• Hejsansvejsan100

Vad ska jag svara honom? AKUT

Jag är 14 år och har inte riktigt någon att prata med detta om.

Jag addade en okänd kille för någon månad sen. Vi frågde varann om namn, ålder, stad osv.. Men efter det har vi endast skickat bilder med varann.

Nu skaffade han en ny snap och jag la till honom. Vi börjar återigen skicka med varandra och han nämnde att jag är fin. Jag blev glad av komplimangen. Sedan frågade han om jag var singel (vilket jag är), hade intresse för nån (vilket jag inte har). Jag svarade honom och fråga om han hade intresse för någon. Han svarade mig.

Nu vet jag inte vad jag ska skriva härnäst. Han bor några mil ifrån mig (inte i samma stad) och jag känner honom knappt.

Har inte varit i ett förhållande tidigare och har inga kunskaper av detta. Snälla hjälp mig! Snarast skulle uppskattas!

• Svar på tråden Vad ska jag svara honom? AKUT
  • Anonym (Hjärta)

Fråga vad han gillar att göra, om han har husdjur. Försök att lära känna honom. Fråga om han vill träffas framöver.

• Anonym (E)

Säg som du känner. Är han verkligen intresserad av dig så vill han ha kontakt med dig även om du inte är lika intresserad. Ge det mer tid innan du träffar honom, se till så att du vet vad det är för person bakom kontot. Bestämmer du dig för att träffa honom så vill jag be dig berätta för någon som känner dig innan.

• sextiotalist

Tycker du ska avsluta denna kontakt direkt. Jag känner starka vibbar att det inte är en 14-åring som sitter på andra sidan, utan en vuxen man.

En 14-åring frågar inte om man är singel.

Visa även dina föräldrar konversationen med denna man, om det känns obekvämt, kurator eller kompisar.

Låt även denna man veta det, då kommer han avsluta detta direkt. Det sista en sådan man vill är att föräldrarna är inblandade

• Jemp
    sextiotalist skrev 2021-01-15 06:33:22 följande:

Tycker du ska avsluta denna kontakt direkt. Jag känner starka vibbar att det inte är en 14-åring som sitter på andra sidan, utan en vuxen man.

En 14-åring frågar inte om man är singel.

Visa även dina föräldrar konversationen med denna man, om det känns obekvämt, kurator eller kompisar.

Låt även denna man veta det, då kommer han avsluta detta direkt. Det sista en sådan man vill är att föräldrarna är inblandade

Jag håller med. Träffa honom inte, skicka inga bilder, diskutera inte sex.
  • pyssel

Det låter som en vuxen man. Dessutom, vilka 14-åringar skaffar en ny snap. Blocka och var rädd om dig.

• Anonym (eeee)
    Hejsansvejsan100 skrev 2021-01-14 22:25:18 följande:

Jag är 14 år och har inte riktigt någon att prata med detta om.

Jag addade en okänd kille för någon månad sen. Vi frågde varann om namn, ålder, stad osv.. Men efter det har vi endast skickat bilder med varann.

Nu skaffade han en ny snap och jag la till honom. Vi börjar återigen skicka med varandra och han nämnde att jag är fin. Jag blev glad av komplimangen. Sedan frågade han om jag var singel (vilket jag är), hade intresse för nån (vilket jag inte har). Jag svarade honom och fråga om han hade intresse för någon. Han svarade mig.

Nu vet jag inte vad jag ska skriva härnäst. Han bor några mil ifrån mig (inte i samma stad) och jag känner honom knappt.

Har inte varit i ett förhållande tidigare och har inga kunskaper av detta. Snälla hjälp mig! Snarast skulle uppskattas!

Man blir ju inte ihop bara för att man pratat på snabb ett par ggr. Var försiktig. Han kan vara en jätteschysst kille, men det vet du inte. 
    Hur gammal är han? 
    Har du googlat på de uppgifter du fått för att försöka ta reda på om han är den han säger att han är? Det måste man tyvärr göra nuförtiden. 

Visa dina föräldrar hans profil om du behöver hjälp med hur man söker på personer. 
  • Anonym (Mamma)

Frågan är om ts ens är 14. Min lillasyster och min dotter är 14. De skriver och uttrycker sig inte lika vuxet som denna ts....:D

• Anonym (A)

Har han skickat bilder på sig själv så du ser att han är i den åldern han utger sig för att vara?

