Glinda från Oz skrev 2021-01-16 22:54:21 följande:
Du ska såklart inte söka jobb för den tiden du är sjukskriven, vad skulle det vara för mening med det? Du måste ju tacka nej om du får det, ingen kommer anställa dig på heltid heller när de vet att du inte kan jobba så mycket.
Efter 6 månader får du sjukpenning på fortsättningsnivå (75% av din SGI istället för 80%)
Du får A- kassa på 50% och sjukpenning på 50% om du blir helt arbetslös.
Har du pratat med facket? Man får inte säga upp någon hur som helst det finns väldigt hårda lagar och regler kring det även vid arbetsbrist.
Nä, jag tyckte också att det lät konstigt... men Af skrev ju att jag måste söka heltidsjobb även om jag är sjukskriven 50 %?
Ja, det låter ju rimligt att jag skulle få A-kassa på 50 % och sjukpenning på 50 % om jag blev helt arbetslös; det jag undrar mer över, och fortfarande inte riktigt har fattat är vad man går efter när man räknar ut A-kassan och sjukpenningen... Men det är väl bara att invänta beslut från min arbetsgivare, och sen ta det med FK... Bara att jag inte mår så bra av att inte alls veta hur min ekonomiska situation kommer att se ut. Jag är hursomhelst väldigt tacksam mot alla er som försöker hjälpa mig :)
Facket kan inte göra nåt i det här fallet, min arbetsgivare är kanon, och slår verkligen knut på sig själv för att lösa min situation. Anledningen till att jag kommer att bli av med jobbet är helt enkelt att jag inte klarar av att utföra mina arbetsuppgifter, utan jag måste ha andra arbetsuppgifter (och därmed ett annat jobb) för att kunna jobba den omfattning jag ska.