• Anonym (Sterilisering)

Barnlösa tar illa upp?

Jag har ett barn, som blev till på första försöket, och vill absolut inte ha fler av diverse anledningar. Min nuvarande man har inga egna barn och vill absolut inte ha det. Jag står därför i kö till sterilisering. Jag har i min nära omgivning haft ofrivilligt barnlösa som tagit väldigt illa upp när jag säger att jag absolut inte vill ha fler barn. Lite som att jag är otacksam som inte skaffar fler barn. Givetvis har jag aldrig tryckt upp det i ansiktet på dem i en känslig diskussion, men det har kommit på tal i andra sammanhang med fler närvarande.

Jag vet inte riktigt hur man löser det här. Varför tar barnlösa illa upp när någon som är fertil säger (som bisats i en diskussion) att den inte vill ha barn eller inte vill ha fler barn? Blir man så inne i sin bubbla av att försöka få barn att man har svårt att se andra perspektiv eller vad handlar det om? Bör jag på direkt fråga låtsas att jag försöker få fler barn, om någon i sällskapet är ofrivilligt barnlös? Jag har bara svårt att förstå vad någon ofrivilligt barnlös skulle tjäna på att jag skaffar barn jag inte vill ha...

• Svar på tråden Barnlösa tar illa upp?
  • Anonym (q)

Det finns alltid folk som vill att andra ska producera mer barn. Barnlösa eller inte. Jag skulle aldrig som infertil bry mig om någon inte ville ha fler barn än ett (eller noll) men jag skulle nog anta att denne ändå vill ha fler tills det var sagt annat.

• Kjell2
    Anonym (Sterilisering) skrev 2021-02-25 16:33:35 följande:

Jag har ett barn, som blev till på första försöket, och vill absolut inte ha fler av diverse anledningar. Min nuvarande man har inga egna barn och vill absolut inte ha det. Jag står därför i kö till sterilisering. Jag har i min nära omgivning haft ofrivilligt barnlösa som tagit väldigt illa upp när jag säger att jag absolut inte vill ha fler barn. Lite som att jag är otacksam som inte skaffar fler barn. Givetvis har jag aldrig tryckt upp det i ansiktet på dem i en känslig diskussion, men det har kommit på tal i andra sammanhang med fler närvarande.

Jag vet inte riktigt hur man löser det här. Varför tar barnlösa illa upp när någon som är fertil säger (som bisats i en diskussion) att den inte vill ha barn eller inte vill ha fler barn? Blir man så inne i sin bubbla av att försöka få barn att man har svårt att se andra perspektiv eller vad handlar det om? Bör jag på direkt fråga låtsas att jag försöker få fler barn, om någon i sällskapet är ofrivilligt barnlös? Jag har bara svårt att förstå vad någon ofrivilligt barnlös skulle tjäna på att jag skaffar barn jag inte vill ha...

Endel ofrivilligt barnlösa är otrolig känsliga när det gäller fertilitet, graviditet mm. Om du vet någon kan det vara bra att vara lågmäld om du inte vill göra andra ledsna.

Det handlar inte så mycket om dig utan är mer än påminnelse om sina egna sorger och bekymmer.
  • Anonym (lll)
    Anonym (Sterilisering) skrev 2021-02-25 16:33:35 följande:

För det första behöver du kanske inte prata om detta med andra än din man?

För det andra är det säkerligen tufft att höra för någon som har svårt att få barn, att du frivilligt avstår, liksom. Det är deras sak att hantera sina känslor, men du behöver inte spä på det (det har du kanske inte gjort men jag tror du förstår hur jag menar). 

Jag kan inte minnas att jag speciellt ofta, om ens med någon, diskuterat hur många barn vi tänkte skaffa. Det var liksom privat. 
  • Anonym (lll)

Mitt tips att säga om någon frågar rakt på är tex: "det blir som det blir". De kanske då tolkar det som att ni försöker men frågar de det så svarar du att det här är privat och det vill du inte prata om. Då får de tolka det hur de vill. 

• Anonym

Får man då inte heller nämna att man ska göra en abort för att inte någon ska bli sur?

• Anonym (q)
    Anonym skrev 2021-02-25 19:51:02 följande:

Får man då inte heller nämna att man ska göra en abort för att inte någon ska bli sur?

Måste du nämna det till vänner som du vet försökt skaffa barn ett tag?
  • Anonym (.)
    Anonym skrev 2021-02-25 19:51:02 följande:

Varför skulle man nämna abort för någon? Känns lite för privat.
Svar på tråden Barnlösa tar illa upp?