• Hyllemor

Folk använder vår trädgård som genväg!

I höstas flyttade vi till en lägenhet med en liten trädgård (ca 10 kvadratmeter stor) och vi verkar ha dragit nitlotten vad gäller just vår trädgård. Alla trädgårdar ser olika ut och just vår ligger en bit iifrån huset (jag kan alltså inte gå rakt ut i trädgården från lägenheten) och angränsar till en allmän gräsmatta. Det är glesa häckar runt om med en ingång från ena hållet och en ingång vid den allmäna gräsmattan.

Redan i höstas märkte jag att folk genade genom vår trädgård och sade till ett par personer att jag inte ville att de skulle gå genom där, och jag trodde att det hela hade upphört. Jag förstod aldrig omfattningen av det, men nu när det är snö, så ser man varje fotspår och det verkar som att  framförallt folk som rastar sina hundar på den allmäna gräsmattan är de som nyttjar "genvägen" mest och att det har blivit som någon slags inofficiell genomfartsled för ganska många människor.

Jag skulle vilja sätta upp ett staket och grindar, men har ingen aning om hur man gör. Jag har försökt googla och det verkar som att man måste gjuta plintar och det har jag varken kunskap eller ekonomi för att låta anlita någon för att göra.

Eftersom det är häckar runt om så skulle det kunna hjälpa att bara sätta en grind och strunta i staketet, men hur gör man det? Finns det grindar man kan sätta upp utan att gjuta?

• Svar på tråden Folk använder vår trädgård som genväg!
  • Hippolyte

Plantera något. Behöver inte vara höga buskar. Ofta räcker det med en lavendelhäck runtomkring eller annat som markerar gränsen. Folk brukar inte klampa rakt in i någons trädgård om de är tvunga att kliva över något men växer där inget gör de det. Jag hade samma problem ett tag men sen jag planterade fler växter händer det sällan.

• Hyllemor
    Hippolyte skrev 2021-02-06 17:24:44 följande:

Plantera något. Behöver inte vara höga buskar. Ofta räcker det med en lavendelhäck runtomkring eller annat som markerar gränsen. Folk brukar inte klampa rakt in i någons trädgård om de är tvunga att kliva över något men växer där inget gör de det. Jag hade samma problem ett tag men sen jag planterade fler växter händer det sällan.

Det här var smart! Tack för tipset! Det räcker ju att jag planterar någonting vid ena ingången liksom.
  • Anonym (electro)

Elstaket är lätt att sätta upp, finns pinnar man bara trycker ner i marken. (Måste finnas varningsskyltar)

• Jemp

Är det tydligt att det är privat område? Annars hade jag börjat med skylt från varje håll bara.

• Hyllemor
    Jemp skrev 2021-02-06 18:21:18 följande:

Är det tydligt att det är privat område? Annars hade jag börjat med skylt från varje håll bara.

Ja, det är tydligt. De flesta som går här är ju folk som bor i området, så de borde fatta att det är en privat trädgård, då de har likadana själv. Skillnaden för min trädgård är att den ligger illa till och folk är för lata för att gå runt för att komma till den allmänna grönytan. Men en skylt kan ju helt klart vara bra att sätta upp innan jag har ordnat med grind eller staket.
  • Betty Boop

Hur framgår det att det är er trädgård om den inte ligger i anslutning till huset. du kan inte gå rakt ut i er egen trädgård från lägenheten? 

• Hyllemor
    Betty Boop skrev 2021-02-06 22:57:14 följande:

Hur framgår det att det är er trädgård om den inte ligger i anslutning till huset. du kan inte gå rakt ut i er egen trädgård från lägenheten? 

Ja, alltså, det framgår inte att det är just min trädgård, men den är min. Alla som bor i det här området har en egen trädgård, antingen intill huset med altandörr (om de bor på nedre botten) eller en fristående trädgård om de bor på andra våningen.

Så här ser det ungefär ut. Den röda cirkeln är min trädgård (stensatt - fler har stensatta trädgårdar, men jag vet inte vilka, så jag gjorde alla andra med gräs.)

• Hyllemor
    Hyllemor skrev 2021-02-06 23:13:38 följande:

Ja, alltså, det framgår inte att det är just min trädgård, men den är min. Alla som bor i det här området har en egen trädgård, antingen intill huset med altandörr (om de bor på nedre botten) eller en fristående trädgård om de bor på andra våningen.

Så här ser det ungefär ut. Den röda cirkeln är min trädgård (stensatt - fler har stensatta trädgårdar, men jag vet inte vilka, så jag gjorde alla andra med gräs.)

Jag bor i huset med port till höger om min trädgård. Därför vill jag ha öppningen i häcken på den sidan, då jag går rakt ut från porten och till min trädgård. Eftersom grönytan är till vänster om min trädgård, så gillar jag att ha en öppning där med, då jag dessvärre inte har något gräs i just min trädgård, eftersom den är stensatt av den förra lägenhetsinnehavaren. Dessutom har mitt barn väldigt roligt på gräsytan och det känns lite som att min trädgård fortsätter utanför häcken.

Folk går genom portarna i huset för att ta sig till grönytan och genar då genom min trädgård. Vissa kommer från andra hållet, men genar i alla fall, vilket är sjukt konstigt med tanke på att de bara kan gå runt min häck, men där står ett träd på den allmänna grönytan (alla ljusgröna cirklar är träd) Kanske har det med det att göra, jag vet inte, men störigt är det i alla fall.

• Kentaur

Fin bild du gjort. Glad
    det verkar vara ett ganska rörigt upplägg med hus, portar och tomter men det är säkert bättre än vad jag ser framför mig.

Folk går ofta av gammal vana. Har de genat där under en längre tid är risken stor att de fortsätter även om du planterar. Men det är ju bara att försöka tänker jag. Funkar inte dte kan du ju ta till kompostgallrer och lite trevliga privat-skyltar.

Det går att riva upp plattor och plantera gräs. Det är slitigt men klart värt det tänker jag. Eller kanske sätta dit lite stolar och bord.

• Hyllemor
    Kentaur skrev 2021-02-06 23:40:42 följande:

Fin bild du gjort.

det verkar vara ett ganska rörigt upplägg med hus, portar och tomter men det är säkert bättre än vad jag ser framför mig.

Folk går ofta av gammal vana. Har de genat där under en längre tid är risken stor att de fortsätter även om du planterar. Men det är ju bara att försöka tänker jag. Funkar inte dte kan du ju ta till kompostgallrer och lite trevliga privat-skyltar.

Det går att riva upp plattor och plantera gräs. Det är slitigt men klart värt det tänker jag. Eller kanske sätta dit lite stolar och bord.

Det ÄR sjukt rörigt och helt oregelbundet! Men jag ska prova att plantera och att sätta upp privatskyltar. Stolar och bord har jag inte ställt upp än eftersom vi inte har bott här under sommarhalvåret, men det kanske också hindrar folk från att gå rakt igenom.
  • Shameless

Men kan du inte bara plantera mer häck så att den vänstra ingången blir blockerad? Då kan du förvisso inte använda den men då slipper du problemet med att folk går igenom din trädgård.

Svar på tråden Folk använder vår trädgård som genväg!