• Aschi

Min 2 åriga son säger att han inte tycker om mig

Hej!

Precis som rubriken lyder så sa min 2 åriga son "Tycker inte om mamma" idag. Aj!? Mitt hjärta gick sönder.

Det var när jag och min man kom för att hämta honom på förskolan han sa det. Jag sträckte ut armarna för att ta emot honom men han gick till sin pappa istället, tittade strängt på mig och upprepade det som ett mantra.

Jag förstår ju någonstans att han inte menar det men detta är inte direkt någon ny grej så jag börjar ju undra varför han håller på såhär. Han har föredragit sin pappa före mig sedan ett år tillbaks. Och säger ofta "INTE mamma" om det står mellan vem som ska trösta eller så. Ibland skriker han och sparkar och vevar med armarna och upprepar "Nej, inte mamma!!!".

Förstår det verkligen inte. Jag är den som överöser honom med massor med kärlek, leker med honom, har ett otroligt stort tålamod med honom och är väldigt pedagogisk som mamma.

Min man däremot har svårt för att veta hur han ska trösta, har inget vidare stort behov att gosa, leker inte så mycket med honom och har 0 tålamod. ÄNDÅ är det honom min son springer till när han har gjort sig illa eller vill ha närhet.

Snälla, säg inte att jag är ensam? Tips?

Vill ju inget hellre än att han ska vilja komma till min famn också.

• Svar på tråden Min 2 åriga son säger att han inte tycker om mig
  • Aschi
    Mrs Moneybags skrev 2021-01-20 14:50:35 följande:

Jag håller med 100%. 

Ibland är det väl så att man inte gillar någon tillfälligt, även barn kan ju känna så. Och detta med mammighet och pappighet går ju ofta fram och tillbaka. Min son var jättemammig i början och sedan pappig. Nu är han kanske lite mittemellan. Men kanske liiiite mer pappig.  

Det är ingen big deal. Vi har olika roller och då blir man olika poppis emellanåt. 

Tack för svar! Och han var pappig och ville inte tröstas av dig alls i över ett år då också?

I vårat fall vore det bra om vi också kunde hitta någon form av jämnare fördelning här hemma så jag tar tacksamt emot konkreta tips! Jag vill ju gärna få trösta ibland också och min man vill gärna kunna få avlastning.
  • Aschi
    sextiotalist skrev 2021-01-20 14:30:27 följande:

Där har jag ett svar. "Det behöver du inte, jag älskar dig ändå" och sedan släppa det. Man bekräftar och ger respons.

Och det är ok för barn att inte tycka om sina föräldrar ibland, tycka de är dumma etc

Självklart är det okej att barn inte tycker om sina föräldrar ibland, det är inget konstigt med det. Men om ens son mer eller mindre inte vill ha tröst av en under över ett (!) års tid bör man ju fundera på vad det kan bero på. Vore märkligt annars?
  • sextiotalist
    Aschi skrev 2021-01-20 15:20:53 följande:
    Självklart är det okej att barn inte tycker om sina föräldrar ibland, det är inget konstigt med det. Men om ens son mer eller mindre inte vill ha tröst av en under över ett (!) års tid bör man ju fundera på vad det kan bero på. Vore märkligt annars?
    Lite tröst. Min bästa väninnans yngsta var pappas son från dag 1, det gick bra när pappan inte var hemma, men så fort han kom hem så var min väninna endast till för en sak, mat. Nu hade de tidigare barnen varit extremt mammiga, så hon tog det bra. Men det behöver inte alls vara något fel på dig eller ni gjort något fel. Din son är pappas pojke (vilket kan ändra sig). Skuldbelägg dig inte, ni har med all säkerhet inte gjort något fel alls. Vissa barn är väldigt pappiga, andra är mammiga och en del kan vara extremt av detta.
  • Solblomma30
    Snäll men inte tråkig skrev 2021-01-20 09:32:27 följande:

Och vilken barnpsykolog som helst skulle också säga att det är viktigt att vara lyhörd för barns integritet och att det inte är självklart att barn vill kramas varje gång en vuxen vill det.

Det här har det pratats mycket om de senaste åren, hur fel det är att säga saker till sitt barn som   "farmor blir ledsen om du inte ger henne en kram" för att försöka få barnet att kramas när det inte vill. Jag har svårt att tro att du har missat det.

