• tasha02

Ljugit vid den muntliga förhandlingen

Jag och mitt barns andra förälder har varit uppe i förhandling alldeles nyligen om vårt barns boende.

Den andra förälder har återkommande missbruksproblematik och suttit och sagt i rättssalen att hen är drogfri sen länge utan uppvisat drogfrihet eller någon form av behandlingsform.

Tingsrätten har väntat med att bedöma frågan tills uppvisade drogintyg inkommer.

Nu har det kommit in intyg på drogprover och andra förälder är återkommande gånger positiv på opioider. Föräldern får det ej utskrivet utan slutsatsen måste dras av att den är otillåten narkotika.

Har den andra föräldern ändå chans att bli boendeförälder trots positiva drogprover av otillåten substans?

• Svar på tråden Ljugit vid den muntliga förhandlingen
  • Drottningen1970

Nej.

Undantag finns alltid. Men generellt sätt nej. Aktiva opiatmissbrukare brukar inte ens få oövervakade umgängen.

• tasha02
    Drottningen1970 skrev 2021-01-14 16:42:49 följande:

Nej.

Undantag finns alltid. Men generellt sätt nej. Aktiva opiatmissbrukare brukar inte ens få oövervakade umgängen.

Jag hoppas du har rätt...

mår så otroligt dåligt av tanken att den andra föräldern som är positiv på olovlig substans kanske blir boendeförälder.
  • Drottningen1970
    tasha02 skrev 2021-01-14 18:35:42 följande:

Jag hoppas du har rätt...

mår så otroligt dåligt av tanken att den andra föräldern som är positiv på olovlig substans kanske blir boendeförälder.

Den oron kan du nog släppa.
  • Drottningen1970

Var noga med att få rätten att förstå att du inte tänker obstruera umgänge och att du har en plan för att tillgodose barnens rätt till umgänge med den andra föräldern, under trygga former. Att han exempelvis är välkommen hem till dig för att träffa barnet etc.

• tasha02
    Drottningen1970 skrev 2021-01-14 18:52:08 följande:

Var noga med att få rätten att förstå att du inte tänker obstruera umgänge och att du har en plan för att tillgodose barnens rätt till umgänge med den andra föräldern, under trygga former. Att han exempelvis är välkommen hem till dig för att träffa barnet etc.

Har skrivit privat till dig...
Svar på tråden Ljugit vid den muntliga förhandlingen