• feelingconfused

Gravid men han vill inte ha barn

Behöver hjälp att reda ut mina tankar... Upptäckte för en vecka sen ungefär att jag är gravid. Vi har 3 barn sedan tidigare (varav 1 är mitt biologiska). Min man har varit tydlig med att han inte vill ha fler barn, jag har haft en stark önskan att få uppleva en graviditet + bebislivet igen. Få ett till barn.

Tog ett par dagar innan jag ens vågade berätta att jag är gravid, rädd för att han skulle tro att jag lurat honom för att bli gravid- vilket absolut inte är fallet.

Han reagerade inte så mycket. Jag grät och han tröstade. Det gick några till dagar och sen kände jag att jag fick lov att fråga hur han kände, om han tyckte jag skulle göra abort.

Han sa det inte rätt ut men han började prata om att det ju är jobbigt nog med de vi har, att det inte fungerar så länge jag jobbar skift osv.

Jag orkade inte ens säga något mer. Kände mig förkrossad att höra att han inte vill ha barnet jag bär i min mage. Grät halva natten. Han somnade. Nu vet jag inte ens längre vad jag själv känner. Jag tror att jag kommer ångra en abort (gjorde en när jag var 15 men då var det en helt annan situation med en våldsam pojkvän, ung och inga barn sedan innan och det var jobbigt nog) och behålla när han inte vill eller ens verkar bry sig alls känns inte heller rätt...

Jag känner mig sååå ensam i det här och vet inte vad jag ska göra! Några tankar? Tips?

• Svar på tråden Gravid men han vill inte ha barn
  • Pulverkaffe
    feelingconfused skrev 2021-02-04 12:25:57 följande:

Jag tänker att vad som helst kan leda till en separation. Det vet ju ingen i förhand. Att jag gör abort skulle lika gärna kunna få mig att hamna i en annan sits gällande mina känslor i förhållandet.

Absolut men då har ni inte satt ett till barn till världen som inte är önskat av sin pappa.

Varför kan man inte vara överens om att skaffa barn?

Du kan ju separera och skaffa barn på egen hand.

Då slipper ju din nuvarande sambo bli indragen i något han inte vill.
  • Anonym (Nyfiken)
    Pulverkaffe skrev 2021-02-04 12:28:59 följande:

Absolut men då har ni inte satt ett till barn till världen som inte är önskat av sin pappa.

Nu är hon ju redan gravid. Vilket han är högst ansvarig för.
  • feelingconfused
    Pulverkaffe skrev 2021-02-04 12:28:59 följande:

Tycker det är rätt naturligt att vi känner olika i detta. Han har upplevt detta 3 ggr tidigare, jag endast en gång. Blir jag lämnad/lämnar honom har jag bara ett barn. Kommer inte hinna med att försöka med någon annan då jag är 30+. Och jag vill inte det. Ej heller separera då jag älskar honom. Därför vi är ett par? Jag blev oplanerat gravid och nu står vi här.. Kan ju tycka vi dragit oss in i detta ihop.
  • Pulverkaffe
    feelingconfused skrev 2021-02-04 12:34:12 följande:

Tycker det är rätt naturligt att vi känner olika i detta. Han har upplevt detta 3 ggr tidigare, jag endast en gång. Blir jag lämnad/lämnar honom har jag bara ett barn. Kommer inte hinna med att försöka med någon annan då jag är 30+. Och jag vill inte det. Ej heller separera då jag älskar honom. Därför vi är ett par? Jag blev oplanerat gravid och nu står vi här.. Kan ju tycka vi dragit oss in i detta ihop.

Ja, jag hoppas du gör vad som blir bäst för alla inblandade, även det kommande barnet. Inte bara vad som blir bäst för dig.

Jag håller tummarna för att det slutar lyckligt!
  • Anonym (J)

Han har en poäng. Ni båda kanske behöver gå ner i tid för att få vardagen att funka?