Nu säger jag inte att TS är en person som inte är lyhörd för sitt barns integritet. Barn kan bete sig som TS son i perioder hur bra förälder man än är. TS verkar vara en bra förälder.

Oc jag skulle inte direkt välja uttrycket "kväva sitt barn med kärlek" som någon ovan gjorde. Det är ju inte kärleken i sig som är problemet.

Däremot kan barn absolut känna sig kvävda om vuxna vill ge dem massa fysisk närhet när de själva inte känner för det. Jag minns tydligt hur jobbigt jag tyckte det var som barn när vissa äldre släktingar ständigt ville kramas och pussas varje gång vi sågs. Idag finns en helt annan respekt än vad det gjorde då för att barn kan känna på det sättet.

Jag håller helt med dig i det du skriver om att det är förkastligt att tvinga sig på ett barn fysiskt med kramar och närhet som vissa vuxna tycker att det är okej att göra. Men den här tråden handlar i mitt tycke inte någonstans om att tvinga barnet till kramar (vilket TS också bekräftar att det inte handlar om), utan om att mamman upplever att barnet inte vill bli tröstat av henne. Att trösta betyder i min värld inte nödvändigtvis att man kramar eller är fysiskt nära utan om att barnet söker sig till en för tröst, psykiskt eller fysiskt (i vår familj får ingen krama eller röra barnen om de inte ger sitt medgivande, och det tycker jag är väldigt viktigt att lära dem tidigt).

Att överösa sitt barn med kärlek betyder inte att man tvingar sig på dem fysiskt, utan om att man ser dem och bekräftar dem. Och Game of Thrones verkar tycka att det är fel att ge obegränsat med kärlek till ett barn, och det är definitivt en väldigt gammal och väldigt överbevisad myt. Ungefär som när man säger att man skämmer bort ett spädbarn genom att bära hen för mycket. Det gör man inte.

Det är många i tråden som tycker att det inte är en big deal att barnet tydligt favoriserar en förälder, då har man kanske själv inte upplevt det på nära håll. Det är förstås inget farligt, eller alls onormalt, men kan vara väldigt jobbigt för föräldern som inte är favoriten just då. Det är en instinkt att som förälder vilja trösta ett ledset barn, och att då inte få göra det känns tufft och ledsamt.
  • Friger

Det är ju inte så att ungar håller längre pedagogiska samtal om att trots att dom älskar mamma otroligt mycket så vill barnet idag även umgås lite med pappa. Dom uttrycker det kort, konstis och hjärtlöst utan att mena något illa.

Sen när dom blir äldre så kan samma sak användas i utpressningssyfte eller vinna fördelar.

Sådana är barn. Jag var själv inte så dålig på att spela på morsan känslor när jag var yngre. När jag tänker efter var jag nog motsvarigheten till Mozart på området.

• Knepochknåp

Här hemma har vi haft det exakt likadant med vår 3-åring. Blev så jobbigt psykiskt för mig att jag pratade med en psykolog tillslut.

Hon förklarade, liksom andra här i tråden att sånt går upp och ner. Hon gav som råd att det bästa är att pappan alltid är där och säger "jag älskar både dig och mamma" "eller " jag vill gärna att mamma är med". Och att man som mamma (i det här fallet) inte beskyller barnet, skammar det eller något för det barnet säger, just för att barnet har rätt till sina eventuella känslor eller inte vet vad det säger. I det stora hela så fick jag stöd i att det är normalt och att jag var den som behövde lära mig att inte göra så stor grej av det. Nu har vi fortfarande "pappa är bäst " men inga mer "älskar inte dig mamma".

Jag tror inte som någon säger här att man kan kväva med för mycket kärlek. Självklart vill ingen ha kramar när man inte vill, få sina känslor respektetade, kunna välja vem som ska trösta osv men det är ju en annan sak än att överrösa med kärlek som du skriver att du gör.

• stor grön drake

Så har min (snart) tvååring varit sedan i mars när jag började jobba. Sen på nätterna, när (hon tror att) jag sover så kommer hon krypande och ligger nära och myser.

Hon vägrar kramas med mig. Bara pappa duger. Så de få gångerna hon verkligen kramas med mig blir otroligt värdefulla.

