Skolplikten.
Barn som inte gått ut grundskolan, trots att vi har skolplikt. Hur kan det bli så? Vem är ansvarig för barnen, när föräldrarna struntar i dem? Finns det någon man kan klandra?
Barn som inte gått ut grundskolan, trots att vi har skolplikt. Hur kan det bli så? Vem är ansvarig för barnen, när föräldrarna struntar i dem? Finns det någon man kan klandra?
Då kanske man ändå kan se det som att det löst sig, även om personen inte har alla formella betyg?
Om personen vill så får hen läsa på komvux. Folkhögskola står ju också till buds, finns ingen åldergräns uppåt.
Så kan det ju tyvärr bli när man inte får hemskola och det inte finns läroplikt. Foräldrarna skulle sagt de inte vill att barnet ska lära sig om evolutionen, då skulle det blivit fart på socinstanserna och fallet skulle med stor sannolikhet prioriterats näst under självmordsbenägenhetsfallen. Att bara må dåligt har tydligen ingen prioritet.
Men nu är ju barnet vuxen och har alla mojligheter i världen att ta igen sin utbildning om han/hon vill, Sverige är unikt i den aspekten. Men det verkar ju vara du som har problem med detta, inte den det handlar om?
Så kan det ju tyvärr bli när man inte får hemskola och det inte finns läroplikt. Foräldrarna skulle sagt de inte vill att barnet ska lära sig om evolutionen, då skulle det blivit fart på socinstanserna och fallet skulle med stor sannolikhet prioriterats näst under självmordsbenägenhetsfallen. Att bara må dåligt har tydligen ingen prioritet.
Men nu är ju barnet vuxen och har alla mojligheter i världen att ta igen sin utbildning om han/hon vill, Sverige är unikt i den aspekten. Men det verkar ju vara du som har problem med detta, inte den det handlar om?
Du säger själv: Personen vill inte plugga. Och hen är vuxen. Så det är ju upp till personen själv?
Du säger själv: Personen vill inte plugga. Och hen är vuxen. Så det är ju upp till personen själv?
Jag vet av egen erfarenhet, och av andra som jag känner, att det händer att barn som har fått ALLT det där, som har fått bra förebilder, ändå har det precis så som du beskriver. Oftast har de i alla fall avslutat grundskolan. Okej. Men du verkar tro att allt hänger på föräldrarna. Och det gör det inte. Det finns individer - allra oftast har de då något NPF - som envisas med att inte göra klart skolan, oavsett hur mycket hjälp de får. Jag vet, för jag jobbar med såna.
Föräldrarnas förebild och insatser spelar förstås en roll. Men det är inte allt. Det är ganska mycket annat också. T.ex. att barnet inte orkar. Och körkort? Jag tjatar på mina tre vuxna barn som alla är över 25, de har inte heller tagit körkort än. Jag tror att det har förändrats, det är inte så längre att man bara tar det direkt. Kanske väntar de på självkörande bilar.
Allt det där låter ändå som enskilda intryck, utan djupare insyn i deras situation. Varför blandar du i dig? Barnen är vuxna och kan göra som de vill nu.
Ja, enskilda intryck från hela familjen och släkten, grannar, f.d. vänner, arbetsgivare (!) etc etc... Och framförallt deras barn.
Varför jag blandar mig i?! Hade inte du blandat dig i menar du? Har du tänkt på att detta kan vara mitt barnbarn?
"Inte heller blir det lättare av att ett yngre syskon är klar med sin utbildning på avancerad nivå om ett par år."
Hur menar du här?
Har alltså syskonet gått i skola och klarat det utan problem trots att du säger att föräldrarna är värdelösa.
Hur kommer det sig att ett barn gått i skolan och tom snart är klar med en avancerad utbildning?
Har dom behandlat syskonen olika?
om en inte klarar att gå i skolan men syskonet blir högutbildad verkar det ju mer som om barnet (nu vuxen) har haft något problem eller diagnos eller liknande för du skrev ju också att barnet inte ville gå i skolan, men syskonet ville alltså?
Då verkar det ju inte vara föräldrarna som gjort något så att barnet inte ville gå i skolan.
Hur menar du att föräldrarna är värdelösa? har dom inte försökt att få i väg barnet till skolan menar du?
Om det är ditt barnbarn så är jag väldigt förvånad att du inte lyckades bättre med ditt barn. Man kan knappast svartmåla sitt barn utan att svartmåla sig själv.
"Inte heller blir det lättare av att ett yngre syskon är klar med sin utbildning på avancerad nivå om ett par år."
Hur menar du här?
Har alltså syskonet gått i skola och klarat det utan problem trots att du säger att föräldrarna är värdelösa.
Hur kommer det sig att ett barn gått i skolan och tom snart är klar med en avancerad utbildning?
Har dom behandlat syskonen olika?
om en inte klarar att gå i skolan men syskonet blir högutbildad verkar det ju mer som om barnet (nu vuxen) har haft något problem eller diagnos eller liknande för du skrev ju också att barnet inte ville gå i skolan, men syskonet ville alltså?
Då verkar det ju inte vara föräldrarna som gjort något så att barnet inte ville gå i skolan.
Hur menar du att föräldrarna är värdelösa? har dom inte försökt att få i väg barnet till skolan menar du?
Du kommenterade inte på mitt andra inlägg där jag skrev att du kan anmäla till kommunen, eller skolinspektionen om du vill ha en djupare granskning av hur man hanterar detta i din kommun, men det var väl för "jobbigt" för dig kanske.
Jag tipsade också om Komvux och Folkhögskola. Det finns superkul och bra utbildningar på folkhögskola, de tar INTE sex år! Du verkar tyvärr mest ute efter att få gnälla men inte så sugen på att faktiskt ta till dig information som skulle kunna hjälpa den person du skriver om.
När man inte gått ut med grundskolebetygen så är Folkhögskolan ett helt annat system som i många fall fungerar bättre för den typen av personer där skolan inte fungerade så bra, och man får inte betyg enligt det vanliga systemet. Många har inte så bra koll på det (som tex du), men tar man reda på, så kan det bli som en helt ny värld. De flesta folkhögskolor har ansökningnstid mars/april så sätt dig nu och läs på Folkhögskola.nu. Där söker du/ni reda på de skolor som INTE kräver att man har grundskolebetyg - detta kan vara räddningen för den personen. Jag har själv en vuxen son som nu läser på en folkhögskola (han hade inga betyg alls från högstadiet). Han trivs som fisken i vatten, det går jättebra och han mår väldigt bra av att gå där. Vill du på riktigt hjälpa personen så tror jag att det här är rätt väg att gå. Fortsätter personen säga att den "inte vill plugga" - ja då får hen nog faktiskt lite skylla sig själv. Kanske vill hen inte plugga förrän den står utan jobb, men då är det så.