuvarande inglasning (i jämförelse med vår förra lägenhet) är att går att öppna endast översta delen (och därmed endast putsa den delen lätt), medan i förra lägenheten glaspartier var från golv till tak, så hela balkongen kunde öppnas.

För mig är balkongen främst en plats för växter. 
  • Litorina

Funderar på om det beror på hur ens lähenhet ser ut i övrigt om man vill ha inglasat eller inte. Med stora fönster är gränsen mellan ute och inne mindre i lägenheten generellt och skillnaden mellan att sitta vid fönstret och på inglasad balkong är inte jättestor. Och om man har lätt att komma ut på en mysig innergård kanske känslan av att vara utomhus på balkongen inte är lika viktig. Bara en tanke.

• brallison
    Litorina skrev 2021-03-03 17:26:31 följande:

Funderar på om det beror på hur ens lähenhet ser ut i övrigt om man vill ha inglasat eller inte. Med stora fönster är gränsen mellan ute och inne mindre i lägenheten generellt och skillnaden mellan att sitta vid fönstret och på inglasad balkong är inte jättestor. Och om man har lätt att komma ut på en mysig innergård kanske känslan av att vara utomhus på balkongen inte är lika viktig. Bara en tanke.

Det kan absolut vara så - har man en balkong på 2 kvm och där får plats ett litet bord och en stol, så ska man definitivt inte glasa in den, då det ska kännas som en bur, men en stor balkong får bara fördelar med inglasning.
  • Rafflarn

Här kommer en länk till en enkät med några samma frågor kopplat till din uteplats. 

sv.surveymonkey.com/r/Z7X7GKF

Svaren samlas med syfte att undersöka om det finns ett behov av en alternativ lösning till inglasning av uteplatser. Detta är ett produktutvecklingsprojekt som jag driver själv vid sidan om mitt dagliga arbete. Projektet startades i samband med att jag fick reda på att en klar minoritet av alla uteplatser i Sverige är inglasade, vilket fick mig att undra varför.

• Hyllemor

Jag har en pytteliten balkong och kan bara se fördelar med att få den inglasad, men det beror enbart på att jag dessutom har en liten odlingslott/täppa utanför huset. Om jag enbart hade haft en balkong, så hade jag inte velat ha den inglasad, eftersom jag vill kunna sitta ute och känna vinden i håret.

• LadyJane

Jag har inte balkong längre men har haft. Det var en period på 80-90 talet om jag inte minns fel när "alla" skulle glasa in sina balkonger.

Där jag bodde fanns det  bra nackdelar - rent söderläge. Det är vårt nog ändå med värmen men att glasa in det och förvandla det till en jättelik kuvös - näe.

Sen är det så otroligt fult. Det ser ut som fågelholkar - helt dött. Jämför man områden med inglasade och icke-inglasade ser man att det odlas mycket mindre i holkarna. Det blir dött.

Svar på tråden Frågor till dig som har en lägenhet med balkong