Folk använder vår trädgård som genväg!
I höstas flyttade vi till en lägenhet med en liten trädgård (ca 10 kvadratmeter stor) och vi verkar ha dragit nitlotten vad gäller just vår trädgård. Alla trädgårdar ser olika ut och just vår ligger en bit iifrån huset (jag kan alltså inte gå rakt ut i trädgården från lägenheten) och angränsar till en allmän gräsmatta. Det är glesa häckar runt om med en ingång från ena hållet och en ingång vid den allmäna gräsmattan.
Redan i höstas märkte jag att folk genade genom vår trädgård och sade till ett par personer att jag inte ville att de skulle gå genom där, och jag trodde att det hela hade upphört. Jag förstod aldrig omfattningen av det, men nu när det är snö, så ser man varje fotspår och det verkar som att framförallt folk som rastar sina hundar på den allmäna gräsmattan är de som nyttjar "genvägen" mest och att det har blivit som någon slags inofficiell genomfartsled för ganska många människor.
Jag skulle vilja sätta upp ett staket och grindar, men har ingen aning om hur man gör. Jag har försökt googla och det verkar som att man måste gjuta plintar och det har jag varken kunskap eller ekonomi för att låta anlita någon för att göra.
Eftersom det är häckar runt om så skulle det kunna hjälpa att bara sätta en grind och strunta i staketet, men hur gör man det? Finns det grindar man kan sätta upp utan att gjuta?