• Anonym (Cura)

Har gymnasieskolan laglig rätt att få veta vilken sjukdom?

Jag har ett "barn" i gymnasieålder. En högpresterande och skötsam elev utan några problem i skolan och med i det närmaste obefintlig frånvaro.

Idag sjukanmäldes eleven och nu på eftermiddagen fick barnet ett meddelande från mentorn som påpekade att barnet hade en del frånvaro denna veckan och att han ville att barnet skulle berätta varför. Barnet svarade med att fråga vad mentorn menade och att hen sjukanmälde sig idag. Mentorn svarade då att han ville veta varför barnet sjukanmält sig.

Jag hittar inget lagstöd för att mentorn har någon rättighet att få veta vilken sjukdom eleven har och särskilt inte första dagen? Det enda jag hittar är skyldigheten för skolan att utreda frånvaro när den är hög, ofta förekommande eller lång och det är det ju definitivt inte fråga om här.

kan någon klok och insatt här presentera något lagstöd åt endera hållet? Dvs för skolans rättighet att kräva att få veta diagnos eller för att de INTE har den rättigheten?

• Svar på tråden Har gymnasieskolan laglig rätt att få veta vilken sjukdom?
  • Anonym (Cura)
    nernu skrev 2021-02-12 07:48:13 följande:

Vad är det som gör att du och din tonårings första reaktion på en så enkel fråga är juridik och rättigheter och skuldigheter istället för jag är förkyld? Jag vill minnas det som att mentorn brydde sig rätt mycket. Om man var borta en del ville han veta hur man mådde och när jag var lite frånvarande under lektionerna för att jag var ledsen frågade han mig efteråt om något var fel.

Det var sättet som fick mig att reagera och även att det aldrig hänt förut att någon frågat.  Man gör en sjukanmälan på morgonen och redan på eftermiddagen första dagen man är sjuk kommer ett ganska bryskt meddelande med påstående att man har en del frånvaro, bara det märkligt eftersom det är första dagen man är borta och senaste frånvarotillfället var 2 dagar i mitten på förra terminen, som följs av en uppmaning att förklara varför man är borta. Det fanns inget som helst omtänksamt i det meddelandet och det var påträngande och mentorn har ingen anledning att ställa frågan. Om det nu inte handlar om att man vill ha koll på hur smittspridningen av Coronan ser ut på skolan, men det vet vi nu att det inte hade då mentorn svarade nej på den frågan. Det finns ingen rimlig anledning att fråga vilken sjukdom  någon har, varken i skolan eller arbetslivet, det har de helt enkelt inte med att göra.
  • AnnaSturesson
    Anonym (Cura) skrev 2021-02-12 10:41:27 följande:

Det var sättet som fick mig att reagera och även att det aldrig hänt förut att någon frågat.  Man gör en sjukanmälan på morgonen och redan på eftermiddagen första dagen man är sjuk kommer ett ganska bryskt meddelande med påstående att man har en del frånvaro, bara det märkligt eftersom det är första dagen man är borta och senaste frånvarotillfället var 2 dagar i mitten på förra terminen, som följs av en uppmaning att förklara varför man är borta. Det fanns inget som helst omtänksamt i det meddelandet och det var påträngande och mentorn har ingen anledning att ställa frågan. Om det nu inte handlar om att man vill ha koll på hur smittspridningen av Coronan ser ut på skolan, men det vet vi nu att det inte hade då mentorn svarade nej på den frågan. Det finns ingen rimlig anledning att fråga vilken sjukdom  någon har, varken i skolan eller arbetslivet, det har de helt enkelt inte med att göra.

På vår skola får vi Mail om det är någon i klassen som är hemma för Covid-19. Men känns som lite tjuriga meddelanden från läraren. Kanske har blandad ihop numret med en annan elev.

Men någon stor sak är det ju ändå inte hur man en vänder på det.
  • Anonym (Vet inte)

Om de har laglig rätt vet jag inte men jag förstår inte den här trenden med att man bara ska göra det man har lagligt stöd eller skyldigheter för, det normala är ju att man bara enkelt svarar på varför man har sjukanmält sig, allt annat är i min värld bara konstigt, då är det klart man undrar.