Jag pratade mycket med killar online i den åldern, och träffade några. Så här i efterhand hade jag kunnat bli hur lurad som helst och råkat illa ut, men som tur var gick det bra och de var de som de utgett sig för att vara. I dagens samhälle skulle jag dock vara mer försiktig, och önskar att mina barn vågar prata med mig innan de träffar någon som de pratar med online, jag gjorde det inte med mina föräldrar.

• Hejsansvejsan100

Han har skickat bilder på sig och han ser ut och vekar vara den han utger sig att vara. Har kollat instagram å facebook och det är han på dem bilderna. Jag tror på han.

• sextiotalist
    Hejsansvejsan100 skrev 2021-01-15 12:16:30 följande:

Han har skickat bilder på sig och han ser ut och vekar vara den han utger sig att vara. Har kollat instagram å facebook och det är han på dem bilderna. Jag tror på han.

Du bör ändå vara 100% transparent (dvs dina föräldrar ska veta om allt om denna kille) och även berätta för denna kille att dina föräldrar läser i konversation. Är han ärlig och den han uppger sig vara, då är det inga problem. Är han som groomar dig, så drar han snabbare än snabbast eller förbjuder han dig (det senare ska du inte bry dig om)
  • Anonym (A)

Det verkar ju ganska lugnt ändå! Fortsätt prata med honom, det är en härlig tid! Men skicka inga bilder som du skulle skämmas för om han spred! Och om ni ska träffas, för det på en säker offentlig plats, och berätta iallafall för en kompis vart du ska och ha som backup att ringa om det skulle behövas. Exempelvis kan kompisen ringa efter 15min och så kan ni ha något hemligt kodord som betyder att du vill därifrån, och så kan kompisen säga att du måste komma dit och hjälpa den med något akut, alternativt att kompisen till och med kommer dit och hjälper dig ur situationen. Jag hade nog inte velat blanda in mina föräldrar i den åldern, men se till att iallafall blanda in någon kompis.

• viseversa

Hmm ålder på denna kille? Hur vet du att bilderna han skickar är på honom? Kan vara en gammal äckelgubbe som fiskar småtjejer. Ts var försiktig. Be om hans fullstäåndiga namn så du kan kolla ev fb eller instagram. Var kritisk. Skicka inga bilder lättklädd. Du är ett barn och det finns många äldre män som är riktiga äckel därute.

• Anonym (S)
    Hejsansvejsan100 skrev 2021-01-15 12:16:30 följande:

Hur gammal är han? Bara för att bilderna stämmer på Insta betyder inte att de är på riktigt, det går snabbt att stjäla bilder från nån stackares konto och påstå att det är en själv. Det händer jätteofta. Har du sett honom live?

Skicka aldrig bilder av din kropp! De kan hamna lite var som helst. Du måste alltid vara försiktig med personer du träffar online.
  • sextiotalist

En sak till TS, låt det vara första och sista gången du addar en okänd person. 

• sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2021-01-15 15:26:14 följande:
    Hur gammal är han? Bara för att bilderna stämmer på Insta betyder inte att de är på riktigt, det går snabbt att stjäla bilder från nån stackares konto och påstå att det är en själv. Det händer jätteofta. Har du sett honom live?

Skicka aldrig bilder av din kropp! De kan hamna lite var som helst. Du måste alltid vara försiktig med personer du träffar online.
    Det stämmer, jag får ofta följarförfrågningar av amerikanska militärer, änklingar, omgivna av söta barn eller hundar. Kan med all säkerhet säga att det inte är männen på bilderna som skickar följaförfrågningar till mig
  • Anonym (S)
    sextiotalist skrev 2021-01-15 15:58:40 följande:
    Det stämmer, jag får ofta följarförfrågningar av amerikanska militärer, änklingar, omgivna av söta barn eller hundar. Kan med all säkerhet säga att det inte är männen på bilderna som skickar följaförfrågningar till mig
    Ja jag förstår att de allihop är vrålkära i dig så klart ;) Och skulle du prata med dem så kommer garanterat nån snyfthistoria om att de behöver pengar av nån anledning. Jodå det där vet man ju hur det går till.
Svar på tråden Vad ska jag svara honom? AKUT