Barnlösa tar illa upp?
Jag har ett barn, som blev till på första försöket, och vill absolut inte ha fler av diverse anledningar. Min nuvarande man har inga egna barn och vill absolut inte ha det. Jag står därför i kö till sterilisering. Jag har i min nära omgivning haft ofrivilligt barnlösa som tagit väldigt illa upp när jag säger att jag absolut inte vill ha fler barn. Lite som att jag är otacksam som inte skaffar fler barn. Givetvis har jag aldrig tryckt upp det i ansiktet på dem i en känslig diskussion, men det har kommit på tal i andra sammanhang med fler närvarande.
Jag vet inte riktigt hur man löser det här. Varför tar barnlösa illa upp när någon som är fertil säger (som bisats i en diskussion) att den inte vill ha barn eller inte vill ha fler barn? Blir man så inne i sin bubbla av att försöka få barn att man har svårt att se andra perspektiv eller vad handlar det om? Bör jag på direkt fråga låtsas att jag försöker få fler barn, om någon i sällskapet är ofrivilligt barnlös? Jag har bara svårt att förstå vad någon ofrivilligt barnlös skulle tjäna på att jag skaffar barn jag inte vill ha...