Hade det gällt mig själv så hade jag bara sagt att jag är förkyld eller vad det nu är men sagt att jag faktiskt inte varit borta tidigare så det måste blivit något missförstånd där.

• Anonym (förälder)
    Anonym (Cura) skrev 2021-02-12 10:41:27 följande:
    Men har ni nu tagit reda på varför läraren säger att sonen har en del frånvaro?
    Att läraren hör av sig och frågar måste ju hänga ihop med att han/hon har information om en del frånvaro även om den är fel.
    Tror inte läraren skulle ringa efter några timmar första sjukdagen om det inte är något läraren undrar över varför och nu verkar ju läraren ha info om frånvaro innan och därför undrar över sjukanmälan.
    Ta kontakt med läraren och fråga vad det är för frånvaro ha/hon menar?
    Det är ju inte bra om det har blivit fel någonstans angående närvaro. 
  • Anonym (Koltrast)
    Anonym (Jobb) skrev 2021-02-11 23:08:08 följande:

Hittar inte lagstöd just nu men blir man sjukskriven på jobbet så har man inte ens skyldighet att meddela vilken diagnos det handlar om. Är man sjukskriven längre än en vecka kan man lämna in läkarintyg utan sidan där det står anledningen, endast omfattningen av sjukskrivning och hur länge.

Så jag skulle säga nej, skolan har ingen rätt att kräva att få veta.

Detta stämmer så jag kan inte tänka mig att skolan heller har rätt till att veta "diagnosen".
  • Friger

Det är väl bra att skolan fråga. Deras skyldighet är ju att tidigt fånga upp om det är några problem. Kan ju vara något problem i skolan som gör att ungen inte kommer.

Sen kan man väl alltid ljuga om det klämmer. Är det känsligt som du inte vill dela med dig av till skolan. Säg att ungen har lite ont i halsen eller vad tusan som helst.

Det sista man vill göra är att dra igång någon jävla strid på höga hästar om vad som är juridiskt korrekt. Dom striderna sparar man för tillfällen när det har betydelse.

• Anonym (Koltrast)

Ts, ta reda på hur det ligger till med "en del frånvaro denna veckan". Om ditt barn är omyndigt se till att du har en dialog med läraren men var noga med att involvera ditt barn så att du inte kliver på dennes integritet.

Om ditt barn har upprepad frånvaro behöver ni ett sjukskrivningsintyg för att CSN inte ska påverkas. Prata öppet med ditt barn och ge hen möjlighet att säga vad hen tänker och hur framtiden ser ut.
    Nu tolkar jag inte in som att det finns några problem men att vara proaktiv är aldrig fel.

• AnnaSturesson
    Friger skrev 2021-02-12 11:20:44 följande:

Det är väl bra att skolan fråga. Deras skyldighet är ju att tidigt fånga upp om det är några problem. Kan ju vara något problem i skolan som gör att ungen inte kommer.

Sen kan man väl alltid ljuga om det klämmer. Är det känsligt som du inte vill dela med dig av till skolan. Säg att ungen har lite ont i halsen eller vad tusan som helst.

Det sista man vill göra är att dra igång någon jävla strid på höga hästar om vad som är juridiskt korrekt. Dom striderna sparar man för tillfällen när det har betydelse.

Håller med . Inget att göra en stor sak över.
  • Physalis

Jag tycker du ska ringa eller skriva till mentorn och fråga vad det handlar om. Kanske skriver han till fel elev som har mer frånvaro än ditt barn, ksnske har ditt barn frånvaro som du inte känner till? kanske har mentorn tappat greppet om vad denne har med att göra eller kanske behöver mentorn kommunicera bättre.

Som någon påpekat så är dett knappast olagligt att fråga men ditt barn har ingen skyldighet att svara heller. Däremot har mentorn en auktoritär roll över ditt barn som kan få barnet att tro att denne är skyldig att svara när mentorn insisterar vilket mentorn bör ha vetskap om.

Jag tycker det är helt rätt att vara på sin vakt, ha koll på sina rättigheter och skydda sin integritet samt lära sina barn detsamma.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Cura)
    Physalis skrev 2021-02-12 13:51:01 följande:

Jag tycker du ska ringa eller skriva till mentorn och fråga vad det handlar om. Kanske skriver han till fel elev som har mer frånvaro än ditt barn, ksnske har ditt barn frånvaro som du inte känner till? kanske har mentorn tappat greppet om vad denne har med att göra eller kanske behöver mentorn kommunicera bättre.

