• Anonym (what)

Misstankeregister- jobba i Kriminalvården

Jag är misstänkt för brott begått 2017. Det är i väntan på åtal, vad jag förstått, även om det antagligen kommer preskriberas innan dess. 

I somras jobbade jag inom LSS och fruktade att lämna in polisutdrag då jag skulle välja det utdrag som "visade allt", men det var tomt och jag fick jobbet.

Nu har jag också jobbat på behandlingshem där utdraget gick bra. Så idag hade jag intervju för kriminalvården, och då frågade de mig rakt ut om jag har något i misstankeeregistret. Jag valde att säga nej och de berättade att de själva kontrollerar registret. Nu fruktar jag att de kan se något annat än i de utdrag jag visar upp. Vad tror ni? 

Finns det inget sätt att ta reda på om man finns med? Det framkommer ju tydligen inte i utdragen man får hemskickade. 

Ångest. 

Tror ni för övrigt att de låter det slide då det är så pass länge sen?.... Är misshandel, en rak höger på ett ex.

Mvh

• Svar på tråden Misstankeregister- jobba i Kriminalvården
  • Anonym (June)

Oavsett, tycker du själv att du är lämplig att jobba i kriminalvården? Ja de kollar även misstankeregistret!

• Anonym (Em)

Om du inte redan är delgiven misstanke så får du såklart inte veta vad som finns i misstankeregistret. När var du på förhör gällande misshandeln?

• Anonym (what)

Jag blev förhörd och delgiven 2017, inte hört ett ord sen dess.. :/

Frågan var inte om de kollar misstankeregistret, kanske var otydlig, jag undrar om det registret visar annat än de man själv tar ut och lämnar för jobb i förskola, hvb osv.

• Aurora Borrealis

Tycker inte att du är lämplig. Du kan inte kontrollera dina affekter så mindre lämplig person får man leta efter. Hoppas att du inte får jobbet. Uppenbarligen har du behov av att höja dig själv över andra därför du misshandlat ex + nu söker en dominant tjänst. Ingen bra kombo. Det kommer de fatta.

• Anonym (Em)
    Anonym (what) skrev 2021-02-12 22:45:04 följande:

Jag blev förhörd och delgiven 2017, inte hört ett ord sen dess.. :/

Frågan var inte om de kollar misstankeregistret, kanske var otydlig, jag undrar om det registret visar annat än de man själv tar ut och lämnar för jobb i förskola, hvb osv.

Det du lämnar är ju ju belastningsregistret, vad du är dömd för. Misstankeregistret visar ju vad du är misstänkt ny för, men inte dömd för, öppna ärenden hos polisen.

Det låter konstigt om ditt ärende har legat sedan 2017, visserligen är rättsväsendet belastat, men så gamla ärenden brukar inte ligga och vänta på åtal. Ring och fråga vad som händer. Det är kanske nedlagt.
  • Anonym (what)
    Aurora Borrealis skrev 2021-02-12 23:01:34 följande:

Tycker inte att du är lämplig. Du kan inte kontrollera dina affekter så mindre lämplig person får man leta efter. Hoppas att du inte får jobbet. Uppenbarligen har du behov av att höja dig själv över andra därför du misshandlat ex + nu söker en dominant tjänst. Ingen bra kombo. Det kommer de fatta.

Så kan Man juresonera. Tycker det är märkligt att man får jobba inom förskola och hvb-hem för barn ändå, så jag kommer ju hitta jobb oavsett...
  • Anonym (what)
    Anonym (Em) skrev 2021-02-13 05:54:04 följande:

Det du lämnar är ju ju belastningsregistret, vad du är dömd för. Misstankeregistret visar ju vad du är misstänkt ny för, men inte dömd för, öppna ärenden hos polisen.

Det låter konstigt om ditt ärende har legat sedan 2017, visserligen är rättsväsendet belastat, men så gamla ärenden brukar inte ligga och vänta på åtal. Ring och fråga vad som händer. Det är kanske nedlagt.

Jag uppfattade att tidigare tjänster innebar utdrag ur misstankeregistret, men antar de inte var det. De ger ingen information över telefon utan ärendenr, men något sådant har jag aldrig fått, eller några handlingar över huvudtaget. Nåja vi får se hur det går!
  • Anonym (Em)
    Anonym (what) skrev 2021-02-13 16:46:31 följande:

Jag uppfattade att tidigare tjänster innebar utdrag ur misstankeregistret, men antar de inte var det. De ger ingen information över telefon utan ärendenr, men något sådant har jag aldrig fått, eller några handlingar över huvudtaget. Nåja vi får se hur det går!

Har du inte fått möjlighet att ta del av handlingarna så ligger det inte och väntar på åtal. Har du fått informationen att utredningen är klar?

De kan slå på ditt personnummer och koppla dig till handläggaren om det finns ett öppet ärende.
  • Anonym (Hm)

Det är alltså ringa misshandel du är misstänkt för? Borde vara preskriperat vid det här laget..

Har du varit på förhör ang detta? Isåfall borde du fått brev om det blivit nedlagt eller inte.

• Anonym (Hm)

Är det ringa misshandel du är misstänkt för eller misshandel av normalgraden?
  • Anonym (Hm)

Är det ringa misshandel du är misstänkt för eller misshandel av normalgraden?
  • Anonym (what)

Det är av normalgraden och "i väntan på åtal" Sedan länge, men ska ringa på måndag och se om jag får svar av åklagarkammaren

• Anonym (Hm)
    Anonym (what) skrev 2021-02-13 20:23:56 följande:

Det är av normalgraden och "i väntan på åtal" Sedan länge, men ska ringa på måndag och se om jag får svar av åklagarkammaren

Men hur vet du att det är i väntan på åtal? Hur långt efter misshandeln blev du förhörd?
  • Anonym (K)

Det blir väldigt pinsamt när de inser att du ljugit...

• Anonym (K)

Förresten, det är inte en registerkontroll de gör?

• Anonym (Hm)
    Anonym (what) skrev 2021-02-13 20:23:56 följande:

Hur har det gått ts?
  • Anonym (what)

Jo jag fanns i misstankeregistret, i väntan på åtal sedan 4 år då..

Men åklagaren tipsade att förklara för arbetsgivaren och erbjuda sig att visa papper på vad det handlar om, är ju misstanke och inte en dom, så det ska jag göra! Men absolut pinsamt.

Svar på tråden Misstankeregister- jobba i Kriminalvården