• Wolfie13

Har pappan och barnet en bra relation? Tänker eftersom du skriver att pappan har noll tålamod, inte vill gosa mm.

Kanske barnet försöker "laga" den relationen på detta sätt... ? Å blir avvisande mot dig

• Aschi
    Wolfie13 skrev 2021-01-20 21:19:35 följande:

Har pappan och barnet en bra relation? Tänker eftersom du skriver att pappan har noll tålamod, inte vill gosa mm.

Kanske barnet försöker "laga" den relationen på detta sätt... ? Å blir avvisande mot dig

De har en väldigt fin relation, egentligen. Men när det verkligen gäller så blir pappan trött och irriterad och fokuserar mest på att gnälla över varför vår son sover så dåligt osv (och såhär har det varit sedan vår son föddes). Jag säger att han måste fokusera på vår son när han är ledsen och skippa gnället och ältandet eftersom att han behöver tröst av honom. Jag har ett betydligt större tålamod och är mer positivt lagd så det hade underlättat för alla om jag kunde avlasta.

Men får också en känsla av att min son, precis som du skriver, vill laga eller åtminstone förstärka relationen med pappan som kan vara rätt disträ. Att han kanske känner att han inte får full uppmärksamhet.
  • Aschi
    stor grön drake skrev 2021-01-20 21:02:24 följande:

Så har min (snart) tvååring varit sedan i mars när jag började jobba. Sen på nätterna, när (hon tror att) jag sover så kommer hon krypande och ligger nära och myser.

Hon vägrar kramas med mig. Bara pappa duger. Så de få gångerna hon verkligen kramas med mig blir otroligt värdefulla.

Eller hur, samma här! När min son väl kommer för att kramas så känns det extra fint, de stunderna får man ta till vara på <3
  • Aschi
    Knepochknåp skrev 2021-01-20 20:45:19 följande:

Här hemma har vi haft det exakt likadant med vår 3-åring. Blev så jobbigt psykiskt för mig att jag pratade med en psykolog tillslut.

Hon förklarade, liksom andra här i tråden att sånt går upp och ner. Hon gav som råd att det bästa är att pappan alltid är där och säger "jag älskar både dig och mamma" "eller " jag vill gärna att mamma är med". Och att man som mamma (i det här fallet) inte beskyller barnet, skammar det eller något för det barnet säger, just för att barnet har rätt till sina eventuella känslor eller inte vet vad det säger. I det stora hela så fick jag stöd i att det är normalt och att jag var den som behövde lära mig att inte göra så stor grej av det. Nu har vi fortfarande "pappa är bäst " men inga mer "älskar inte dig mamma".

Jag tror inte som någon säger här att man kan kväva med för mycket kärlek. Självklart vill ingen ha kramar när man inte vill, få sina känslor respektetade, kunna välja vem som ska trösta osv men det är ju en annan sak än att överrösa med kärlek som du skriver att du gör.

Tack för att du delar med dig, bra tips! Ska ta med mig dem här hemma! <3
  • Wolfie13
    Aschi skrev 2021-01-21 10:44:36 följande:

De har en väldigt fin relation, egentligen. Men när det verkligen gäller så blir pappan trött och irriterad och fokuserar mest på att gnälla över varför vår son sover så dåligt osv (och såhär har det varit sedan vår son föddes). Jag säger att han måste fokusera på vår son när han är ledsen och skippa gnället och ältandet eftersom att han behöver tröst av honom. Jag har ett betydligt större tålamod och är mer positivt lagd så det hade underlättat för alla om jag kunde avlasta.

Men får också en känsla av att min son, precis som du skriver, vill laga eller åtminstone förstärka relationen med pappan som kan vara rätt disträ. Att han kanske känner att han inte får full uppmärksamhet.

Ja kan nog va lite så. pappan får helt enkelt försöka anstränga sig lite mer :) säker på din son älskar ditt mest av allt men lägger sin energi på den "svåra" i ekvaktionen
  • Theresa86

Hej Aschi!

Du behöver inte vara orolig det händer nog dom flesta föräldrar någon gång :)

Brukar ju gå lite i vågor, man pendlar mellan mamma och pappa.

Svar på tråden Min 2 åriga son säger att han inte tycker om mig