• Anonym (Ts)

Vem bestämmer?

Pappan till min 24-åringa dotter har gått bort. Min dotter vill gärna att jag följer med på begravningen, men det vill inte hennes pappas fru. Båda anser att de får bestämma då de är närmast släkting. Jag skulle gärna vilja ha lite råd hur jag ska hantera situationen.

Lite bakgrund. Jag och pappan skiljde oss när dottern var 13 år. Det var ingen dramatik, inget bråk, vi hade bara vuxit ifrån varandra. Vi flyttade isär men bodde ganska nära varandra, dottern var hos pappan varannan helg på grund av att han reste mycket i jobbet, men om det fanns veckor han var hemma mer kunde hon vara lite mer hos honom. Vi har alltid haft ett gott samarbete, hjälpt varandra, ställt upp om den ena blivit sjuk och liknande.

När dotter flyttade hemifrån minskade vår kontakt i och med att vi inte hade samma naturliga kontaktyta eller vad man ska säga. När dottern var 18 träffade pappan sin nya fru, och de gifte sig när dottern var 20 år. Jag har inte haft mycket kontakt alls med frun, men hälsar alltid när jag ser henne, vi har småpratat nån gång när vi ses i samband med dottern, tex när hon tog studenten och någon födelsedag. Har aldrig haft något otalt, även om jag tror att hon inte har varit så glad över att pappan och jag haft sporadisk kontakt.

Nu vill dottern ha med mig på begravningen, hon är förtvivlad. Jag för min del vill gärna gå dit framför allt som stöd, men också för att säga farväl för egen del till en fin man som jag delat många år och många fina stunder med, en bra människa, och en bra pappa. Sen del delen hade jag väl kunnat avstå ifrån om det gör hans fru obekväm, men mitt hjärta brister för min dotter. Jag vill inte skapa konflikt i och med min närvaro, men min dotter mår väldigt dåligt.
    Kan lägga till att det inte har med mängden folk på begravningen att göra då frun erbjudit dottern att ha med någon annan, men dottern vill inte det, hennes närmsta vän bor långt bort. Nu i och med denna konflikt är dottern än mer angelägen att ha med mig som stöd då hon också känner sig obekväm och inte helt accepterad.

Ska jag kanske ringa till frun? Eller hur ska jag förhålla mig?

• Svar på tråden Vem bestämmer?
  • molly50
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 10:52:50 följande:
    Det kan ju även vara sådana saker, som att svärföräldrarna på olika sätt alltid har visat, att de ser den tidigare svärdottern som sin riktiga svärdotter. D.v.s. att en massa människor i kyrksalen är medvetna om konflikten. Svårt att gå in i en stillhet då, koncentrera sig på vad prästen säger och ta farväl av den döde.

Skulle du även tränga dig in på mottagningen efteråt? Även om den hölls i änkans hem? I så fall kan hon ringa på polisen. Kyrkorummet är officiellt öppet för alla, men gammal god sed säger ändå att man inte går på privata förrättningar i kyrkan - som bröllop, dop, konfirmering och begravning - om man inte är bjuden.

USCH så ni resonerar! Om jag skulle hamna i denna situation (som änkan), så skulle jag låta göra en direktkremering (alltså utan ceremoni innan), och sedan hålla en privat ceremoni med urnan närvarande i mitt hem. Det finns även kristna pastorer och präster som - mot ersättning - ställer upp på att utföra sådana ceremonier i privata hem. Faktiskt även utan dottern i detta fallet, om jag skulle vara orolig för att hon skulle skvallra för modern om när ceremonin ska hållas - och denna kanske skulle komma dit och bråka. Sedan skulle jag sätta in en dödsannons och skriva "begravningen har ägt rum i stillhet". 
    Men det finns ju ingen konflikt i TS fall.
    Hon och hennes ex är skilda sedan länge och änkan har varit gift med honom i flera år.
    Och det har aldrig funnits något otalt mellan TS och änkan.
    Och t om änkans bror och andra familjemedlemmar har ju reagerat på hennes beteende.
    Så vad är problemet om TS kommer till kyrkan som stöd för sin dotter?
    Änkan har ju t om sagt att dottern får ta med sig ett stöd och dottern ville ha sin mamma,TS.
    Till kyrkan får alla komma. Det kan ingen hindra.
    Det är en annan sak med begravningskaffet efteråt.
    Det måste man anmäla till begravningsbyrån om man vill komma till.