• feelingconfused
    Pulverkaffe skrev 2021-02-04 12:56:04 följande:

Ja, jag hoppas du gör vad som blir bäst för alla inblandade, även det kommande barnet. Inte bara vad som blir bäst för dig.

Jag håller tummarna för att det slutar lyckligt!

Jag skulle aldrig göra något som jag tror blir dåligt för barnet, såklart. Och anledning till att jag skrivit här och behöver "prata" är ju att jag tvekar pga sambons inställning så det är inte så att jag fullkomligt struntar i honom i detta heller.

Tack! :)
  • feelingconfused
    Anonym (J) skrev 2021-02-04 18:02:03 följande:

Han har en poäng. Ni båda kanske behöver gå ner i tid för att få vardagen att funka?

Jag ser faktiskt inte den poängen riktigt. Är hemma och kan ta ansvar för barn och allt runt dem flera dagar i veckan. Och jobbar egentligen färre timmar per vecka än en "normal" heltid. Gå ner i tid vet jag ej om det är aktuellt. Kanske kan spara dagar att ta ut av föräldraledigheten senare.
  • Anonym (F)
    feelingconfused skrev 2021-02-03 21:33:37 följande:

Okej, jag har alltid sett det som en fördel för barnens skull då de slipper förskola hela veckorna och att jag tar fullt ansvar för dem vissa dagar. Köper att det är jobbigt om man jobbar mycket obekväm arbetstid men det gör jag inte (är väl helg som blir mest).

Jag får göra det. Kanske går att styra bort lite av tiden som är på obekväm tid i alla fall. Enbart dagtid tror jag är kört. :)

Han vet ju faktiskt om att det inte är helt 100% säkert med natural cycles så ja faktiskt. Och jag ville väl kanske också tro att han var beredd på konsekvensen som kunde bli..

Tycker inte dina arbetstider är så problemstiska. Min man jobbar så, minus natt. Det är klart det går att ha barn när ena föräldern jobbar helg! Jättemånga människor som inte jobbar måndag-fredag 7-16.
  • feelingconfused
    Anonym (F) skrev 2021-02-06 13:50:56 följande:

Tycker inte dina arbetstider är så problemstiska. Min man jobbar så, minus natt. Det är klart det går att ha barn när ena föräldern jobbar helg! Jättemånga människor som inte jobbar måndag-fredag 7-16.

Nej men precis. Lite så jag känner också :)
  • feelingconfused

Tänkte bara uppdatera om läget och tacka för allt stöd här. Pappan är nu helt med på att vi blir en till i familjen och glädjs lika mycket som jag över detta. Han ändrade attityd en vecka efter jag sagt att jag inte kan ta bort barnet. Tänka sig vilken bra utgång det blev trots att det kändes alldeles hopplöst :)

• fjanten
    feelingconfused skrev 2021-05-05 20:50:33 följande:

Tänkte bara uppdatera om läget och tacka för allt stöd här. Pappan är nu helt med på att vi blir en till i familjen och glädjs lika mycket som jag över detta. Han ändrade attityd en vecka efter jag sagt att jag inte kan ta bort barnet. Tänka sig vilken bra utgång det blev trots att det kändes alldeles hopplöst :)

Skönt! Hoppas du får en bra graviditet, förlossning och en fantastisk liten bebis att följa och älska! Grattis!
  • Anonym (Teddy)

Är det bara jag som reagerar över att ts man säger att det är jobbigt med tre barn när två av dom är hans? Jamen om han nu tycker det är så jobbigt borde han kanske inte inlett ett förhållande med någon som är barnlös och som vill ha barn. Lite måste man ju tänka framåt.

Ts, jag tycker det är fullt normalt och rättvist att du vill uppleva en till graviditet. Han har upplevt graviditet och bebistid hela tre gånger, du bara en. Det är faktiskt sånt här man måste ta i beaktande ifall man separerar med barn och sedan börjar nytt liv med en barnlös person.

Svar på tråden Gravid men han vill inte ha barn