Som någon påpekat så är dett knappast olagligt att fråga men ditt barn har ingen skyldighet att svara heller. Däremot har mentorn en auktoritär roll över ditt barn som kan få barnet att tro att denne är skyldig att svara när mentorn insisterar vilket mentorn bör ha vetskap om.

Jag tycker det är helt rätt att vara på sin vakt, ha koll på sina rättigheter och skydda sin integritet samt lära sina barn detsamma.

Nej, mentorn skriver inte till fel elev och barnet har inte frånvaro som jag inte känner till. Allt finns att se på plattformen, även meddelandena som jag läst. Det är ingen tvekan om att allt stämmer.

Du har troligen rätt i att mentorn tappat greppet, eller ja, mentorn verkar inte ha haft något grepp tidigare heller Skrattande

Det är just det som du tar upp att mentorn har en auktoritär roll och står "över" eleverna som jag tycker är besvärande och gör mig förbannad. Eleverna är i underläge och antar säkert att de måste svara och redogöra på ställda frågor. Jag tycker det är viktigt att veta sina rättigheter och vad andra har rättigheter till.

Sånt ser jag dagligen i mitt arbete också, att folk i överläge utnyttjar det, myndigheter t ex då gemene man ofta antar att det som kommer från någon över en är rätt och riktigt.

Vilket sjukdomstillstånd man har är just en sådan sak som är privat och som inte arbetsgivare eller skola har ett dugg med att göra förutom under särskilda omständigheter. De ska banne mig inte fråga ens.
  • Anonym (Q)

Ett korrekt svar på detta är att jag inte var medveten om att skolan behövde informeras om dessa privata detaljer och jag känner mig inte bekväm med det. Det handlar inte om covid eller någon annan sjukdom som måste rapporteras, men jag kan lämna in ett läkarintyg vid behov eller låta min förälder bekräfta att jag är hemma på grund av sjukdom.

Jag hade förstås varit lockad att hitta på något riktigt pinsamt och skambelagt för att lära mentorn en läxa, men ärligt talat tror jag inte att det är värt det.

• Lönnsirap
    Anonym (Q) skrev 2021-02-12 15:15:59 följande:

Ett korrekt svar på detta är att jag inte var medveten om att skolan behövde informeras om dessa privata detaljer och jag känner mig inte bekväm med det. Det handlar inte om covid eller någon annan sjukdom som måste rapporteras, men jag kan lämna in ett läkarintyg vid behov eller låta min förälder bekräfta att jag är hemma på grund av sjukdom.

Jag hade förstås varit lockad att hitta på något riktigt pinsamt och skambelagt för att lära mentorn en läxa, men ärligt talat tror jag inte att det är värt det.

Bra svar!

Jag tänker att ett annat bra svar faktiskt är att be mentor specificera varför hon behöver uppgiften, eller helt enkelt svara difust ang. diagnos. Dag ett med sjukdom är "mår inte bra och är trött och hängig", faktiskt en alldeles utmärkt sjukdom.

Personligen tycker jag att folk som vet att de har halsfluss samma dag som de insjuknade är lite märkligt.
  • Anonym (this)

Släpp det TS för du kan inte vinna det här, om du framhärdar så kommer det leda till 2 alternativ

1. Ditt barn har inte varit helt ärlig mot dig - det blir pinsamt för dig och ditt barn, du och ditt barn anses vara besvärliga vilket påverkar hur skolan och lärarna ser på ditt barn
    2. Mentorn har gjort fel - du och ditt barn anses vara besvärliga som framhärdat över en skitsak

Oavsett så blir det inget bra resultat

Sen.. föräldrar som pratar om juridiska rättigheter när det gäller småsaker bör nog tänka över saker, skolan eller framtida jobb kommer inte curla eller anse dessa personer vara trevlig tvärtom - så välj dina strider, redan nu framstår du som en väldigt jobbig person.

Svar på tråden Har gymnasieskolan laglig rätt att få veta vilken sjukdom?