Det sista du skriver,om hur du skulle bete dig,det är ju en större riskfaktor för konflikter än om TS bara kommer till kyrkan.
    Så jag får väl instämma i din kör. Usch så du resonerar!
    Du låter som den kränkta här som har svårt att acceptera att din man haft ett liv innan dig.
  • Anonym (XXX)
    Anonym skrev 2021-01-24 15:18:24 följande:
    Och vem skulle dennas alter ego vara?
    Det får man inte skriva här. Men hennes riktiga förnamn börjar i alla fall på M!
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 15:40:46 följande:

Det får man inte skriva här. Men hennes riktiga förnamn börjar i alla fall på M!

Då kan du väl ändå skicka ett pm till personen.

Jag vet att både jag och enanoymous i olika trådar blivit anklagade för detta. För min egen del så är detta taget ur luften, då jag mycket sällan avviker från att använda annat än min eget nick.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2021-01-24 12:21:43 följande:
    Dricker ett glas champagne och ner i graven ????

Ingen svensk tradition i varje fall.

Traditionen är att man tar farväl genom att gå runt kistan och lägga en blomma, niga eller buga.

Det fungerar utmärkt även om man är dryga 100 (officiella begravningar är undantagna och mycket få)

Till minnesstund brukar det vara föranmälan på.

Jag har, tyvärr, en hel del erfarenhet som begravningsgäst.

Istället för att hitta på hypotetiska scenario så utgå hur det är i ts sits

Ingen konflikt

Änkans barn står på ts dotters sida

Ingen minnesstund

Ts dotter får ta med en stödperson, men av någon outgrundlig anledning, inte sin mamma.

Jag misstänker irrationell svartsjuka från änkans sida
    Jag håller med om detta.
  • molly50
    Jag vet inte vem du syftar på.
    Men om det är mig så är du helt ute och famlar i blindo.
    Jag använder enbart detta nick och inget annat.
    Och nej,det är inte mitt riktiga förnamn. Bara mitt nick.
  • Anonym
    molly50 skrev 2021-01-24 15:55:23 följande:
    Så här på rak arm kommer jag inte på någon annan som börjar på M.
    Såklart kan personen i fråga gissa fel. 

Själv skriver jag ofta anonymt och hittills har ingen lyckats lista ut vem jag är såvitt jag vet.
  • molly50
    Anonym skrev 2021-01-24 16:00:37 följande:
    Så här på rak arm kommer jag inte på någon annan som börjar på M.
    Såklart kan personen i fråga gissa fel. 

Själv skriver jag ofta anonymt och hittills har ingen lyckats lista ut vem jag är såvitt jag vet.
    Nej,inte jag heller. Det var därför jag undrade.
    Men jag tar då inte åt mig då jag inte har fler nick än detta och aldrig brukar skriva anonymt.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 15:07:53 följande:
    Det är rätt fånigt att du skriver under både ditt användarnamn och ett anonymt nick i samma tråd, så att det ska verka som att ni är flera som tycker så. Jag SER sådant.
    Du ser absolut ingenting, jag har bara skrivit under med anhörig i denna tråd och inget annat,
    ser du något annat ser du helt galet fel.

Jag skriver just anhörig för att jag har begravt flera släktingar och det handlar om begravning i denna tråd.

Så nej du har fel!
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2021-01-24 15:47:42 följande:
    Då kan du väl ändå skicka ett pm till personen.

Jag vet att både jag och enanoymous i olika trådar blivit anklagade för detta. För min egen del så är detta taget ur luften, då jag mycket sällan avviker från att använda annat än min eget nick.
    Samma här... Jag skriver också under ett nick.. Det reggade nicket. Och för den som är valken och kan läsa ser ju att vi skriver på olika sätt.. Även om man ibland håller med dig i det du skriver.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Intressant egentligen är att när du inte kan argumentera i sak  så skall du börja spekulera om personer bakom nicken.

Varför är det så viktigt för dig att försöka dra tråden till OT?

Nej bry dig inte om att svara.
    Dock så tycker ju jag att du skall lägga ned dina antydningar om "vem som skriver under vilka nick" och hålla dig till ämnet.. Vilket du har c:a 90% fel i det du skriver i iofs, men du håller dig till ämnet med dina felaktigheter.

• Anonym (XXX)

Det man kan lära sig av det här, är väl att det är vettigt att förbereda sin begravning, och prata med sina närmaste anhöriga (nej det är inte en exfru/exman) om hur de också vill ha det. Vilka de skulle vilja se på begravningen och inte, till exempel. Diskutera detta. Självklart bestämmer man själv, men då vet de anhöriga i alla fall om det - och det behöver inte komma som en chock när alla är upprivna ändå.

