• mandelskrutten

Tyskar och arrogans?

Har kommit i kontakt med en del tyskar genom årens lopp.

Det jag har märkt är att de har studerat extremt länge på Universitet med toppjobb och reser mycket,

Men, de alla är rätt så egoistiska och blir lätt barska.

Fler än mig som har den synen på Tyskar? Lätt arroganta på något vis.

• Svar på tråden Tyskar och arrogans?
  • AndreaBD
    flygrl skrev 2021-02-01 19:05:01 följande:
    Har tvärtom förstått att många tyskar känner skam över det som hände när Hitler och nazisterna styrde och inte är mer nazister eller ?master race? än några andra.
    Precis så är det. 
  • Postman

Har en ingift tysk i släkten och denne är väldigt forcerande och driven. Inget vi andra gör är gott nog och det är väldigt lätt att bli osams med denna personen.

De tyskar jag har stött på i jobbet är också väldigt forcerande och drivna, drar sig inte för att smälla på. Dock är de väldigt hierarkiska så hittar du någon med hög rang kan man få dom att vika ner sig direkt. Personligen har jag ännu inte stött på någon supertrevlig, jag har fått ett negativt intryck av de jag har varit i kontakt med. 

• mandelskrutten
    Postman skrev 2021-02-01 19:32:50 följande:

Har en ingift tysk i släkten och denne är väldigt forcerande och driven. Inget vi andra gör är gott nog och det är väldigt lätt att bli osams med denna personen.

De tyskar jag har stött på i jobbet är också väldigt forcerande och drivna, drar sig inte för att smälla på. Dock är de väldigt hierarkiska så hittar du någon med hög rang kan man få dom att vika ner sig direkt. Personligen har jag ännu inte stött på någon supertrevlig, jag har fått ett negativt intryck av de jag har varit i kontakt med. 

Finns säkert ödmjuka tyskar men de jag har träffat på är som du beskriver översittartyp, fyrkantig i tänket.
  • flygrl
    AndreaBD skrev 2021-02-01 19:20:57 följande:

Precis så är det. 

Det jag menade va väl inte bara att många känner skam över va som hände i Nazityskland utan också över att va tyskar öht och det tycker jag låter väldigt sorgligt och osunt. Är ju fan helt orimligt att känna skam över sånt som hände långt innan man ens va född. Ska ingen behöva göra. :/
  • AndreaBD
    flygrl skrev 2021-02-01 20:45:46 följande:
    Det jag menade va väl inte bara att många känner skam över va som hände i Nazityskland utan också över att va tyskar öht och det tycker jag låter väldigt sorgligt och osunt. Är ju fan helt orimligt att känna skam över sånt som hände långt innan man ens va född. Ska ingen behöva göra. :/
    Nej, det är klart, men det blir väl mindre med tiden också. Ändå är det ju bra om man inte glömmer bort det. 
  • mandelskrutten

Vet inte om det är charmigt eller ej.

Men just när tyskar ska tala engelska läspar de och får något skorrande ljud.

Låter nästan roligt och komiskt.

• flygrl
    AndreaBD skrev 2021-02-02 09:07:22 följande:

Nej, det är klart, men det blir väl mindre med tiden också. Ändå är det ju bra om man inte glömmer bort det. 

Klart det är viktigt minnas Förintelsen men att bära omkring på skam över nåt man själv inte är skyldig till känns inte särskilt sunt och kan nog t o m va farligt i förlängningen. Så tänker jag iaf.
  • mandelskrutten

Jämför jag dating mellan nationalitet så är det tydligt att just tyska killar är fåordiga, svårt att förstå skämt/humor, mycket på deras villkor osv.

Medan killar från andra länder kan skoja, är öppna i dialogen, mer varma på något sätt.

• AndreaBD

Tsssss.... någon här verkar inte ha fattat att folk är olika. Och jämfört med svenskar så är tyskar verkligen inte fåordiga. 

• Postman
    AndreaBD skrev 2021-02-02 22:48:15 följande:

Tsssss.... någon här verkar inte ha fattat att folk är olika. Och jämfört med svenskar så är tyskar verkligen inte fåordiga. 

Nej tyskar är inte fåordiga. Tvärt om. På mitt jobb är de sjukt bullriga och högljudda när de talar. De tar nästan allt utrymme. Upplever det provat med.
  • nattuw
    Postman skrev 2021-02-01 19:32:50 följande:

Nästa gång: Håll pekfingret under näsan och marschera runt rummet.
  • AndreaBD
    Postman skrev 2021-02-02 23:01:04 följande:
    Nej tyskar är inte fåordiga. Tvärt om. På mitt jobb är de sjukt bullriga och högljudda när de talar. De tar nästan allt utrymme. Upplever det provat med.
    Tyskar brukar prata mer än svenska och vara mer direkta. Dessutom har det  varit mycket tävlingsbeteende i Västtyskland. I Östtyskland är det rena motsatsen. Det finns en del kulturkrockar sedan återföreningen just för att väst har följt amerikansk exempel och öst rysk. 
Svar på tråden Tyskar och arrogans?