Skriv gärna upp det också i "Vita arkivet", så att det finns där svart på vitt, och inte behöver diskuteras. T.ex.:

"Jag önskar inte att min exfru Sara bjuds till min begravning. Men om jag skulle avlida medan något av våra gemensamma barn fortfarande är minderårigt, så är hon välkommen i egenskap av ledsagare till barnen". 

molly50 skrev 2021-01-24 15:55:23 följande:
    Nej jag menade inte dig. Men vi släpper det nu. 
  • Anonym
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 18:23:25 följande:

Det man kan lära sig av det här, är väl att det är vettigt att förbereda sin begravning, och prata med sina närmaste anhöriga (nej det är inte en exfru/exman) om hur de också vill ha det. Vilka de skulle vilja se på begravningen och inte, till exempel. Diskutera detta. Självklart bestämmer man själv, men då vet de anhöriga i alla fall om det - och det behöver inte komma som en chock när alla är upprivna ändå.

Skriv gärna upp det också i "Vita arkivet", så att det finns där svart på vitt, och inte behöver diskuteras. T.ex.:

"Jag önskar inte att min exfru Sara bjuds till min begravning. Men om jag skulle avlida medan något av våra gemensamma barn fortfarande är minderårigt, så är hon välkommen i egenskap av ledsagare till barnen". 

Min exman och jag var nära anhöriga. Nu lämnade han först men hade jag gjort det så hade jag velat ha honom närmast, dvs på första bänkraden.

Utöver det så är kyrkan öppen för alla, alltid. (Under icke pandemi.)
  • Anonym (anhörig)

Nej du skrev det till mig under ett av mina inlägg så jag vill gärna veta vilket mer nick än anhörig du tror att jag skrivit inlägg med så kan ju den personen också få veta att du tror att den personen och jag är samma person för vi vi vet att vi INTE är det.
    Tycker det är ganska så fräckt att påstå att jag har skrivit under två olika nick, varför skulle jag det när jag ändå är anonym?
  • molly50

Men varför hakar du upp dig så på änkan?
    Ska inte dottern ha något att säga till om vid sin egen fars begravning?
    Att vilja utestänga den dödes närmsta anhöriga från begravningen är inget annat än respektlöst,egoistiskt och fruktansvärt ogint.

De kanske redan vet att pappan hade velat ha TS med på begravning.
    Då får man försöka anpassa sig till det.
    Den enda som inte vill ha TS med är ju änkan.
    Det får i alla fall mig att tro att hon är svartsjuk och kränkt.

Så bra att det inte var mig du menade.
    Men jag förstår inte varför du överhuvudtaget ens tog upp det istället för att hålla dig till trådens ämne.
    Speciellt som du själv verkar veta att trollspekulationer inte ör tillåtna i forumet.
  • EnAnonumius

"Ledsagare"? Utgår du från att personen som känner behov av att ha en stödperson automatiskt skulle vara funktionshinder också?
    Det heter STÖDPERSON
  • Anonym (Ts)

Hej igen alla som svarat i tråden!

Idag var begravningen, det blev trots allt inomhus i ett kapell på grund av dåligt väder.

Det gick bra, så bra som nu en begravning kan gå. Vi blev placerade av representanten från begravningsbyrån, jag och dottern längst fram på ena bänken och änkan och hennes son på den andra bänken längst fram, på andra sidan gången.

Jag är glad att jag var med, främst för dotterns skull. Jag är helt för att unga vuxna ska lära sig stå på egna ben, men sin fars begravningen är inte en kurs i självständighet. Hon var fullständigt uppriven och jag tror inte hon hade klarat av att närvara själv.

Hur som helst, jag hade inte tänkt prata med änkan, förutom att möjligtvis beklaga sorgen, ville ge henne utrymme i en tuff situation. Hon kom dock fram efteråt och ville prata med mig. Hon sa att hon var glad att jag trots allt följt med, för min dotter, men också för att hon innerst inne förstod att hennes make/mitt ex hade velat det. Hon pratade om att hon alltid känt att alla sett mig, dottern och maken som den riktiga familjen, medan hon kom in lite på sidan. Det gjorde att det slog över i sorgen och var anledningen till att hon först sagt att jag inte fick komma.

Det var ingen fika efteråt så vi skiljdes åt där, hon och dottern kramades länge och det känns fint att vi avslutade på vänskaplig fot. Hon kommer flytta närmare sin son, så vi kommer inte ses så mycket framöver, så det blev ett hejdå till henne också. Dottern kommer kanske ha viss kontakt, men de har aldrig riktigt haft en egen relation och hon tog dessutom hårt på detta med att jag först inte fick följa med, så kanske de bara kommer höras av nån gång ibland.

Tack för att ni engagerat er!

• Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 10:52:50 följande:
    Det kan ju även vara sådana saker, som att svärföräldrarna på olika sätt alltid har visat, att de ser den tidigare svärdottern som sin riktiga svärdotter. D.v.s. att en massa människor i kyrksalen är medvetna om konflikten. Svårt att gå in i en stillhet då, koncentrera sig på vad prästen säger och ta farväl av den döde.

Skulle du även tränga dig in på mottagningen efteråt? Även om den hölls i änkans hem? I så fall kan hon ringa på polisen. Kyrkorummet är officiellt öppet för alla, men gammal god sed säger ändå att man inte går på privata förrättningar i kyrkan - som bröllop, dop, konfirmering och begravning - om man inte är bjuden.

USCH så ni resonerar! Om jag skulle hamna i denna situation (som änkan), så skulle jag låta göra en direktkremering (alltså utan ceremoni innan), och sedan hålla en privat ceremoni med urnan närvarande i mitt hem. Det finns även kristna pastorer och präster som - mot ersättning - ställer upp på att utföra sådana ceremonier i privata hem. Faktiskt även utan dottern i detta fallet, om jag skulle vara orolig för att hon skulle skvallra för modern om när ceremonin ska hållas - och denna kanske skulle komma dit och bråka. Sedan skulle jag sätta in en dödsannons och skriva "begravningen har ägt rum i stillhet". 
    Så konstigt DU resonerar!

Ingen har sagt att TS ska tränga sig in på någon mottagning. Kyrkan är som sagt öppen för alla.

Inte behöver man vänta på en inbjuden för att gå på en begravning i kyrkan. Jag har själv gått på en bekants begravning bara för att kyrkan ligger nära där jag bor. Någon av den dödas vänner frågade vänligt på vilket sätt jag kände henne och jag svarade på det. Jag gick naturligtvis inte på mottagningen efteråt, eftersom jag inte kände någon av hennes släktingar eller vänner.

Du låter helt rabiat med din direktkremering. Som tur var, så var inte änkan i detta fall lika rabiat utan det löste sig. Däremot har du rätt i att änkan kände sig utanför familjen. Men hon insåg själv att det var fel att utesluta ex:et från begravningen.
  • Pope Joan II
    EnAnonumius skrev 2021-01-24 20:15:39 följande:
    "Ledsagare"? Utgår du från att personen som känner behov av att ha en stödperson automatiskt skulle vara funktionshinder också?
    Det heter STÖDPERSON
    Inte för att jag tycker att Anonym (XXX) har rätt i något annat hon skriver men du har som vanligt fel. Ordet ledsagare kan givetvis användas i helt andra sammanhang än när det handlar om funktionshindrade.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-26 16:04:05 följande:

Idag var begravningen, det blev trots allt inomhus i ett kapell på grund av dåligt väder.

Det gick bra, så bra som nu en begravning kan gå. Vi blev placerade av representanten från begravningsbyrån, jag och dottern längst fram på ena bänken och änkan och hennes son på den andra bänken längst fram, på andra sidan gången.

Jag är glad att jag var med, främst för dotterns skull. Jag är helt för att unga vuxna ska lära sig stå på egna ben, men sin fars begravningen är inte en kurs i självständighet. Hon var fullständigt uppriven och jag tror inte hon hade klarat av att närvara själv.

Hur som helst, jag hade inte tänkt prata med änkan, förutom att möjligtvis beklaga sorgen, ville ge henne utrymme i en tuff situation. Hon kom dock fram efteråt och ville prata med mig. Hon sa att hon var glad att jag trots allt följt med, för min dotter, men också för att hon innerst inne förstod att hennes make/mitt ex hade velat det. Hon pratade om att hon alltid känt att alla sett mig, dottern och maken som den riktiga familjen, medan hon kom in lite på sidan. Det gjorde att det slog över i sorgen och var anledningen till att hon först sagt att jag inte fick komma.

Det var ingen fika efteråt så vi skiljdes åt där, hon och dottern kramades länge och det känns fint att vi avslutade på vänskaplig fot. Hon kommer flytta närmare sin son, så vi kommer inte ses så mycket framöver, så det blev ett hejdå till henne också. Dottern kommer kanske ha viss kontakt, men de har aldrig riktigt haft en egen relation och hon tog dessutom hårt på detta med att jag först inte fick följa med, så kanske de bara kommer höras av nån gång ibland.

Vad fint att det löste sig och att du kunde följa med som stöd för din dotter och också att änkan ändrat sig och inte misstyckte att du följde med.
    Det slutade nog som mannen hade velat ha det, alla var sams och ni alla kunde ta farväl av pappa/man och ex.
  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-26 16:04:05 följande:

Skönt att höra att allt ändå gick så pass bra. 
    Hoppas ni nu kan komma vidare i er sorg.

Kram.
Svar på tråden Vem bestämmer?